Endast utekatt?

W

Willebillebus

Jag har en katt som bott ute, dock matats och haft sovplats under tak.
Efter jag tog mig an henne har hon fått vara inne på nätterna och vid tråkigt väder, problemet är att hon bajsar överallt! :devil:

Hon har haft orolig mage och äter därför special- mat, så nu är magen bra, men hon bajsar ändå på golvet, under soffan osv.

Jag har alltid ren låda.

Nu har jag trälat med detta i snart 5 månader och jag är trött på att torka bajs + att jag är gravid.

Valen jag känner att jag har nu är att avliva henne eller att hon får bo utomhus (jag bor på landet med lada osv).

Hon har ju bott endast ute tidigare, men är jag en djurplågare om jag inte släpper in henne?

Är det någon som har utekatter som bara är ute?

Hur skulle ni gjort?

Sv: Endast utekatt?

Måste bara fråga. Vet hon hur man går på lådan, dvs vad den används till? Har hon lyckats göra ifrån sig på rätt ställe någon gång?

Ja då, i början gick det jättebra och hon gjorde ifrån sig bara i lådan.

Kan tillägga att hon kissar ingen annanstans än i lådan.

Har du provat att flytta lådan? Eller sätta en till låda bakom soffan tex?

Jag har två katter som bara är ute, eller ja, dom bor i stallet och jag gosar ju med dom när jag är där.

Så om du flyttar ut henne får du förbereda dig på att spendera lite tid i ladan med henne istället.

Ja, vi har både bytt plats på lådan och har en extra vid hennes "bajsställe"

Sommartid är vi ute nästan hela dagarna och då kan hon ju komma och kela hur mycket hon vill, det är mera vintern jag tänker på. Men jag är ju ute i kaninhuset ett par gånger per dag, så jag tänkte att hon kan ju vara där inne när hon vill. (det står alltid ett föster lite på glänt).

Mina katter får aldrig komma in i huset, då jag är allergisk. De bor i pannrummet där det är svalt på sommaren och varmt på vintern. Har köpt en lagerhylla som jag lagt sköna plädar på och så ha de en klösställning som de flitigt använder.

När hon väl är inne, visar hon tecken på att vilja ut?
Isåfall skulle jag tro att hon mår bäst av att bo ute hela tiden om hon har ett uppvärmt ställe och om du gosar ofta med henne eller kanske skaffar en kompis till henne.

Vi har en kastrerad honkatt som enbart är ute. Hon har ngt psykiskt problem, trots att hon är född här inne hos oss och har fått mkt kel och kontakt redan som liten, så hon aldrig blivit riktigt "tam"... Hon är nervös, skygg och stressad och blev aldrig rumsren. De andra ungarna i kullen däremot var "normala" och fick nya hem, men denna fick av förståeliga skäl stanna kvar här!

Vi har satt en kattlucka in till vår uppvärmda sadelkammare där hon har mat och sovplats, och hon verkar ganska nöjd med det livet! Vi får klappa henne ibland men mer är det inte. Hon sitter dock ofta på lite avstånd och studerar oss när vi grejar i stallet!

Svarar både Heulwen och nordsvenskan:

Hon är en upphittad vildkatt (hittades dock som pytte-liten) så hon har mycket vildkatt beteende.

Hon är inte så tam, men hon har sovit på min kudde i sängen osv, men är inte så över förtjust i att bli klappad.

Vissa nätter har hon suttit i ett fönster och jamat, så då har hon antagligen velat gå ut.

Hon var ute sin första natt i natt och hon verkade inte ha lidit, hon satt vid dörren och ville ha mat, men verkade inte vilja gå in.

En av mina katter är stort sett endast utekatt. Dock kommer hon in och äter och gör sina behov i lådan. Och då jag ska gå igenom henne och borsta av (hon är vääääldigt långhårig).
Men annars är hon jämt ute då hon trivs med det :)

Liknande trådar

Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 431
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 780
Senast: Krålus
·
Katthälsa Min katt har sedan några veckor tillbaka börjat skita på konstiga ställen. Hon har tidigare alltid varit helt 100% rumsren och gått på...
Svar
13
· Visningar
10 097
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar