Endast baksele (ej svanskappa)?

Burza

Trådstartare
En av mina vita ponnyer har "skimmelknölar" under svansen, syns inte, men finns där när man känner efter. Funderar på om svanskappan kan irritera henne. Kan man köra med bara baksele, hur fästs den då? Jag har tärnsjö ponnysele med baksele som man trär fast i ryggstycket. Även loksele med samma princip. Vill helst inte sy om någonting.

Sv: Endast baksele (ej svanskappa)?

En delbakselar sitter i ryggstycket som är kapat där remmarna är på ryggen vissa går med 2 korsade remmar ända till däckeln(arbetssele)

Vi har en häst som hatar svanskappa och vi har helt sonika tagit bort den sista delen som går under svansen så ryggstycket hänger fritt.

Vi har tävlat upp till Elit MSV på detta sättet och det har fungerat klockrent. Det enda är när man inte har henne förspänd och leder henne mellan stallet och vagnen så kan ibland bakselen halka på sned men den bruka iallafall stanna kvar på hästen.

Dock så får man ofta frågan i spannkontrollen varför vi inte har svanskappa och någon har fått kolla med tävlingsledaren om det är ok men det har aldrig varit några problem. Någon spannkontrollant har sagt "Javisst ja det är hon som hatar svanskappa" ;)

Prova och se om bakselen gör sitt jobb utan svanskappan och gör den det så slipper du bekymra dig om den känner av knölarna eller inte.

Tack för svar!
Ska prova att plocka bort den imorgon, jag måste ta bort hela liksom annars kommer det att hänga två ändar kvar och det känns mindre snyggt.

Jag har en baksele som är som ryggstycket bara slutar med en ring som man drar bakremmarna i, vet tyvärr inte vart den är köpt för den är gammal och jag har köpt den begagnad. Men det finns och jag tycker denna är toppen!!

Hade en welshponny på inkörning med skimmelknölar under svansroten, jag tog helt enkelt en läderrem och fäste från däckeln till bakselen, och hade även så på min häst ett tag eftersom hans gamla sele hade en fast svanskappa, bara jobbigt om du frågar mig!

Man ser nog skapligt hur jag löst det på bilden?
184668_1581294218746_1427411894_31239941_991933_n.jpg

På en arbetssele så går det ofta två långremmar från däckeln till bakselen, spännet sätter man i putorna eller i en liten läderbit som fästs med tömnycklarna. Sen sitter det ett ryggstycke på tvären över hästen. Där de går i kors så sätter man en liten fyrkant, ett spänne utan kläpp. Den behöver ofta inte nitas eller sys utan sitter nog så trögt ändå.

Ptr

Jag har ingen svanskappa på min baksele. Har tyvärr inga bra bilder, inte fotat för detta syfte :D

Men man ser lite i alla fall:

(skitig häst ja...)

Mars003.jpg

Hst2011013.jpg

Den bakersta remmen går upp till en ring på ryggstycket och den ringen utgör slutet på ryggstycket - det fortsätter alltså inte till en svanskappa.

För övrigt, ignorera allt annat på sista bilden, vi testade en massa för att få till skacklarna på vagnen så selningen var inte a och o...

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 345
Senast: trassel
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 849
Senast: -Catherine-
·
Trav Har en kuse som jag nämnt lite här på buke tidigare en del, hästen i fråga är just för tillfället inte halt men jag får känslan av att...
Svar
15
· Visningar
1 751
Senast: Tagliabue
·
Körning Letar efter en mindre domänsax, de jag har hittat är så stora. Vill ha en som kan ta stockar ner till 1dm i diameter, finns det? Och i...
2
Svar
28
· Visningar
6 803
Senast: Bismark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar