Ainon
Trådstartare
Just nu äter min hund (chihuahua 1,5kg) Doggy professional Extra active. Förr har han varit stor i maten (kunde lätt trycka i sig 2dl då han vägde närmare 1kg ) men hans aptit har minskat och han äter kanske upp 3/4dl per dag. Han är dessutom väldigt aktiv av sig.
Har fått kommentarer från flera hundägare om att han är för mager och visst kan man skymta revbenen och ryggradens utskott ur vissa vinklar och kollar man på ryggen bakifrån så är den inte rund utan ryggraden sticker fram och ger en topp. Men uppifrån så har han väll normal midja. (BILD uppifrån)
Så tänkte pröva byta foder, vill ju inte bli anklagad för att svälta hunden , behöver väll då antagligen något mer energirikt per volymenhet än det jag har nu
Förslag?
Bör vara relativt lätt att få tag på och finnas i säckar som är max 5kg.
Har fått kommentarer från flera hundägare om att han är för mager och visst kan man skymta revbenen och ryggradens utskott ur vissa vinklar och kollar man på ryggen bakifrån så är den inte rund utan ryggraden sticker fram och ger en topp. Men uppifrån så har han väll normal midja. (BILD uppifrån)
Så tänkte pröva byta foder, vill ju inte bli anklagad för att svälta hunden , behöver väll då antagligen något mer energirikt per volymenhet än det jag har nu
Näringsvärde Doggy professional Extra active:
Protein 30%, fett 20%, kolhydrater (NFE) 33%, växttråd 2%, mineraler (aska) 7% (kalcium 1,3% och fosfor 1,0%), vatten 8%.
Omsättbar energi 1 640 kJ/100 g.
Förslag?
Bör vara relativt lätt att få tag på och finnas i säckar som är max 5kg.