energi källa

hera_

Trådstartare
hej. om man har gjort en foderstat som enligt hippo campus funkar bra spelar det någon roll var energin kommer ifrån?om det är kraft foder eller grovfoder. har ett hösilage som har mkt enegi dåligt med protein, med lusern stämmer foderstaten men då får ju hästen ingen kraft.. lägger jag till det blir det för mycket.. blir lite luddigt det här känner jag men om man har hästar som tränas ca 5 dagar i veckan plus lite kurser och tävling, påverkar det hästen att den inte får kraftfoder trots att den får i sig tillräckligt via grovfodret.. behövs kraften för återhätningen speciellt till hästar som tävlas?? hoppas nån förstår mitt röriga inlägg...

Sv: energi källa

sålänge hästen har en normalt fungerande matsmältningskanal och känns pigg och frisk när du tränar måste du inte ge någon form av kraftfoder (havre/pellets/müsli) om alla behoven är täckta av grovfoder och lucern..

om din häst skulle kännas slö eller inte orkar äta upp fodret kan det vara läge att byta ut lucernet till t.ex krafft protein eller soja, och om det behövs något annat kraftfoder så att foderstaten blir komplett..

processerat kraftfoder är lättare för hästen att smälta och tillgodogöra sig näringen, det är bra att tänka på om man har en svårfödd hästen eller en gammal häst med sämre tandstatus.. men är hästen pigg och fräsch så är dte bara att köra på :)

lycka till!

tack!!:) med kraft protein blir det för mycket energi till hästen enligt hippo.. men du menar att om hästen känns "slö" så kan jag tillsätta mer energi med tex kraft protein trots att det enligt ´hippo blir för mkt energi..?

Krafft protein är i första hand ett proteinkraftfodermedel. Om du vill ge mer energi så är det bättre med tex havre, betfor, olja eller annat.

De flesta hästar måste inte äta kraftfoder.

tack!!:) med kraft protein blir det för mycket energi till hästen enligt hippo.. men du menar att om hästen känns "slö" så kan jag tillsätta mer energi med tex kraft protein trots att det enligt ´hippo blir för mkt energi..?

Energi i fodret har inte med energi i sättet att göra.
Om du får för mycket energi, oavsett om det kommer från hö eller kraftfoder så blir hästen fet inte pigg.

Om du får för mycket energi, oavsett om det kommer från hö eller kraftfoder så blir hästen fet inte pigg.
:bow: Värt att poängtera.

Själv är jag glad för att hösten har kommit o med den extra energi= som i större bjudning o ork- förutom den ökade havregivan då:angel: som ger lika mkt energi som tas upp- högoktanigt bränsle:banana:. Under betestiden funkar det dock inte- blir bara tjock... o lat.

:bow: Värt att poängtera.

Själv är jag glad för att hösten har kommit o med den extra energi= som i större bjudning o ork- förutom den ökade havregivan då:angel: som ger lika mkt energi som tas upp- högoktanigt bränsle:banana:. Under betestiden funkar det dock inte- blir bara tjock... o lat.

Nu är jag inte med.

Jag tycker att det du skriver motsäger raggsocks inlägg.
Hur menar du?

Jag tror inte mkt på snabb energi. Inte på vanliga ridhästar i alla fall. Det är möjligt att en elittränad häst kan reagera med ökad energi om man ger den snabbt tillgängliga kolhydrater i rätt ögonblick före en prestation. Men jag undra det egentligen. Jag har läst en undersökning av detta men har den hemma.

Socker är snabb energi, inte stärkelse på så sätt. Ett överskott på energi ger inte en pigg häst, utan en tjock- på sikt.

Jag menar att havre ger lika mkt ork som den då tar ifrån kroppen. Plus minus noll. Såvida att man ger rätt mängd på en icke tjock häst.

nu pratar jag om stora hästar som arbetar mkt-dvs förbrukar mer än de kan få i sig via grovfoder.

Socker är snabb energi, inte stärkelse på så sätt. Ett överskott på energi ger inte en pigg häst, utan en tjock- på sikt.

Jag menar att havre ger lika mkt ork som den då tar ifrån kroppen. Plus minus noll. Såvida att man ger rätt mängd på en icke tjock häst.

nu pratar jag om stora hästar som arbetar mkt-dvs förbrukar mer än de kan få i sig via grovfoder.

Socker tas upp snabbast. Men stärkelse omvandlas ganska snabbt till socker.

Vaddå lika mkt ork som den tar ifrån kroppen? Jag förstår inte. Vad har det med om hästen är tjock att göra? Energi som energi, får den för mkt omvandlas det till fett.

Det sista beror ju på grovfodret. Det finns grovfoder till nästan alla hästar. Det är bara en fråga om vallodlarens kunskaper. Sedan undrar jag om ts häst är stor och högpresterande.

Vaddå lika mkt ork som den tar ifrån kroppen? Jag förstår inte. Vad har det med om hästen är tjock att göra? Energi som energi, får den för mkt omvandlas det till fett.
Nja just havre ger en mer energisk häst. Har även ett skapligt högt proteinvärde.

Om den är latent IR så är det inte alltid som cellerna får det socker den behöver- varav många är flegmatiska. Därför är havre som sätter igång hjärnan bra för att få igång övriga kroppen- anser jag:o

Nu förutsätter jag att den inte är tjock o ej heller ges mer än den förbrukar.

Nja just havre ger en mer energisk häst. Har även ett skapligt högt proteinvärde.

Om den är latent IR så är det inte alltid som cellerna får det socker den behöver- varav många är flegmatiska. Därför är havre som sätter igång hjärnan bra för att få igång övriga kroppen- anser jag:o

Nu förutsätter jag att den inte är tjock o ej heller ges mer än den förbrukar.

En IR häst får inte in sockret i musklerna. Hur kan då bli piggare om den får socker till hjärnan? :crazy:
fd feta IR hästar är förhoppningsvis inte så IR mer.

Med tanke på hur havre fungerar på många hästar borde det finnas ngt ämne som de reagerar på- eller hur.

Om hästen nu är IR är det jäkligt taskigt att försöka motionera bort övervikt i o m att den faktiskt inte orkar. Iallafall när man inte decimerar fodret tillräckligt o insulinet får flöda fritt:grin: låter det pågå i åratal.

Jag skrev latent IR. Likaväl som att de kan äta gräs i måttlig mängd kan de få hjälp med orken( menar nu inte skogsridning!) utav havren- för att få igång kondisen o bygga upp musklerna.

Med tanke på hur havre fungerar på många hästar borde det finnas ngt ämne som de reagerar på- eller hur.

Den får kanske ont i magen?

Jag skrev latent IR. Likaväl som att de kan äta gräs i måttlig mängd kan de få hjälp med orken( menar nu inte skogsridning!) utav havren- för att få igång kondisen o bygga upp musklerna.

En häst med anlag för IR hade inte jag vågat ge havre. Det ökar blodsockerhalten och därmed insulinet. Det känns ganska onödigt. Det gäller att hålla insulinhalten låg.

Inte då- utan mår toppen.

gräs innehåller bra mkt mer socker- om vi ska diskutera det:p

Hur menar du med insulinet?

Kopplingen stärkelse /socker - insulin är ju inte som den ska.

Tittade på min val. när han fick nytt silage. Äter inte alls som förr:bow:

Kommenterade det till min väninna. Ja, sa hon. Det är precis som med oss. Tjocka människor behöver mer- blir aldrig mätta. Precis så är det när de är IR- får inte upp blodsockret o äter då oavbrutet med frenesi.

Om hästen nu är IR är det jäkligt taskigt att försöka motionera bort övervikt i o m att den faktiskt inte orkar. Iallafall när man inte decimerar fodret tillräckligt o insulinet får flöda fritt:grin: låter det pågå i åratal.

Om man motionerar hästen så ökar insulinkänsligheten påtagligt. Detta gäller även vid ett mindre motionspass typ en promenad i skogen. Cellernas förmåga att svara på insulinsignalen ökar, blodsockerhalten sjunker, insulinhalten sjunker och hästen blir mindre IR. Motion rekommenderas alltså till IR hästar. (Det är därför jag började med små promenader så tidigt som möjligt med min ponny)

Hur menar du med insulinet?

Kopplingen stärkelse /socker - insulin är ju inte som den ska.

Vad är det du inte föstår? Ursäkta men jag fattar nog långsamt idag.

Precis så är det när de är IR- får inte upp blodsockret o äter då oavbrutet med frenesi.

Håller med en fet IR häst svälter ju egentligen.

Om man motionerar hästen så ökar insulinkänsligheten påtagligt. Detta gäller även vid ett mindre motionspass typ en promenad i skogen. Cellernas förmåga att svara på insulinsignalen ökar, blodsockerhalten sjunker, insulinhalten sjunker och hästen blir mindre IR. Motion rekommenderas alltså till IR hästar. (Det är därför jag började med små promenader så tidigt som möjligt med min ponny)

Men det är ju för att den överproducerar insulin som blodsockret ej går upp. Det tar ut allt socker som då ej heller kan ge cellerna näring. När du motionerar den så går insulinet ner o den får "ha sockret ifred"
Vad är det du inte föstår? Ursäkta men jag fattar nog långsamt idag.

Håller med en fet IR häst svälter ju egentligen.
Nej bara cellerna. All mat går till fettproduktion.

Därför är det viktigt att banta den relativt snabbt o samtidigt ge den motion.

Överproduktionen av insulinet kan göra att det tar slut mer eller mindre o då får man ytterligare komplikationer.

Nej bara cellerna. All mat går till fettproduktion.

Därför är det viktigt att banta den relativt snabbt o samtidigt ge den motion.

Överproduktionen av insulinet kan göra att det tar slut mer eller mindre o då får man ytterligare komplikationer.

Snälla axel jag ger upp - fattar ingenting av vad du menar och inte heller av det du skrivit med röd text i texten du citerar mig.

Du skriver i ngt inlägg innan att man inte ska motionera en IR häst och sedan så ska man plötsligt det.

Jag envisas fortfarande med att man ska motionera dem så mkt det går redan från början. Då sjunker insulinhalten fortare. Detta beror på att cellerna ställer in sig på ett större sockerbehov i och med motionen.

Det gäller ju att få ner insulinet så snabbt som möjligt annars kan man hamna i det du avslutar dvs en häst med utmattad bukspottkörtel och minskad insulinproduktion dvs diabetes. Ganska ovanligt hos en häst.

Senast ändrad:

Snälla axel jag ger upp - fattar ingenting av vad du menar och inte heller av det du skrivit med röd text i texten du citerar mig.

Du skriver i ngt inlägg innan att man inte ska motionera en IR häst och sedan så ska man plötsligt det.

Jag envisas fortfarande med att man ska motionera dem så mkt det går redan från början. Då sjunker insulinhalten fortare. Detta beror på att cellerna ställer in sig på ett större sockerbehov i och med motionen.

Det gäller ju att få ner insulinet så snabbt som möjligt annars kan man hamna i det du avslutar dvs en häst med utmattad bukspottkörtel och minskad insulinproduktion dvs diabetes. Ganska ovanligt hos en häst.
Läs det röda igen.

Jag har ALDRIG sagt att man inte ska motionera en IR- häst- tvärtom. Däremot inte om den har fång. Då måste den banta- akut med små små givor för att inte få en skyhög insulinhalt som den får vid fasta. Då får man oxå ner insulinet utan att belasta/ motionera den. Riskera att den ngt läkta lamellerna går upp.

Om man bantar o motionerar den- har man förebyggt fång.

Sålänge de är tjocka men hålls igång verkar de inte få fång- däremot om de står o även släpps på gräs.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 837
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 571
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka