Engelsk rävjakt på Irland

SprinkleOfStars

Trådstartare

Kändes ju otroligt dumt att hoppa ett så brett och djupt dike utan någon ansats nästan, och ren tur att ingen häst bröt ett ben eller gjorde sig riktigt illa :nailbiting:. Modiga hästar i alla fall som faktiskt hoppade utan vidare krusiduller.

Jag är inte insatt i rävjakt så jag vet inte vilka hinder de kan tänkas måsta korsa under en jakt men har sett på andra ställen hästfolk som inte alls tycker det här är nåt speciellt eller konstigt, och publiken på filmen skrattar ju och verkar tycka det är roligt :cautious:

Vad tycker ni?

Jag hade aldrig vågat hoppa men för någon som sysslar med fälttävlan kanske det är ingenting.

Tycker väl att det var lite för djupt och framför allt för svårt för hästarna att ta sig upp ur.

Tveksamt om alla hästarna och ryttarna var tillräckligt duktiga för att ta sig an ett sådant hinder.

Tror det var mycket ren tur att ingen skadade sig allvarligt (i alla fall vad jag kunde se).

Om man bortser från en del lite väl häftig drivning så måste jag säga att det gick ändå förvånansvärt lugnt till.

Såg inte bra ut och allför djupt och svårt att ta sig upp:nailbiting: Gillar inte gubben på slutet som slog sin häst :rage:
Rätt många som ramlar av med.

Rent djurplågeri. Ett tränat fälttävlansekipage hade förmodligen klarat det med bravur men hästarna av den här typen hade bara inte kapaciteten för det (skulle gissa att något modernt fullblodsliknande hade varit lämpligare).

Att ens skratta när hästarna plumsar i är bara :rage: :rage: :banghead:

Underbara hästar dock, att de ens försökte :love:

Oroligt korkad och dumt! stackars alldeles för snälla hästar som litar på sina ryttare. Usch och fy piip för männskan som halvt spöar upp hästen innan den kastar sig i..näe..kan inte se sånt.

Önskar så mycket att hästar nångång bara kan ge igen för all skit folk utsätter dom för.

Jag tycker att det är alldeles för djupt och brant, en del av hästarna kommer ju knappt upp. Kanske att det skulle se bättre ut med skickligare ryttare/andra hästar, men här kändes det mest som tur att inget allvarligt hände.

Grejen med rävjakter på Irland och GB är att de rider efter hundar och räv, var de än tar vägen, oavsett om det är plöjda och sådda fält, stenmurar, taggtråd eller som här djupa diken. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att rida jakt där man hetsar djur till döds, de jakter jag ridit här i Sverige har varit preparerade banor om än med fasta hinder och med en svans på upploppet, men aldrig, aldrig med räv och hundar. :banghead:

Grejen med rävjakter på Irland och GB är att de rider efter hundar och räv, var de än tar vägen, oavsett om det är plöjda och sådda fält, stenmurar, taggtråd eller som här djupa diken. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att rida jakt där man hetsar djur till döds, de jakter jag ridit här i Sverige har varit preparerade banor om än med fasta hinder och med en svans på upploppet, men aldrig, aldrig med räv och hundar. :banghead:

Jag har tyvärr aldrig ridit svensk jakt men min moster gjorde det ofta på det som blev min första häst (typ en cob) och de hade jätteroligt. Det var många gånger när jag var liten man stod och tittade på avslutningen och det var så häftigt.

Hetsningen de håller på med i England är vidrig, en seriös svensk jägare skulle bara skaka på huvudet åt att delta i något dylikt.

Men usch, höll andan varje gång en häst skulle ta sig över. Såg hemskt ut, och tänk om någon hade brytit benen? Kan inte ha varit särskilt bra det där för hästarna...
Modiga hästar och korkade människor. :crazy:

Jag har jobbat i ett jaktstall på Irland som tog emot hästar för inskolning av hästar på dessa hinder. Jakten får man tycka vad man vill om men hindren är hästarna oftast väl inskolade och förberedda för.

Jag har jobbat i ett jaktstall på Irland som tog emot hästar för inskolning av hästar på dessa hinder. Jakten får man tycka vad man vill om men hindren är hästarna oftast väl inskolade och förberedda för.

Tränade eller ej, men diket i detta fallet är alldeles för riskabelt..Många hästar kunde ha brytit ben, rygg eller nacke..Kan hända annars också men nåt slags säkerhetstänk måste ju finnas.

Varför kan man inte rida efter en planerad och preparerad bana?

Tränade eller ej, men diket i detta fallet är alldeles för riskabelt..Många hästar kunde bryta ben, rygg eller nacke.

Varför kan man inte rida efter en planerad och preparerad bana?
Det kan de göra, och det görs, i fälttävlan, hoppning, hage etc också. Som sagt, förberedda är det. Har ridit liknande gravar som det kallas i träning ett flertal gånger. Har faktiskt aldrig gått illa. Är dock ingen jaktförespråkare, och har ingen aning om varför reglerna är som de är. Ring jaktförbundet och fråga. Är väl som med könsstympning, dödsstraff och annat liknande, har med sketna traditioner att göra.

Det kan de göra, och det görs, i fälttävlan, hoppning, hage etc också. Som sagt, förberedda är det. Har ridit liknande gravar som det kallas i träning ett flertal gånger. Har faktiskt aldrig gått illa. Är dock ingen jaktförespråkare, och har ingen aning om varför reglerna är som de är. Ring jaktförbundet och fråga. Är väl som med könsstympning, dödsstraff och annat liknande, har med sketna traditioner att göra.

Självklart kan de...men ändå tycker jag att man har betydligt bättre koll på utformning av hinder..än att planlöst ge sig ner i närmsta dike där man inte har någon som helst koll på underlag, ev vassa delar, djupet ..

alldeles för brett och djupt dike, hade det varit bara ngn dm med sluttande kanter så hade bredden varit ok, och hade det varit en m brett med markerade stockar/bommar så hade djupet kanske gått också.
otroligt snälla och vältränade hästar dock, de tar sig över utan allt för mycket övertalning, håller sig lugna och kravlar sig upp ur diket bäst de kan.

rider jakt i sverige ofta och är glad över hur lugnt och väl planerat vi har det ^_^, runt en och en halv timmes ridning och en handfull hinder på 50-70cm som i de flesta fall går att rida runt om.

Om man ska se nåt positivt med det så gick det iaf förhållandevis lugnt till... Men galet! Hade vattnet inte varit så djupt så tycker jag det hade varit ok.

Underlaget på andra sidan diket såg ju inget vidare ut heller, lerigt och halkigt för hästarna att ta sig upp.
Om de rider, som @Mia_R säger, dit räven och hundarna springer så känns det konstigt att det stod folk med kameror där vid diket, precis som om de förväntat sig att ekipagen ska rida förbi där. Men det kanske har ett område där jakten går på och så ställer sig folk på "intressanta" ställen där de kan tänkas passera.
Jag tycker det är helt galet vad de utsätter hästarna för, för "nöjes skull". Hade jag sett hur hästen/hästarna före plumsat ner i diket och ryttaren trillat av, landat med frambenen på andra sidan diket och bakbenen i diket, haft svårt att ta sig upp osv. hade jag aldrig följt efter. Det känns ju ungefär som om ett ekipage före skulle hoppa över taggtråd, fastna och sen hoppar de övriga över ändå fastän de såg hur det gick för den före. Varför tar man risken? jag vet att det finns risker i fler grenar/aktiviteter men ändå...

Underlaget på andra sidan diket såg ju inget vidare ut heller, lerigt och halkigt för hästarna att ta sig upp.
Om de rider, som @Mia_R säger, dit räven och hundarna springer så känns det konstigt att det stod folk med kameror där vid diket, precis som om de förväntat sig att ekipagen ska rida förbi där. Men det kanske har ett område där jakten går på och så ställer sig folk på "intressanta" ställen där de kan tänkas passera.
Jag tycker det är helt galet vad de utsätter hästarna för, för "nöjes skull". Hade jag sett hur hästen/hästarna före plumsat ner i diket och ryttaren trillat av, landat med frambenen på andra sidan diket och bakbenen i diket, haft svårt att ta sig upp osv. hade jag aldrig följt efter. Det känns ju ungefär som om ett ekipage före skulle hoppa över taggtråd, fastna och sen hoppar de övriga över ändå fastän de såg hur det gick för den före. Varför tar man risken? jag vet att det finns risker i fler grenar/aktiviteter men ändå...
Det är ingen större konst som åskådare att höra åt vilket håll hundarna drar och sen följa efter i bil, vägar finns det gott om och en del ställen kan antagligen enbart passeras på några få ställen. Vattenhindrena i fälttävlan lockar alltid stor publik, så det är väl rätt logiskt att det finns personer som lockas av möjligheten att se ekipage eller ryttare få sig några dopp under en jakt med? Lobbyn i England är stark och jobbar hårt för att tillåta rävjakter igen, men jag förvånas att det är ett så stort intresse bland svenskar att se en räv hetsas och sedan slitas i bitar av en flock hundar. :yuck:

Jag tycker att dessa människor som rider rävjakt är avskum och som borde få känna samma panik och smärta som de utsätter räven för. Och tvingas hoppa det där hindret själva och vid tvekan piskas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama