energibehov!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tuki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 978
T

Tuki

Kan det vara möjligt att en vbl (18 år, svårfödd, går endast lätt arbete) behöver ca 65 MJ?

Tja om han väger ca 425 kg så.. :smirk:

Beror på vikt, vad lätt arbete är och hur svårfödd han är. Men Om din häst väger 500 kg och lätt träning är 20% och svårföddhet 10% så blir det 72 MJ. Men det kan behövas mer än så om han dessutom är lite till åren.

Mycket troligt...
men titta öven hur hästen ser ut behöver kanske ännu mera, alla hästar följer ju inte standarden som står på pappret.
Lycka till med matandet. :bump:

Jag har lagt min mammas gamla vbl på 88 MJ och han verkar må fint.

Anledningen var att hon har fruktansvärt dåligt hö och det var enda sättet att få acceptabel TS, plus att mammas sambo (som egentligen äger hästen) envisas med att ge 1,5 kg havre.

Men som sagt hästen verkar må fint och han har inte blivit fet än.

mvh Jessica

Hästen väger 475 kg.

A = 0.5 * 475 (upphöjt i 0.75) = 50.87
B = A * 0.05 = 2.54
C = A * 0.10 = 5.09

Tillägg pga att han är svårfödd: 0.10 * A = 5.09

Totalt energibehov = A + B + C + 5.09 = 63.58 MJ

stämmer min beräkningar ovan? :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
703
Senast: Milosari
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 087
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
888
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka