Energihalter i hö

tinaiva

Trådstartare
Funderar lite över det här med energivärdena i höet.
Hur lågt värde är det möjligt att få? Jag skulle tycka det vore optimalt att få ett så lågt värde som möjligt ( med bra kvot naturligtvis) om man som jag har en flock med både lättfödda och mer normala hästar.
Det måste ju vara lättare för dom som kräver mer att tillgodose det över natten än tvärtom. Att bara ge lite över natten för att de inte ska bli för tjock är inget bra alternativ tycker jag, för många timmar utan mat.
Bläddrar igenom mina gamla analyser och hittar inget lägre än runt sju, ofta högre.
Säg att man hittar nåt med Mj 5, då skulle man ju spara 20Mj om dom pillade i sej så där en 10 kg ute. :banana:
Vad är det som påverkar energin? Gödsling, skördetid ....?
Input nån?

Sv: Energihalter i hö

Vet inte vad som påverkar alls (är inte bra på sånt) men jag skulle med vilja ha lägre energi. Just nu har vi 8,6 i energi och 110 i smrp.
Får begränsa till 8 kg på min häst, sen får hon äta halm.
Hade varit bättre med mindre energi OCH lite mindre protein men fortfarande bra kvot, då hade hon kunnat äta mer hö..

Men men, man får va glad för det man får :D Bättre för mycket än för lite näring i alla fall.

Funderar lite över det här med energivärdena i höet.
Hur lågt värde är det möjligt att få? Jag skulle tycka det vore optimalt att få ett så lågt värde som möjligt
Tja, vad sägs om att ta en 1:a skörd på tuvtåtel 10 oktober, 4,9MJ/kgTs :idea:

Svårigheten är att det är lättare att styra proteinhalten i vallen än att styra näringsinnehållet (MJ).

Senare skörd (gräset gått i ax, timotej med fullt utvecklade vippor) ger lägre MJ men framför allt mycket lägre proteinhalt.

Ingen kvävegödning påverkar också negativt.

Blött foder (= ensilage) ger lägre näring per kg foder.

Gräsarterna påverkar och halter av klöver mm.

Lägre näring än halm kommer man inog inte men då är det kliniskt fritt från proteiner också.

Ökad energiåtgång genom lösdrift utomhus eller motion kanske är en bättre väg att gå?

Senast ändrad:

Tack för utförligt svar. Misstänkte att det var så, lättare att styra proteinhalten alltså. Det är alltid den som det talas om.

Hihi, lite mycket tycker jag faktiskt. Var 75 förra året, mycket mera lagom! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag sitter precis uppe i en diskussion om foder med en foderkonsult, som jobbar åt ett foderföretag (vilket är oviktigt - en del kanske...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 262
Senast: Iser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar