Energi till fångponny

M

millakalla

Mitt russ får idag hösilage, väldigt torrt, som tyvärr är oanalyserat. Han har nu fått fång och jag håller på att leta torrhö. Har hört att man ska ha mkt proteiner men lite energi. Har hittat ett hö med energi på 7,5-8MJ/kg foder och smb protein på 40-50g/kg foder. Är detta ett bra hö för honom? :confused:

Sv: Energi till fångponny

Det innehåller ganska mycket energi, men inte så mycket protein. Det är ett hö som fungerar, men om jag var du skulle jag höra mig för lite till och se om du kan hitta nått som ligger ännu bättre.
Vet inte riktigt vad ett russ kräver i MJ, men det kan du räkna ut på hippocampus. Säg att han behöver 40 MJ och 240-280 g. smb.rp. Det skulle innebära att han bara fick äta 5 kg hö och dessutom skulle proteinet ligga på gränsen till för lågt, så proteinfodermedel skulle antagligen behöva tillsättas, skulle dock säkert räcka med att byta ut mellan ett halvt och ett kilo hö mot lucern.

OBS! Vet inte riktigt vad ett russ kräver så jag har bara räknat på ett ungefär. Du kan själv räkna ut hans behov på hippocampus. Jämför sen med hövärdena.

Hoppas din häst kryar på sig och att du hittar ett bra hö!

Senast ändrad:

Kan du hitta ett hö med mindre energi så är det ingen nackdel, men detta skulle kunna funka. Det är inget direkt dåligt hö, om man säger så.

Varför fick din häst fång?
Hur länge har ni era balar öppna?
Är din häst överviktig?
Om hästen är överviktig och behöver tappa samt står i vila nu så påverkar det också vilket hö du ska välja.

Ska du ha nytt foder ändå eller varför analyserar ni inte hösilaget?

Vet inte varför han fick fång, våra balar är öppna max 4 dgr så jag tror inte problemet ligger där. Anledningen till att höt inte är analyserat är att bonden har 300ha med olika åkrar, så alla balar innehåller i stort sett olika värden, därför vill jag ha tag på ett grovfoder som jag vet vad det innehåller. Annars är det ju rätt svårt att ge honom det han ska ha. Jo han är ngt överviktig, men enligt veterinären ska jag inte banta honom under boxvilan, utan det ska vi ta tag i när han kan röra sig mer. Bantning av häst ska enl veterinären ligga under en 2 års period. Det viktigaste är att han inte går upp mer, men samtidigt måste han ju ha protein för bla läkningen, dilemma.....:crazy:

Det kan ju ligga i alla foderbyten då om balarna kom från lika fält, samt olämpliga värden till din häst, och att han pga övervikt fått sämre ämnesomsättning.
Du är helt rätt ute i att hitta ett hö med lågt energiinnehåll och protein som täcker behovet.
Lycka till!

Till nästa år - be bonden att få balar från ett och samma fält så är det mer förutsägbart.

Det är inte särskilt ovanligt med fång på vinterhalvåret.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 373
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 805
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka