Enbart småhästar?

Sv: Enbart småhästar?

Eftersom våren/sommaren är min "bästa hästtid" så tänker jag nog ge det sommaren ut också, jag förlorar inget på det i alla fall och inte hästen heller, på hösten/vintern brukar ridintresset dala rejält och det är väl efter det, en riktigt jobbig vinter, jag tycker att det känns motigt.
På sommaren har jag också lite hjälp med att motionera hästen..
Oj detta kan jag älta i evigheter känner jag. Men ger det några månader i sommar, hästarna går ute på bete och jag har inget stalljobb att tänka på, det är när vintern kommer, det blir motigt. Även där har jag ju en solklar fördel med småhästar - löjligt lätt att mocka och de äter förhållandevis väldigt lite ;)

Det jag tänker på när jag "måste" rida aktivt har jag nog egentligen ingen förklaring till, det är bara en känsla liksom. Har nog inga riktigt relevanta orsaker egentligen :p
 
Sv: Enbart småhästar?

du behöver ju inte ha en shettis för att köra, utan jag skulle nog skaffa en större ponny som man kan köra OCH om man nu mot förmodan vill rida så hoppar man upp och rider.
Och vill man inte rida... så skiter man i den och kör ist=)

Jag både rider och kör min och gör de jag för dagen tycker och känner fört ibland blir det ridning 2 veckor bara andra enbart körning 2 veckor eller andra veckor blite blandat=)
 
Sv: Enbart småhästar?

Man måste inte rida. Det ska vara skojigt med hästar. Finns ju ingen mening med att tvinga sig till något som känns otryggt m.m.

Folk tycker nog att jag är lite galen, eller rättare sagt - väldigt galen.
Jag har 3 egna hästar, plus min mammas samt en inlånad, totalt fem alltså. Rider ingenting nästan, alla är pensionärer eller promenadhästar. Den senaste köpte jag i somras, fullt medveten om att hon är för liten för mig och har problem med ryggen. Så jag tömkör eller så tar jag promenader för hand i skogen med mina hästar. Trivs bra med det livet, det roligaste med hästarna är få vara i stallet, umgås med dem, borsta, pyssla osv tycker jag (och köpa massa saker :p). Ridningen kan göra detsamma..
 
Sv: Enbart småhästar?

Nja, jag har ju en minishettis (84 cm hög) och honom planerar jag inte att sälja :) Inte nu åtminstone. Underbarare ponny får man leta efter, han är otroligt trevlig att köra och har arbetsvilja så det räcker för minst tio ponnyer till!
Att byta eller köpa en ny ponny är således inte aktuellt utan det var om jag skulle skippa ridhästen och behålla ponnyplutten bara.

Skulle jag tänkt så hade jag behållit/köpt fjorden i stället, D-ponny 141 cm, riden och körd, jag kör henne en del också men det är inte alls lika kul som att köra lilla ponnyn. Allt är ju större, krångligare, dyrare etc ju större häst man har, av erfarenhet.
Hade en Nordsvensk förut (se profilbilden) som jag både red och körde och kom igång med ridningen helt ok stundtals, men vet inte om jag vill ha det så igen just nu. Skulle jag körträna var det så himla krångligt om vagn och allt skulle med.

Tänkte ju i så fall köra uppehåll med allt som är i storlek ridhäst/ridbar häst för mig.

Har ridit islandshäst en del det senaste och det är något jag tycker mer och mer om, förstod mig inte på det riktigt förut men det är verkligen något speciellt, men i sådana fall skulle jag behöva sälja av både shettis och all utrustning och det är inget jag tänkt mig att göra ännu.
 
Sv: Enbart småhästar?

Man måste inte rida. Det ska vara skojigt med hästar. Finns ju ingen mening med att tvinga sig till något som känns otryggt m.m.

Folk tycker nog att jag är lite galen, eller rättare sagt - väldigt galen.
Jag har 3 egna hästar, plus min mammas samt en inlånad, totalt fem alltså. Rider ingenting nästan, alla är pensionärer eller promenadhästar. Den senaste köpte jag i somras, fullt medveten om att hon är för liten för mig och har problem med ryggen. Så jag tömkör eller så tar jag promenader för hand i skogen med mina hästar. Trivs bra med det livet, det roligaste med hästarna är få vara i stallet, umgås med dem, borsta, pyssla osv tycker jag (och köpa massa saker :p). Ridningen kan göra detsamma..

Det är så jag trivs bäst också! Jag promenerar jättemycket med mina båda hästar, i ur och skur vandrar vi i skogen backe upp och backe ner. Tömkör och leker på banan/marken, kör vagn och springer på utställningar.
Men så kommer den där ridspöket in i bland och det är enbart DÅ jag blir nervös, stissig och stressad med hästarna. I bland infinner sig känslan av total lycka och glädje där på hästryggen, men rider jag inte på ett par veckor är rädslan där igen och hugger mig i ryggen när jag minst anar det :yuck: Hade varit skönt att slippa utsätta sig själv för det helat tiden faktiskt.
 
Sv: Enbart småhästar?

Du verkar ju redan ha ditt svar..
Ha bara shettisen och skippa ridningen=)

Fast det finns å andra sidan hoppfällbara vagnar, jag har en NHS vagn som jag kan montera ner på 5 minuter och får in i bilen alt i släpet på andra sidan där hästen står. Skruvar ihop den på 5 minuter.
Så såååå jobbigt är det inte att få med vagn och häst om man nu vill åka iväg.
 
Senast ändrad:
Sv: Enbart småhästar?

Små hästar är inte likställt liten arbetsinsats. Pluttarna är mindre och höpåsarna lika så men då kommer ju andra grejer in i bilden; var är maten? Ooo- jag vet, på andra sidan stakeeeetet..... eller konsten att utfodra en ponny som äter ihjäl sig på två strån halm och annat.
:)
Inte för att vara pessemist, men realist.

Det är nåt speciellt att köra shetlsndsponny helt klart. de är ju också smarta och härliga.
Personligen tröttnade jag när jag körde det konceptet. Men alla tycker olika.

Jag tycker det är mycket positivt stt det verksr bli vanligare med folk som gör och vill göra som du. Det ökar intresset för denna härliga ras som ofta hamnar bredvid en stor brun som sällskap. Eller i klorna på en barnfamilj som inte har en aning om vad de gör.
 
Sv: Enbart småhästar?

När min ridhäst rycktes bort från mig i tarmvred för två år sedan så beslöt jag mig för att lägga ned ridningen och enbart satsa på körningen av shettisarna.
Jag har inte ångrat mig en sekund! Tvärtom tycker jag att det är oerhört skönt att slippa "pressen" att måsta ge mig upp på hästryggen.
Jag hade också alltid lite utav den där känslan att ridningen inte riktigt var min grej.
 
Sv: Enbart småhästar?

Jag kommer inte köpa fler stora ponnyer om någon trillar av pinn här. Russen räcker :)
 
Sv: Enbart småhästar?

Jo, det där vet jag, eftersom jag har en shettis redan som sagt.. :)
Det är inte riktigt så jag menar..
 
Sv: Enbart småhästar?

Om jag inte hade tyckt att det hade varit så roligt att rida hade jag mer än gärna bara haft shettisar. Häftigare djur får man leta efter. :D
Har två, en vanlig och en mini och jag brukar tänka ibland så himla mycket lättare allt hade vart om man bara hade dom.

Och tänk vad häftigt att ha tex ett fyrspann med shettisar :d
Men då var det ju det där med selar och vagn. Men det finns ju som sagt så mycket annat kul man kan göra.
 
Sv: Enbart småhästar?

Shettispar hade jag nog kunnat tänka mig :D

Jag har bestämt mig för att behålla båda MEN, jag tar ett uppehåll i ridningen. Köra/tömköra/markträna båda och så skritta ut i bland eller ta en sväng på banan när jag känner för det. Finns andra som kan rida så bra variation får ju den "stora" ändå. Så känner jag efter hur det känns att "inte rida".

Gjorde det ultimata testet i dag och red 2 olika hästar, en på fm en rejäl uteritt på 90 minuter i alla gångarter med två andra ekipage, och en ikväll en kortare uteritt på min egen, första kändes väl nja och den andra kändes bara nää, fast det gick väl rent teoretiskt rätt bra men det kändes inte bra..

SÅ så får det bli. Kanske ändrar sig efter ett tag men det känns som en stor lättnad att ha kommit fram till detta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 512
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 321
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 720
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp