Energifoder till fånghäst

DarkInNight

Trådstartare
Finns det något foder som är OK att ge till utläkt fånghäst? Dvs en "känslig" häst.

Han får i dagsläget mineraler, melassfri lusern samt hö. Men jag känner att han behöver något som taggar till honom i ridningen.

Spannmål har jag förstått inte är bra, socker likaså. Finns det något foder kvar då?

Sv: Energifoder till fånghäst

Nej det finns inte. Eg finns inget foder som ger energi på det sättet, förutom möjligtvis socker. Att vissa reagerar på havre har troligtvis mer med att hästen får obehag i tarmen av stärkelsen och därför blir orolig och mer på tårna. En häst har den personlighet den har, vissa är bara mer flegmatiska av naturen.

Det enda du kan göra är att se till att hästen inte blir för tjock eller smal, och att den inte har brist på något och är lat för att den inte mår helt bra.

Bästa du kan göra är att försöka göra dina ridpass mer spännande för din häst. :) Försök få den att tagga till med något kul, kanske en galopp på stubbåkern, ha ett litet hinder på ridbanan som ni kan skutta över om han börjar kännas seg, rid intervaller osv.

Annars är betfiber (utan melass!) ett väldigt bra foder till hästar som inte tål socker/stärkelse.

Se till att han får sitt energibehov tillgodosett av stråfoder, sen beroende vad ditt hö innehåller så lägg på ev luzern, olja, betfiber, ev soja om du har dåligt med protein. Tänk på att hästar är gjorda för att äta stråfoder:). Vet många svårklasshästar som inte äter kraftfoder pgav dålig mage, dom får sin energi av stråfoder. Lycka till

Hästen är i ett bra hull enligt mig.
Varierar ridpassen bra, det är inte det som är problemet :) , han känns trött, men taggar till imellanåt. Saknar det hela tiden dock.

Hrm, har dock inte hoppat på ett tag nu, det kanske är dags för en sväng till ridhuset för en löshoppningsvända. Att både få hoppa, galoppera och dessutom få krubbskrammel efter vändan är det bästa han vet.

Har funderat idag och kommer öka på högivan. Hästen hade blivit överlycklig om han fick betfiber tillsammans med lusernpelletsen till kvällsgivan, ska se om det finns någon försäljare i närheten.

Senast ändrad:

Det är så jag räknar foderstaten :), så mycket stråfoder som är möjligt och sen tillsätta det som behövs. Just nu endast lusern och mineraler.

Men med en lättfödd en som absolut inte får gå upp i vikt så är det svårt att ge mycket av något överhuvudtaget.

Det där lät lite konstigt, att de inte äter kraftfoder pga dålig mage(?) och klarar sig på enbart hö. Då behöver de ju inte kraftfoder?

Har du testat att ge betfor utan vattnet?
Jag ger det till min, alltså jag häller bara av vattnet. Det kan vara olämpligt om hästen är mkt IR, min tycks klara det.

Jag vet inte, ibland får jag för mig att hon går lite dåligt fram för att jag oroar mig. Sedan är vi ute med andra och då är det full fart på den lilla hästen. Och så möter vi en bil och riskerar att fastna i taggtråd :eek: (en annan historia). Men jag känner genast paniken komma smygande - tänk om hon blir sjuk igen.

Han har fått det förr, men inte nu på ett tag. Det är lite meckigt om jag ska hälla bort vattnet, då måste jag göra det hemma och sen ta med. Gjorde det förr men det blev stänk och slaffs hemma och blev lite för omständigt så jag slutade med det. Så om jag bara hittar betfor utan melass hade det varit enklare att ge honom kontinuerligt :)

Håller med om den där oron... Jag blir riktigt orolig när han inte bjuder som han ska, men sen tänder han till på vägen hemåt och jag slappnar av. Men den där bjudningen brukar finnas hela tiden annars. Ska testa om det är så enkelt att han behöver mer energi innan jag börjar dra igång en veterinärkarusell.

Är den smal?
Var det länge sedan den hade fång?
Är den i bra kondition o rids mkt?

Om svaren är ja kan du pröva att ge ngn dl havre till att börja med. det enda som ger lite extra sprutt o ork.

Jag laddar med havre o då kanske bara 5 dl åt min stora häst o det räcker- hästen vill o orkar mkt mkt mer o gör på så sätt av med mer energi än den intagit. När den bara rids i skogen en v. så får den inte ngt mer än ngn näve.

Hästen är i ett bra hull enligt mig.
Varierar ridpassen bra, det är inte det som är problemet :) , han känns trött, men taggar till imellanåt. Saknar det hela tiden dock.

Hrm, har dock inte hoppat på ett tag nu, det kanske är dags för en sväng till ridhuset för en löshoppningsvända. Att både få hoppa, galoppera och dessutom få krubbskrammel efter vändan är det bästa han vet.

Har funderat idag och kommer öka på högivan. Hästen hade blivit överlycklig om han fick betfiber tillsammans med lusernpelletsen till kvällsgivan, ska se om det finns någon försäljare i närheten.
Läste inte detta innan mitt förra svar.

du känner ju din häst. lita på magkänslan.
Går den ute dygnet om?
Äter gräs?

Vad som är ett bra hull för en potentiell IR-häst är slankare än normalhästen.

Jag skulle inte höja givan hö- däremot kanske blöta höt, byta ut mot halm....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar