Energitäta fodermedel

Sv: Energitäta fodermedel

Fast det är väl inte på energitätt map volymen hästen äter? = tar tid och hästen tröttnar.

Fast 11 MJ är väl inte så illa. Jag kan inte komma på nåt annat rent fodermedel förutom olja då. Riskli, kanske?

Gröt gjord på Vitafor Derby 12,2MJ brukar ingen häst tacka nej till!
Innehåller inga tillsatta mineraler & vitaminer!

Energitäta fodermedel är antingen rika på fett, eller på socker.

Fett: Olja, oljeråvaran (ex frön, nötter), pressrester från oljetillverkning (ex rapskaka), riskli, mm.
Socker: Melass.

Hur energitätt behöver det vara ^^? Eller snarare, hur mycket kraft äter hästen innan den lessnar?

Enklast att börja från botten upp: ett grovfoder med hög näringstäthet (inte bara en bra kvot). Fri tillgång så att hästen kan äta i korta stunder, men oftare under dygnet, om det nu är det han föredrar (jag tolkade TS inlägg som att han inte äter upp högivan).

Jag tänker mer allmänt men har några hästar i bakhuvudet. Ena äter tex som mest 8 kg hö ca vintertid, betydligt mindre så fort gräset kommer. Och äter periodvis bara havre (vägrar annat alltså).

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 570
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 272
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
420
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka