Energifoder

Niela

Trådstartare
Jag är ute och letar efter ett foder som innehåller mkt energi.
Min häst behöver lite red bull så att säga:D men blir lätt fet
Jag vill ha ett musslie foder
några förslag??
Har provat eggermans eller vad de heter men de har slutat sålt de i min stad nu=(

Sv: Energifoder

Jag är ute och letar efter ett foder som innehåller mkt energi.
Min häst behöver lite red bull så att säga:D men blir lätt fet
Jag vill ha ett musslie foder
några förslag??
Har provat eggermans eller vad de heter men de har slutat sålt de i min stad nu=(

Varför ge ett foder med mkt energi till en häst som lätt blir fet?
Är det en bra ide?

Hon behöver energi eftersom hon rids mkt.
Och hon är slö och behöver just lite red bull så att säga:grin:

Men om hon lätt går upp i vikt är det väl ändå ingen bra idé att ge mer energi? Avråder från det om du inte vill ha en tjock häst..
Tror du får ut mer av att komma åt slöheten via roliga aktiviteter istället för genom fodret. Men så tillhör jag tråkmånsarna som inte tror att man kan fodra en "slö" häst pigg.
Du kan ju ge henne lite koffein så får du en tossig häst..

Fast en häst behöver energi för att orka arbeta säger ju sig självt.. Om du ska springa 1mil utan att få energi kommer du inte orka och springer du endå kommer du bli svimfärdig och kroppen kommer börja bryta ner sig själv.

Protein blir en häst tjock av eftersom är de man ger till magra hästar som man vill få upp i vikt. Eller muskla på sig
Energin blir du åsså fet av OM du inte rider hästen tillräckligt mkt.
Hästen ska ju förbränna den energin man tillför.

Och har du ingen energi så kan du inte ens orka med de du älskar mest av allt.
Som i min häst fall att rida ut eftersom hon inte orkar eftersom hon inge energi har..

Och koffein vet jag inte om hästar tål det är ju inte bra att ge de till människa så kan inte tänka mig att de är bra till djur heller.
Löper större risk för hjärt stopp osv

Vore tacksam om någon iaf kunde ge tips på foder..

Vad har derby foder att erbjuda?? någon som har de till sin häst

Fibergi elit??

Jag var ironisk om koffeinet, eftersom du pratade om red bull. Bara ironi, inget menat med det.

Jag är mycket väl medveten om hur hästar fungerar med energi och protein, har själv en med litet energibehov och stort proteinbehov.
Just for the record, energi ger viktökning. Bantningsregel nummer ett, obestridbart.

Om hästen inte ens har energi att ridas borde du se över foderstaten och hästens allmäntillstånd, låter inte bra alls. Jag tror inte att något "energifoder" är lösningen på problemet, jag tror det räcker med ett helt vanligt grovfoder av bra kvalitet eller om du tvunget vill, ett helt vanligt kraftfoder som tex betfor, eller i princip vilket muslifoder som helst.
Men om hästen har lätt för att gå upp i vikt borde du verkligen tänka efter före..

Fast en häst behöver energi för att orka arbeta säger ju sig självt.. Om du ska springa 1mil utan att få energi kommer du inte orka och springer du endå kommer du bli svimfärdig och kroppen kommer börja bryta ner sig själv.

Om det inte framgick av mitt första inlägg som var ganska kortfattat så håller jag helt med sthu.

För att orka springa en mil behöver man tillräckligt med kondition att göra det. Jag hade aldrig klarat det idag eftersom jag inte sprungit på flera år. Däremot har jag tillräckligt mkt energi för att kunna göra en massa annat. Rida långritt eller promenera i flera timmar tex. Det är bara en träningssak. Sedan kan man äta vissa saker som ger en tillfällig energikick. Men då handlar det nog om arbete på ganska hög prestationsnivå. Om man ska springa maraton tex så gäller det vad jag förstår att ladda upp lång tid i förväg och sedan äta ngt energirikt strax före start. Men då handlar det nog mer om att maxprestera och inte att genomföra ett träningspass eller för din hästs del ett ridpass.

Man ger extra protein till tunna hästar för att de ska bygga muskler. Det är bara en del av innehållet i proteiner som blir ett enrgiöverskott det mesta av proteinet går åt till att bygga muskler och andra viktigt som kroppen behöver.

Om din häst inte orkar med en ridtur trots att hon rids mkt så tror jag att hon kan vara sjuk. Då hade jag kollat upp det med hjälp av en veterinär. Eller också är hon för tjock så att hon inte orkar av den anledningen?
Men det är bara vad jag tror av att ha läst dina inlägg. Naturligtvis måste man se hästen i verkligheten för att påstå att det är så.

Varför inte havre?

Har din häst lätt att lägga på sig skulle jag definitivt undvika Müsli. Jag provade havrefri müsli till min pålle eftersom han lätt blir stissig. Men han blev seriöst fet, så det funkade inget vidare :crazy:

KL*

Någon som testat Eggersmans produkter? t.ex High Energi?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka