Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som sagt, jag är ingen förespråkare av irländsk jakt. Svarade bara dem som ansåg att hästarna inte är förberedda för det, fälttävlanshästar hade troligen behövt samma förberedan för dessa gravar och inte klarat det bättre bara för att de är fälttävlanshästar. Min erfarenhet är att hästarna har månader av förberedan innan de går ut på dessa hinder. Sedan rider man ju dit räven springer - det innebär vilka hinder som än kommer i vägen. Och det finns även tävlingar efter snitlslade banor. Huntchase och teamchase kallas det för om jag kommer ihåg rätt. Huntchase i naturen och teamchase går av som stafetthoppning på vanliga banor när det är shower på sommaren. Det var nästan 15 år sedan jag jobbade i jaktstall men jag har för mig att det heter så.Självklart kan de...men ändå tycker jag att man har betydligt bättre koll på utformning av hinder..än att planlöst ge sig ner i närmsta dike där man inte har någon som helst koll på underlag, ev vassa delar, djupet ..
Tyvärr sker samma sak i den svenska skogen just nu, färre hundar, ja visst, men igår brakade det förbi en älg med två hundar efter sig alldeles där jag bor. Den såg inte så fasligt lugn ut den heller.Jag tycker att dessa människor som rider rävjakt är avskum och som borde få känna samma panik och smärta som de utsätter räven för. Och tvingas hoppa det där hindret själva och vid tvekan piskas.
fast jag ser skillnad på räv jakt = döda för att döda, och älg jakt som nan faktiskt tar tillvara på köttet från. Det är också sällan man faktiskt jagar efter älgarna med hundar, det är väl oftare man sitter på pass och väntar på älgen?Som sagt, jag är ingen förespråkare av irländsk jakt. Svarade bara dem som ansåg att hästarna inte är förberedda för det, fälttävlanshästar hade troligen behövt samma förberedan för dessa gravar och inte klarat det bättre bara för att de är fälttävlanshästar. Min erfarenhet är att hästarna har månader av förberedan innan de går ut på dessa hinder. Sedan rider man ju dit räven springer - det innebär vilka hinder som än kommer i vägen. Och det finns även tävlingar efter snitlslade banor. Huntchase och teamchase kallas det för om jag kommer ihåg rätt. Huntchase i naturen och teamchase går av som stafetthoppning på vanliga banor när det är shower på sommaren. Det var nästan 15 år sedan jag jobbade i jaktstall men jag har för mig att det heter så.
Tyvärr sker samma sak i den svenska skogen just nu, färre hundar, ja visst, men igår brakade det förbi en älg med två hundar efter sig alldeles där jag bor. Den såg inte så fasligt lugn ut den heller.
Tyvärr sker samma sak i den svenska skogen just nu, färre hundar, ja visst, men igår brakade det förbi en älg med två hundar efter sig alldeles där jag bor. Den såg inte så fasligt lugn ut den heller.
Alla jaktlag jag känner har lösjagande hundar - om de inte dragit in på det på grund av varg. Ser faktiskt inte skillnaden. Stressat djur som stressat djur. Jakt är numer alltid för nöjes skull.fast jag ser skillnad på räv jakt = döda för att döda, och älg jakt som nan faktiskt tar tillvara på köttet från. Det är också sällan man faktiskt jagar efter älgarna med hundar, det är väl oftare man sitter på pass och väntar på älgen?
Men sen så är all jakt dålig om den sker på fel sätt, respekt för djuret ska man ha oavsett vad och hur man jagar.
Att hästarna i klippet är väl förbereda syns, men om det gör det ok att begärna att hästarna ska försöka hoppa, inte nå över till antra sidan, utan halkar ner med bakbenen i ett djupt dränering dike med gud vet vad för skräp i botten och sen häva sig upp för en lerig slänt, det är frågan. Och enligt de flesta här är det inte ok.
Jag äter kött ska villigt erkännas - men jag är ändå blödig när det kommer till att stressa djur ;-)Det kan jag tänka mig, tycker inte svenska jägare är så himla djurvänliga alla gånger. Som vegetarian kallas man dock för blödig ...
Det kan jag tänka mig, tycker inte svenska jägare är så himla djurvänliga alla gånger. Som vegetarian kallas man dock för blödig ...
Vad tycker ni?
/QUOTE]
Jag rider inte ens men t.o.m jag kan se att det såg lite tokigt ut Slog inte en, eller flera, i framsidan av bröstkorgen(?) på kanten på diket? Tyckte också att det var otäckt djupt med tanke på hur lite man såg.
Men vilka modiga hästar! Blev förtjust i den som tog det försiktigt och gick (nåja, halv-gled lite) ned i diket och sedan ur det istället för att hoppa Onödigt att göra det farligare än vad det redan är liksom
Men vilka modiga hästar! Blev förtjust i den som tog det försiktigt och gick (nåja, halv-gled lite) ned i diket och sedan ur det istället för att hoppa Onödigt att göra det farligare än vad det redan är liksom
Var det inte väldigt djupt? Tyckte inte det såg så dramatiskt ut först, men flera hästar sjönk ju ned till magen... Jag bara antog att de kollat först så att underlaget var ok i bäcken. Förstår mycket väl att hästarna var osäkra om de inte kan lita på att ryttare styr dem rätt.
Oh fy. Helt sjukt att det får gå till så.KL
De ar tokiga pa Irland. En gang har jag ridit jakt dar (via svensk reseagentur, det var valdigt manga ar sedan nu) - aldrig mer. Jag red en hyrhast som kom av transporten - satt upp - av i galopp. Det hoppades taggtrad, jattehoga hackar, jattebreda diken, det var stenbumlingar bade fore och efter hindren och mangder med lera eftersom det var november och hade regnat mycket. En bit in i det hela sa hoppade vi en smal bit av en hog hack dar man inte kunde se landningsplatsen och pa andra sidan hade en person ramlat av. Min hast vande tvart at hoger i landningen pga detta och jag fortsatte framat och landade sa illa att jag brot nacken.