Engelsk bulldog

Sv: Engelsk bulldog

Ja, eller så har hon importerat, eller så kan det ju ha kommit några till! :)

Men att skriva som hannacecilia, att det är sorgligt att dra alla över en kam när det finns 1 (kanske några till nu) med A höfter, nja.

Det är så verkligheten ser ut, sen att vissa bulldogägare/kennlar inte tyvker att HD statestiken på bullarna är något att bry sig om, ptja, vad säger man

intressant att läsa alla svar..men är det då INGEN som tycker att man ska köpa en bulldog??!:confused: jag har verkligen fastnat för den rasen..

Hunden som uppfödaren nämner är född 1999, så lite för gammal för att vara den 5 åriga hunden som nämns i tråden.

Däremot har jag hittat ett fåtal med B på höfterna. Iofs har dom flesta som jag kollat D och E...

TS; varför ska någon annan tycka att du ska skaffa en hund överhuvudtaget? Du får beis för att rasen har sina besvär och sen är det upp till dig att avgöra vad du vill.

A =Normala höftleder (= tidigare ua)

B =Nästan normala höftleder (=tidigare ua)

C =Höftleder lindrig dysplasi (=tidigare grad I)

D =Höftleder måttlig dysplasi (=tidigare grad II)

E =Höftleder kraftig dysplasi (=tidigare grad III och IV)

Det där är dock inte en korrekt tolkning på A och B-graderingen...

A = Normala höftleder Grad A
B = Normala höftleder Grad B

Är det korrekta och inget annat!

I övrigt korrekt tolkade grader, om än det inte benämns som "kraftig dyslpasi" för E, utan benämningen är "höggradig dysplasi"

Det är upp till dig! Jag hade inte viljat stödja den slags extrem avel som jag tycker att engelsk bulldog är, för jag tycker inte det är försvarbart att avla på det sättet, lika litet som jag tycker att det är försvarbart att avla på schäfrar med räkrygg, mastiffar med så mycket hud så hälften vore nog, osv.

/ Jolanta

Det där är dock inte en korrekt tolkning på A och B-graderingen...

A = Normala höftleder Grad A
B = Normala höftleder Grad B

Är det korrekta och inget annat!

I övrigt korrekt tolkade grader, om än det inte benämns som "kraftig dyslpasi" för E, utan benämningen är "höggradig dysplasi"

Vad bra att du säger det, för jag blev lite osäker själv när jag läste det där. De där förklaringarna hittade jag på aktivhund.se, men på andra ställen har jag läst A=utmärkta och B=normala.

TS; varför ska någon annan tycka att du ska skaffa en hund överhuvudtaget? Du får beis för att rasen har sina besvär och sen är det upp till dig att avgöra vad du vill.[/QUOTE]

förmodligen för att det måste finnas nåt som är bra med bulldogen det ända man har läst här är att allt är så negativt med rasen... finns det inget som är positivt?? :confused:

Senast ändrad:

Men eftersom B är felfria höfter så vet jag några fler bullisar med felfria höfter :D

TS; klart det finns positiva sidor med rasen oxå, annars skulle ingen ha dom. Men man får väga för och nackdelarna mot varandra och se vilket man själv tycker väger tyngst.

Att bulldoggen har mer tyngd på frambenen är väl rätt troligt att det skulle stämma eftersom dom är mycket bredare och tyngre i fram.

Skulle vilja ha tips med vad siffror i HD betyder:
1 , 2 ,3 ,4 ,5

Vad betyder bokstäverna
A - felfria
B - ?
C - ?
D - ?
E - ?
AD förekommer också, men trots att "bulldoggen lägger 70% av sin vikt på frambenen" så verkar det inte som att AD-röntgen är prioriterat - Avelsdata har ingen statistik efter 2004 och endast 1,3 hundar har röntgats per år sedan 1990. Det verkar HD-röntgas sparsamt också.

Det strider även mot SKKs grundregler att avla på hundar med grav dysplasi (D och E), men det förekommer ganska friskt ändå.

Senast ändrad av en moderator:

men är det då INGEN som tycker att man ska köpa en bulldog??!:confused:
Jag tycker inte att den avel som försiggår inom Eng. Bulldogg är försvarbar på något sätt, sådan avel vill jag inte medverka till eller understödja på något sätt. Väljer du att göra det så ligger det på ditt samvete.

Det är så verkligheten ser ut, sen att vissa bulldogägare/kennlar inte tyvker att HD statestiken på bullarna är något att bry sig om, ptja, vad säger man

Samma resonemang förs inom Staffrdshire Bullterrier, eftersom rasen i dagsläget inte har problem med HD/AD så struntar uppfödare att kolla upp sina hundar alt parar även fast hunden har grad C.

Förbaskat osmart, för att inte tala om korkat!

kl

Måste sälla mig till majoriteten, jag skulle inte vilja stödja sån avel. Den rasen har fått lida mycket för människans fåfänga

Ja, jag håller med. Blir så ledsen på sånt, för vem är förloraen i slutänden? Jo hunden!:(

jag har aldrig hört talas om AD-röngen på bulldoggar . Däremot kan man se på Skks hunddata att det har hd-röngats rätt flitigt fram till något år. Trooor att bulldoggen hade det som krav, att vara hd-röngade om dom skulle avlas på men att det togs bort eftersom ingen bulldogg vid det läget hade under C på höfterna. kan vara helt ute och cyklar oxå för den delen eftersom det var ett tag sen jag kollade upp det noga.

Om jag kollar hunddata på flera bulldoggar som jag vet är flitigt använda i avel så har flertalet E på höfterna.

Det förekommer även inom min ras individer som anser att "vi" (d.v.s. vi som röntgar och ögonlyser), genom att röntga och ögonlysa "letar fel" och tänker inte alls på att man, genom sådana kontroller, kan bedriva en fortsatt hälsosam avel.

En uppfödare kollade en av sina tikar på alla sätt man tänkas kan (HD, ögonlysning, MH, vallanlagstest o.s.v.) och fick kommentarer om att henoms hund var en "stackars olycklig försökskanin".

intressant att läsa alla svar..men är det då INGEN som tycker att man ska köpa en bulldog??!:confused: jag har verkligen fastnat för den rasen..

Det finns ju så många andra fina, friska raser :) Det är så tråkigt när ens älskling blir sjuk så om jag vore du skulle jag leta vidare efter en ras där chansen att den åller sig frisk hela livet är större :)

Om du berättar vad du vill ha hunden till och hur du vill att den ska vara så kan vi hjälpa dig med att komma med förslag på andra raser om du vill :)

Vad bra att du säger det, för jag blev lite osäker själv när jag läste det där. De där förklaringarna hittade jag på aktivhund.se, men på andra ställen har jag läst A=utmärkta och B=normala.

Jag går efter vad som står på det certifikat man får på hundens höftstatus från skk, men ser dessa felaktiga tolkningar lite överallt ;)

förmodligen för att det måste finnas nåt som är bra med bulldogen det ända man har läst här är att allt är så negativt med rasen... finns det inget som är positivt?? :confused:

Jo. mentaliteten! Finns inte en enda bulldogg som jag träffat som inte har haft en sån underbar personlighet och "spirit", otroliga charmörer!..sen finns det en viss charm med utseendet också tycker jag. Men är det värt hundens möda för att man själv är så ha galen? Näe..inte enligt min åsikt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 633
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 931
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 285
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka