engelsk springer spaniel

Sv: engelsk springer spaniel

:D Det blir bättre när de blir äldre! ;) Eller om det är envisheten som äntligen börjar gå igenom tjockskallen, i sådana fall tog det bara tre år... :cautious: Jag skulle ändå tro att agility skulle kunna passa, jag har inte testat några hopp alls med våran eftersom han har så många fysiska problem som agilityn skulle kunna förvärra men han snappade väldigt snabbt upp slalomträning.

Men du har rätt i att wachtel antagligen inte skulle passa TS, tråkigt nog tror jag att våran har väldigt bra anlag för apportering men han kan inte genomföra det.

Hur gamla behöver dom bli? Ipod är 6 nu i sommar… :D

Jag tänkte prova lite agility med Ladda när hon blir gammal nog, och så kör vi ju lite rallylydnad också :) Det går ju, men om jag inte är hundraprocentigt superjävlaasrolig hela tiden så dör hon på direkten..

Det är klart :cautious: Stackarn, så tråkigt det där med hans käke!
Ladda är betydligt mer spontan i sin apportering än vad Ipod är, framförallt börjar hon tycka att det är riktigt roligt nu! Å andra sidan tränar jag apportering varje dag, så det kan vara nötandet som börjar betala sig :D

Det är därför jag har valt bort wachtel. Jag kan inte gå med tummen i ögat på den hela tiden då jag ofta har två barn med mig på promenaden också:) Vill även kunna ha med den när jag rider.

Trevligt att höra! Hur lättfostrade är de? Går att ha lösa i skogen utan att de gör egna utflykter hela tiden?

Trevligt att höra! Hur lättfostrade är de? Går att ha lösa i skogen utan att de gör egna utflykter hela tiden?

De som jag har hört och sett som har münsterländare så är det ungefär samma typ som wachtel men med mer fågelintresse. En kompis kan visserligen ha sin lös, men den ställer sig för småfåglar hela tiden så de kommer inte så långt på promenaden... ;)

Hur gamla behöver dom bli? Ipod är 6 nu i sommar… :D

Jag tänkte prova lite agility med Ladda när hon blir gammal nog, och så kör vi ju lite rallylydnad också :) Det går ju, men om jag inte är hundraprocentigt superjävlaasrolig hela tiden så dör hon på direkten..

Det är klart :cautious: Stackarn, så tråkigt det där med hans käke!
Ladda är betydligt mer spontan i sin apportering än vad Ipod är, framförallt börjar hon tycka att det är riktigt roligt nu! Å andra sidan tränar jag apportering varje dag, så det kan vara nötandet som börjar betala sig :D

Orvar är väldigt lätt att motivera, han gör ju nästan vad som helst för en leversnitt... Okej färska viltslag kommer före, men det är faktiskt gränsfall, men då pratar jag om en ganska liten radie runt mig, kommer han för långt ifrån så hjälper inte något för utom "nu är matte fullständigt vansinnig, det är nog bäst att jag tar mig tillbaka" men jag försöker undvika att vi kommer till den situationen. ;)

Testa agility med Ladda, det är i mångt och mycket självbelönande om det är hundar med lite framåtanda, våran ESS älskade tex A-hindret så efter en bra slalomserie kunde man tillåta honom att springa upp på det och han var överlycklig. ;) Det är ju fart och fläkt som hundarna uppskattar och man får gärna lite hög röst när man börjar bli andfådd... ;)

*muttrar* jag blir ju bara mer och mer sugen på en till hund, dumma make som har massa förnuftiga anledningar till att låta bli...

Jag har en ESS tant, och förra hunden var också en ESS. De var mycket olika varandra, min nuvarande följer mig som en skugga, överallt. Hon har alltid varit väldigt lätt att ha och göra med. Och generellt sett frisk (förutom juvertumörer) och veteallergi. Defenitivt inget pälsmonster, hon har snarare en slät, kort päls men mycket päls på öronen.
My_princess_by_Achatina.jpg

Min förra springer var ett pälsmonster, som inte brydde sig ett piss om att hålla sig i närheten. Han var lätt att träna men väldigt mycket selektiv hörsel på hela tiden. Han blev jobbigare och jobbigare med tiden - fast det är möjligt att han hade kunnat vara mindre jobbig med mer mentalstimmulans. Så man ska kanske inte måla fan på väggen bara för det. Baserat på enbart honom skulle jag inte rekommendera rasen men baserat på min nuvarande hund så borde alla som går i skor ha en egen springer... Eller i alla fall en spaniel.

Fast nästa hund eller i alla fall nästa spaniel jag vill ha är ingen springer utan en Field Spaniel.

Kl
Har en kompis med ess som är en riktig allroundhund. Tävlar högre spår, lydnadsklass 3, rallylydnad avancerad och agility. Hon tävlar i viltspår också, men jag kan inget om det, vet bara att hon fått väldigt bra resultat där med.

Dock har hon valt en bruksras som andra hund som hon känner passar henne mycket bättre.

Tack för alla svar i tråden! Nyfiken på varför du hellre vill ha en field spaniel?

Münstern är en helt underbar hund! Vår tik var det lydigaste man kan tänka sig, lätt att ha med sig på ridturer i skogen och otroligt trevlig familjehund.

Dock har vi inte valt att skaffa någon mer, vi kände att vi inte mäktade med att ge den stimulans som iaf vår tik behövde. Hon var injagad på fågel (vi tog över henne som unghund) och vi har inte tillgång till sådan jakt. Hon var totalt ointresserad av klövvilt och gris och som apportör var hon högst medelmåttig (när vi är vana vid jaktlabbarna). Hur mycket vi än motionerade och höll igång henne, så kändes det som att det inte räckte (det kan bero på vårt dåliga samvete för att hon inte fick jobba på "sitt" sätt). Men som sagt, hon var en väldigt trevlig hund!

Tillägg: Såg att du även var intresserad av agility. Jag är övertygad om att det hade passat vår tik perfekt, hon var snabb, smidig och väldigt lättlärd :)

Senast ändrad:

Jag har två ess hanar, på hela familjen så är de fyra st. :-) Växt upp med ess och labbe. Så när jag fick för mig förra vintern att det var dags att skaffa egen hund så kunde jag inte tänka mig nåt annat än ess. Mkt var för att labben som mina föräldrar har inte var så kul att göra saker med han var så hyper att man alltid fick sitta och tvångshålla honom när han skulle lugna ner sig....

Mina ess är helt underbara den som jag har haft sen han var valp kan jag lära vad som helst, han kan klappleken och sen sitter vi och "pratar" vid bordet med honom (han härmar mina ljud som jag gör) bara för att nämna lite. Han var en naturbegåvning på personspår så i vår hoppas jag kunna göra viltspår med honom. Tyvärr så har han bett fel så det är ingen mening att jag ställer honom (tävlingsmänniska som man är) =) Min treåring som jag tog i höstas är det bara utställning med. Men han är en sån personlighet och är helt underbar, han slår mig med tassarna om jag slutar klappa honom =)

Tack för alla svar i tråden! Nyfiken på varför du hellre vill ha en field spaniel?

Utifrån beskrivningarna av de verkar de vara mindre flams och trams, inte så pigga på att översålla främlingar med "pussar och kramar" utan vara mer förarbunden. Sekundärt gillar jag deras extriör och färgvariationen är ju aningen större. Sen tror jag det kan vara svårt att få tag i en ESS med samma typ av päls som min, vilken Fieldarna verkar ha.

Men jag vill inte skaffa Field förrän jag har ett användningsområde för en, och en till hund är inte planerad att skaffa än på många år.

Münsterländer? Trevliga kortdrivande hundar som går att både ställa ut och jaga med.

Trevliga jakthundar som står för fågel. Sen kan de användas som stöthundar skulle jag vilja säga. De som har hundar som går 10-15 minuter är jag inte så glad på, alltså de som klassas som kortdrivare. Oftast är klm lite mer högbenta än wachtel och går mer på luftvittring vilket gör att de ibland är för snabba för att använda på klöv enligt min mening. Beror dock på hur de jobbar. En klm som går med huvudet ner i markvittring blir ju långsammare och kan därför tillåtas hålla i lite längre.

De ska vara tillräckligt skarpa för att kunna sköta en avfångning av mindre djur och samtidigt vara trevliga familjehundar. Ska kunna apportera, kanske inte lika bra som en labbe, men fullt tillräckligt för bruksbehov. Allt beror lite på hur de tränas.

Med tanke på ovanstående bör de ha god grundlydnad samt att man som förare ska vara medveten om vad de i grund och botten är avlade för. I vissa delar av Tyskland ska de ju kunna ta en "skadad" and under prov i vatten, bära räv eller grävling. Användas på gris i främst södra delarna av Tyskland.

Som exempel så valde min hund självmant björnfiguren på senaste "rullatorgris/björn"-testet vi gjorde... :p Så jag vet vad jag har i kopplet och fostrar efter det. Många av egenskaperna är ju högst levande i Kl M jämfört med vissa andra raser. Sen kan man ju få ett soffexemplar också, vi har en sån hemma. ;)

Att kunna ha en klm lös i skogen kräver god grundlydnad. Jakten är stark i rasen, och ska så vara. Jag litar aldrig på mina 100% när de är lösa. Det krävs alltid ett öra över axeln och en tumme i ögat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 533
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 424
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar