Engelsk bulldog

Sv: Engelsk bulldog

Vi skaffade en lite bullis i sommras och jag kan säga att jag ALLDRIG kommer köpa en annan ras!;)Han är helt underbar!
Vi var också osäkra just det här med andning och såå , men han har inga problem.min åsikt är att det är den snällaste hund man kan ha, han är lugn och snäll och sååå charmig!
Det är ju inte den mest aktiva hund man kan ha men han passar oss superbra!
Mitt tips är nog gå in på Skeb.se (engelskbulldog sida)för där står om det mesta, och om du hittar en så köp av en seriös uppfödare.
Lycka till!:)

Vi skaffade en lite bullis i sommras och jag kan säga att jag ALLDRIG kommer köpa en annan ras!;)Han är helt underbar!
Vi var också osäkra just det här med andning och såå , men han har inga problem.min åsikt är att det är den snällaste hund man kan ha, han är lugn och snäll och sååå charmig!
Det är ju inte den mest aktiva hund man kan ha men han passar oss superbra!
Mitt tips är nog gå in på Skeb.se (engelskbulldog sida)för där står om det mesta, och om du hittar en så köp av en seriös uppfödare.
Lycka till!:)

Vad roligt att ni är nöjda med ert köp, visst finns det problem inom rasen men det gör det inom många andra raser också.

Jag har 5 stycken bulldoggar idag och när vi går vår runda så rejsar dom unga omkring så så man blir alldeles matt av att titta på dom.:rofl:

Här får ni njuta av bilder av mina senaste valpar när dom var små i somras.
dscn0216pu5.jpg

KL

En familjemedlem föder upp Engelsk och Fransk bulldog så jag träffar dessa hundar en del, och JA de är dö-charmiga, gladlynta hundar med en enorm livsgläje och vilja att springa och busa som vilka andra hundar som helst.... och det är just detta som är så grymt!

För med aveln av Engelsk Bulldog har man tillvaratagit arbetsglädjen, viljan och lusten men medvetet gett den en så pass misbildad fysik att kroppen bara erbjuder motstånd.

Det är grymt när jag måste bryta den glada leken med den Engelska Bulldogen för att ivern gör att han börjar få svårt att få luft. ( ska opereras)

Jag lider när han springer efter de andra hundarna och jag ser hans rörelsemöster bakifrån och undrar hur ont hans höfter måste göra . Jag tänker på min egna första blandrashund som fick somna in pg.a höggradig höfledsdysplasi och jag såg hur han led.

Det är grymt att en såld uppfödning 1/2 år gammal kvävdes till döds för att han var för ivrig när han drack vatten.

Det är så grymt att medvetet ge en hund som älskar livet så mycket, en så vanskapt kropp, av den enda anledningen att ..vi tycker det är fint!:crazy:

Jag har blivit erbjuden en Bulldog men jag skulle aldrig fixa att se detta lidande varje dag, frallorna är ju bättre men även dem är anser jag på gränsen till vad som känns okey för min del.

Visst finns det hälsoproblem även hos andra raser men med Engelsk Bulldog ligger så mycket av häsloproblematiken och lidandet i just hur man vill att de ska se ut.

Att uppmuntra den aveln genom att köpa hundarna, det känns inte rätt.

Din familje medlem som föder upp bulldog kanske skulle tjäna på att se över sitt avelsmaterial? Som sagt det blev fel med senaste bilden, här kommer unga hanen 13 månader, han kan springa och busa.
Jag promenerar ca 1 timme dagligen med mina och hanen busar med ungtiken hela den tiden, dom springer upp i skogen hoppar över diken som vilka andra unghundar som helst, sen tar dom en repa till andra sidan ängen etc.
dscn0317vd2.jpg

Snarare är det så att hans hundar är relativt friska om man ser på rasen som sådan.

Men till skillnad från många andra uppfödare ser han faktiskt på sin ras rätt så nyanserat.
Att bara säga att "mina hundar springer och busar minsann som vilka andra hundar som helst" är att se på sin Engelska Bulldog med skyddsglasögon på!

Snarare är det så att hans hundar är relativt friska om man ser på rasen som sådan.

Men till skillnad från många andra uppfödare ser han faktiskt på sin ras rätt så nyanserat.
Att bara säga att "mina hundar springer och busar minsann som vilka andra hundar som helst" är att se på sin Engelska Bulldog med skyddsglasögon på!

Det får stå för dig, men faktum är att jag hitills inte haft eller sålt någon valp med sådana besvär som du beskriver. Inte ens om jag tar av mina glasögon kan jag se sådana problem här.

För övrigt så har jag haft rasen sedan början av 90 talet, jag vet vilka problem som kan förekomma hos bulldogen, men dessa hundar avlar man inte på. Att sen generalisera som så många gör om rasen att den är så sjuk och orörlig gör mig urförbannad

Det finns otroligt många sjuka raser idag, en del mer eller mindre missfoster i mina ögon, den största orsaken till det är uppfödare som inte tar sitt ansvar.

För att återgå till den engelska bulldogen så har jag många uppfödarkolleger med i stort sett kärnfriska hundar som sällan eller aldrig besöker veterinären.

För övrigt så har jag haft rasen sedan början av 90 talet, jag vet vilka problem som kan förekomma hos bulldogen, men dessa hundar avlar man inte på. Att sen generalisera som så många gör om rasen att den är så sjuk och orörlig gör mig urförbannad

Det finns otroligt många sjuka raser idag, en del mer eller mindre missfoster i mina ögon, den största orsaken till det är uppfödare som inte tar sitt ansvar.

För att återgå till den engelska bulldogen så har jag många uppfödarkolleger med i stort sett kärnfriska hundar som sällan eller aldrig besöker veterinären.

Men fortfarande snittas ca 40 procent av tikarna när dom ska föda, om inte mer. Fortfarande har rasen grava HD problem, fortfarande har många hundar andningsbesvär, fortfarande är många hundar på tok för tunga och otympliga i kroppen....Men nej, rasen i sig är frisk! Så är det! På med skygglapparna och rulla vidare! :)

Men fortfarande snittas ca 40 procent av tikarna när dom ska föda, om inte mer. Fortfarande har rasen grava HD problem, fortfarande har många hundar andningsbesvär, fortfarande är många hundar på tok för tunga och otympliga i kroppen....Men nej, rasen i sig är frisk! Så är det! På med skygglapparna och rulla vidare! :)

Som jag skrev så är jag fullt medveten om vilka problem som kan finnas, jag väljer ändå att rulla vidare. Till helgen rullar vi iväg för att para en tik:bump:

Som jag skrev så är jag fullt medveten om vilka problem som kan finnas, jag väljer ändå att rulla vidare. Till helgen rullar vi iväg för att para en tik:bump:

Lycka till med valpningen sen (jag är uppriktig och inte ironisk).

Sen tycker jag att du inte alls ger intryck av att bry dig tillräckligt om problemen. Hade du gjort det hade du väl uttryckt dig mer negativt om dom stora problemen rasen faktiskt har och berättat hur hårt du jobbar för att eliminera dom här problemen. Istället ursäktar du problemen med att "det finns minsann andra sjuka raser också!"..Men jaha?

Ett par frågor jag undrat över..

Varför det extrema underbettet?

Varför så stor skalle?

Varför överdrivet tung kropp?

Varför överdrivet platt nos?

Nu har inte jag någon erfarenhet av eng. bulldog, men städade i somras under World dog show... och jag får nog säga att jag tog väldigt illa vid mig att gå runt vid just den ringen. Det fanns hundar som satt i burar som lät väldigt illa när de bara andades. Därutöver hundarna som visades, där i alla fall en hund lade sig knall och fall precis när domaren höll på att skriva kritiken. Det var dock inget som bekymrade ägaren, som tog tag i hunden och fick upp den på fötter igen så att bedömningen kunde fortsätta.

Det är väl inte för inte som rasen är högprioriterad av SKK tillsammans med bl.a napoletansk mastiff och fem andra raser? s. 22 hundsport nr. 10/2008
Läste för övrigt i senaste hundsport att pekingese blivit så ohälsosam i England att de har gjort så pass drastiska förändringar i rasstandarden att den nu skulle jämföras med hur rasen såg ut på 1800-talet. s. 77 hundsport nr. 11 2008

Dom exteriöra bitar som du tar upp är inskrivet i rasstandarden i rasens hemland. Sen tycker jag nog inte att man kan se så jättestora huvuden så ofta, men dom gånger en hund har en rejäl skalle och i övrigt är bra så når han skyhögt på utställning.
Min ena hund fick en tvåa av en svensk domare p.g.a. att domaren tyckte att huvudet var för litet.
Det SKK gör är bara blaha blaha eftersom andningen hänger ihop med förlossningskomplikationer så är alla överens om det är prio 1 på listan vad som ska jobbas med.
Men nu är det bara en kartläggning av luftstrupen som sker under 5 år, inget annat krav.
Min personliga åsikt är att SKK omedelbart skulle kräva att innan parning ska röntgen av luftstrupen ske, och det ska vara förbjudet att registrera valpar om föräldradjuren inte håller sig inom av veterinär fastställd diameter av trakhea.
Om veterinärerna tycker att hudproblem är ett problem, så samma sak där veterinärintyg på hudstatus innan parning.
Vad jag själv gör, ja jag parar inte hundar som uppvisar sjukdom i någon form, om det sen är korsband, hud svårigheter att röra sig etc.

Jag var också på världsutställningen och jag slogs av hur många fina rörliga utåt sett sunda bulldoggar det var där.

Min hane har också en snarkande andning när han sitter i buren, men det hindrar honom inte från att springa med bakom min häst vid körning under en timme. Jag brukar dock inte ta med hundarna vid hästkörning utan han kom med utan lov den gången.

Alla försöker väl till viss mån följa rasens standard, annars är det ingen ide att hålla på med den rasen. Själv väljer jag inte extrema rasdetaljer utan försöker använda hundar som kompletterar mina tikar, rastypiska men utan överdrifter.

Min personliga åsikt är att SKK omedelbart skulle kräva att innan parning ska röntgen av luftstrupen ske, och det ska vara förbjudet att registrera valpar om föräldradjuren inte håller sig inom av veterinär fastställd diameter av trakhea.
Om veterinärerna tycker att hudproblem är ett problem, så samma sak där veterinärintyg på hudstatus innan parning.
Vad jag själv gör, ja jag parar inte hundar som uppvisar sjukdom i någon form, om det sen är korsband, hud svårigheter att röra sig etc.

Så du röntgar luftstrupen på dina avelsdjur innan de går i avel? Och ber en veterinär kolla hudstatus? Skitbra!

Kruxet, med din sista mening där, "parar inte hundar som uppvisar sjukdom i någon form". På min förra tik syntes det inte alls att hon hade D-höfter och kraftiga benpålagringar på alla fyra förrän de sista månaderna innan hon fick somna in (2 år gammal).

Så eftersom du vill veta status på detta innan du avlar antar jag att du även HD-röntgar?

I sådana fall är jag faktiskt lite imponerad.

Att man inte tagit hunden till veterinären betyder inte att hunden är frisk. Så det argumentet håller inte.

Hej alla!! :)
Har haft min engelsk bulldog 1,5 år nu... Har inte haft några problem alls..
Har inga andnings problem eller hudproblem . Detta är min andra bulldog jag har . Den första hade ett normalt liv utan besvär alls.
Har haft annars många olika raser men denna är den bästa.Så jag rekommederar alla som vill skaffa denna ras att skaffa en.den är underbar!! Snäll och social med alla människor speciellt med barn.
Enda negativa grej är att man kan inte gå långa promenader när det är varmt.. :)
Annars rekommederar jag starkt för dom som tänker skaffa en engelsk bulldog.Bara att man är nogrann med vart man köper den och att man ska kolla om föraldrarna är friska o så.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 634
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 931
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 289
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10