Engelska fullblod

Sv: Engelska fullblod

axel skrev:
min val har den där urtjusiga mörkbruna färgen med lite ljusare sida o lite vita tecken :love: som många fullblod har.


Åh, jag älskar den färgen. Har haft två som haft den riktiga, varav en var min underbaraste häst någonsin, men de är tyvärr inte eviga, så han finns inte mer. Den färgen och fux är mina favoriter. Men det ska vara den där fina kopparaktiga röda fuxfärgen. Och blank i pälsen. Har sån nu:) Matta bleka fuxar är inte min smak.

Sen har jag haft vanlig brun, som är allra vanligast, men tristast tycker jag tyvärr. (fast inget fel på hästarna för det)

Om jag ska börja leta en häst till vilket jag ev ska, så vill ja ha en mörkbrun igen :love: Mina mörka har varit såna som sett välskötta och blanka ut även om jag inte hade ryktat på en vecka. Bara ett par drag med borsten, värsta skiten, så har de glänst. Tacksamt på tävlingar. :angel:
Fuxen är likadan.


Ang hovarna är jag så van att jag inte tänker på det längre. Bara en haft riktiga problemhovar, men mest första två åren,sen blev det bättre, de andra "bara" de platta....Skorna sitter oftast tiden ut, och det är jag nöjd med. ;Man flänger inte omkring på steniga underlag men det skulle jag inte göra ändå. Ett sto hade riktiga plattfötter, och fick en del hovbölder.
Man blir lätt "hovexpert" med fullblod (och såna med mkt fbl i). Att kunna slå på tappskor, i värsta fall, underlättar. Eller ett par easyboots i stallskåpet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblod

[QUOTE skrev:
oopsie]Åh, jag älskar den färgen. Har haft två som haft den riktiga, varav en var min underbaraste häst någonsin, men de är tyvärr inte eviga, så han finns inte mer. Den färgen och fux är mina favoriter. Men det ska vara den där fina kopparaktiga röda fuxfärgen. Och blank i pälsen. Har sån nu:) Matta bleka fuxar är inte min smak.
Mitt sto är en rödtott med lite vitt i man o svans 3 vita ben o vitt på huvét.Är blankast i stán. en aning kopparfärgat.



Att kunna slå på tappskor, i värsta fall, underlättar. Eller ett par easyboots i stallskåpet
Man måste hålla rätt på fötterna så att de inte blir som pannkakor. Det går, men hon har EN fot som inte vill riktigt.

gör som du- slår på tappskor o nu sen betet har det blivit många.
Har Old Mac som reservhjul- de andas bäst, även om de är klumpiga.
Rider inte i dem.
 
Sv: Engelska fullblod

Men G... Knappt jag orkar svara, för det är ett så uttjatat ämne, men jag vill ändå få fram att typ allt som din polare sa är fördomar och åter fördomar. (Även om flera redan skrivit det, men det tåls att sägas igen!) Varför skulle inte fullblod kunna gå på bete? Har hittills aldrig stött på ett fullblod som är så uppe i varv att det inte kan äta gräs. Mitt eget fullblod har gått på bete från maj till oktober de senaste 2 åren sedan jag köpte henne, och hon klarar sig på det. (Just nu är hon lite tunn, men det beror på betets "riklighet" som inte är på topp.) För henne har det handlat om att flocken inte alltid är i balans, och DET kan få vilken häst som helst som är låg i rang att få svårt att slappna av och äta. Vem skulle inte ha svårt med det, om man hela tiden hade sina mobbare efter sig...? :smirk:

De enda gångerna mitt fullbod har skadat sig har varit genom olyckor, t.ex. så halkade hon på en bergknalle en vinter och ramlade. Sånt kan man inte gardera sig emot oavsett vilken hästras det gäller, det enda som går att göra är att stängsla bort själva bergknallen...

Visst, många fullblod kräver mycket mat. Mitt sto är en av dem. Men gör det fullblodet till en sämre hästras? Dyrare, möjligen, i alla fall i drift. Men är det ett fullblod du vill ha, så lyssna inte på din polare, utan go for it! :)
 
Sv: Engelska fullblod

Tycker att hans fux färg är fin :)

KIF_4536.jpg

Min sköthäst är fuxen närmast.

sen några till bilder.
http://i79.photobucket.com/albums/j141/Mrkiwi_Nicole/Sommarhagen/IMAG0475.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j141/Mrkiwi_Nicole/Sommarhagen/IMAG0437.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j141/Mrkiwi_Nicole/Sommarhagen/IMAG0450.jpg
 
Sv: Engelska fullblod

Hej!

Vet flera fullblod som gått från galoppen till att bli helt "normala" ridhästar, gått på bete varje sommar och funkat i flera år som ridhästar utan problem, utan massa extrafoder och extraskötsel. Vi brukade låna en från täby galopp på somrarna, han såg ut som ett skelett när han kom (ja i våra mått mätt) och när han åkte tillbaka efter en sommar på ridläger bete som enda grovfoder var han tjockast av alla!

Jag har tyvätt också sett många av motsatsen, hästar som kommit från banan, blivit halta, haft ryggproblem mm mm som efter bara något/några år tagits bort. det beror nog mer på individen än på rasen, tror jag!

(ett annat exempel, min connemara trivs bäst ute, utan täcke i alla väder, inga extrafoder krävs för att hon ska hålla hull o muskler. Hennes connemarakompis tyckte 8 timmar ute var långt, frös utan täcke vid ca 10 plusgrader och behövde massa extrafoder för att sätta muskler.)

/ Lavinia, som gillar individer, inte raser.
 
Sv: Engelska fullblod

Som flera sagt tidigare, nu tjatar vi samma sak igen... Men, men, jag kör en vända till.

Mitt fullblod är ganska lättfött, blir tjock för han har utmärkt aptit men jag måste vakta på hans kvot för att han ska vara fin i kroppen.

Han är inte frusen, sätter mer päls än många andra och är ganska lätt täckad jämfört med andra hästar i stallet.

Han har så bra hovar att han gått barfota i knappt ett år.

Ja, han får bulor av flygfäna men inte mer än många andra. Ja, han får sår men jag tvättar och sprayar och har aldrig fått en infektion.

Klart det är en Ferrari! Han är extremt känslig i ridningen och hantering och vill alltid vara till lags. Men han är lugnare och förnuftigare än många andra virrpannor. Kopplar av på bete gör han, han äter sig bombfet...

Apropå skador från banan, jag köpte som 7-åring och han hade sprungit in bra med pengar. Jag röntgade och han hade ben som en 2-åring.

Jag har hamnat så rätt i rasen så jag vet faktiskt inte vad som skulle få mig att byta till en annan ras i framtiden.
 
Sv: Engelska fullblod

KL

på tal om skador och hållbarhet så är det också en sak jag tycker stämmer på fullbloden, att har de hållit sig skadefria under löptiden, så är de MYCKET hållbara och friska djur. Min hovslagare till exempel som ser en hel del, bara skrattar om någon pratar känsliga fullblod, och säger att ett fullblod utan skade bakgrund är 100 ggr tåligare och mer benägen att hålla sig frisk än ett halvblod... ngt att fundera på :D
 
Sv: Engelska fullblod

Jamen eller hur?! Jag tar hellre än häst som gått på banan än någon som skrotat i en hage i 5 år. Då har man ju ingen aning om vad hästen klarar av, inte heller har den fått bygga muskler, stärkt skelett och senor.
 
Sv: Engelska fullblod

Håller med! Påfrestningen som benen utsätts för vid löp/snabbjobb och liknande kan inte jämföras med den som de utsätts för som ridhästar. Klarar de av att vara galoppörer klarar de av att vara ridhästar! (finns säkerligen självklart undantag men få sådana)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp