Enbart småhästar?

Egonson_

Trådstartare
Tankarna far i huvudet. Sluta med ridhästar och enbart satsa på shetlandsponny?

Är mycket sällan eller helt enkelt aldrig helt trygg när jag rider, och då är det givetvis inte alls kul heller. Har kämpat med samma rädsla under alla de 20 år jag haft häst. Jag SKA rida, jag måste. Eller måste jag verkligen det, eller "ska" jag bara för att "alla andra" gör det..?

Sedan jag skaffade min minishettis i augusti förra året har jag flera gånger tänkt tanken att sluta rida men slagit den åt sidan direkt med "men det kan jag ju inte göra för jag har alltid ridit". Eller kan jag det..?

Vågar jag helt enkelt ta ett uppehåll med ridningen? Jag rider inte alls mycket nu och tycker jag kommer ingenstans med det heller, är ensam i mitt stall och det händer att jag rider ut med en kompis då och då,
jag tog tjuren vid hornen och red ut en del helt själv förra året men roligare kan man ju ha det, handen på hjärtat var jag mest nervös hela tiden då!
Jag är inte den som kan rida bara "då och då" utan måste ha en rutin i det för att inte falla tillbaka i att vara helt livrädd i sadeln, så det är nog allt eller inget som gäller så att säga.

Jag älskar ju att köra och kan erkänna mig ganska duktig på det, och med shettisen är det hela ännu roligare då han är så himla behändig i storlek! Dessutom är han mycket billigare att äga, jag kan nästan hålla 2-3 småhästar till priset av en stor!
 
Sv: Enbart småhästar?

Är du rädd även om du får sitta på en lugn trygg genomsnäll häst? eller är det rädsla som bottnar i att du känner dig osäker på de hästar du ridit?
 
Sv: Enbart småhästar?

Äh man MÅSTE inte rida. Väg alternativen mot varandra, ha stor häst man är rädd för att använda som man tänkt sig vs ha liten häst man har kul med.
 
Sv: Enbart småhästar?

Tankarna far i huvudet. Sluta med ridhästar och enbart satsa på shetlandsponny?


Jag älskar ju att köra och kan erkänna mig ganska duktig på det, och med shettisen är det hela ännu roligare då han är så himla behändig i storlek! Dessutom är han mycket billigare att äga, jag kan nästan hålla 2-3 småhästar till priset av en stor!

Nä, man måste inte rida ;) Jag har en shettis som jag ska köra in nu när min stora häst är mammaledig. För körning är ju jättekul! Den dagen jag inte kan rida längre, då kommer jag satsa enbart på shettisar och körningen :D

Shettisar är söta och jätteroliga att jobba med. Körning är perfekt och man kan lätt få med sig någon hästovan kompis på en tur.

Så vore jag du skulle jag satsa på shettis och körning. Kombinerat med utställning - för det är också himla kul :D

/Lizzie
 
Sv: Enbart småhästar?

Lite sådana tankar jag var ute efter :)
Som sagt behöver ju inte hästkarriären vara slut, bara för att man har småttingar ett tag. Har haft eller ridit "stor häst" typ "alltid" och just nu har jag absolut noll motivation.
Min ponny är så himla rolig att köra, han kan bli riktigt duktig gom man tränar för riktigt väl grundkörd är han :)

Ridrädslan sitter liksom där den sitter, lång historia och mycket ligger bakom. Trygga hästar har jag alltid haft, sätter mig inte på någon häst som inte är så bombsäkert som den kan vara.
 
Senast ändrad:
Sv: Enbart småhästar?

Körning eller trickträning! Vem säger att man måste rida?! Hästens överlevnad hänger inte på ridningen ;) Känner du dig osäker så ska du inte tvinga dig att rida "för att man måste". Det finns så mycket att att göra med sina hästar/ponnies. Det ska vara KUL! Det är alldeles för dyrt och tar på tok för mycket tid för att ha någon annan känsla än att det är roligt och man mår bra av det. Enligt mig iaf! :P

Lycka till!
 
Sv: Enbart småhästar?

Go for it! Men vill du ha glädje av att ta med vänner på en tur, välj en större ponny, kanske russ eller en kraftig welsh??
 
Sv: Enbart småhästar?

Ja fast lilleman säljer jag nog inte. Han är för underbar för det trots sin ringa strl på 83 cm ;)
Men kanske man har råd med två ponnyer om man inte har storhäst och då skulle jag vilja ha en standardshettis :)
Med lillen kör jag, tränar lite trick och har provat ställa ut vilket var jätteroligt :)

Tess_PRE Ja visst är det så, det måste vara roligt! Kan inte ha hästar för att bara ha, det känns som jag har haft det hela vintern och det var inte kul. Får nog till en förändring snart. Har mycket att tänka på nu :)
 
Sv: Enbart småhästar?

Lite sådana tankar jag var ute efter :)
Som sagt behöver ju inte hästkarriären vara slut, bara för att man har småttingar ett tag. Har haft eller ridit "stor häst" typ "alltid" och just nu har jag absolut noll motivation.
Min ponny är så himla rolig att köra, han kan bli riktigt duktig gom man tränar för riktigt väl grundkörd är han :)

Ridrädslan sitter liksom där den sitter, lång historia och mycket ligger bakom. Trygga hästar har jag alltid haft, sätter mig inte på någon häst som inte är så bombsäkert som den kan vara.

Men då låter det ju som att du ska ha de små ett tag. Om man inte har motivation blir det ju ändå inget kul. Varför lägga tid och pengar på ngt du inte känner för.
Man måste ju inte rida eller ha stor häst bara för att ens hästeri ska vara "på riktigt. Ä
 
Sv: Enbart småhästar?

Jaa det lutar ju mer och mer åt det hållet. Får smälta alla tankar först innan jag gör slag i saken så jag är riktigt säker först :)
 
Sv: Enbart småhästar?

Jag stod helt plötsligt med bara en b-ponny i stallet. Och ÅH va skönt det var att slippa pressen med ridningen. Jag kände lika dant som du! Jag hade skitkul med henne och i vagnen är jag betydligt lugnare och tryggare. Nu ett par år senare saknar jag ridningen, har jobbat väldigt mycket med mental träning för att hitta glädjen i ridningen och jag kunde tillslut njuta av att rida mammas häst (en häst som jag vägrat rida i 10 år, han var ursnäll men jag kände mig helt enkelt inte trygg med honom). Men jag klarar mig bra utan ridningen, körningen är ff mycket roligare. Så mitt tips är att skaffa en ponny, då slipper du pressen av att du måste rida. :)
 
Sv: Enbart småhästar?

Ja tycker du ska satsa på körningen eller annat kul från marken som ex trickträning :). Men du behöver inte sälja din storhäst. Bara för att hästen är stor behöver man inte rida på de. Man kan även där köra mm ;)
 
Sv: Enbart småhästar?

Precis så känner jag. Pressen att jag "måste" rida på något vis. Ponny har jag redan, som jag kör, så det är jag ju redan "inne i" men skulle hinna med honom så mycket mer om jag bara hade en. Åtminstone ett tag.

Storhästen (fjord, så inte så stor, men ridhästen) har jag på foder, hon är ganska gammal så hon har inget jättebehov av daglig aktivitet.
Hon är även körd etc och jag kör henne också men har inte alls samma motivation där. Grejerna är dyrare, större, svåra att transportera om man vill köra på träning etc.
Kan också känna att det blir lite mycket med två, och att det hade varit så skönt med bara en liten och mycket billigare dessutom, hade haft råd med mycket mer annat om jag bara haft en liten häst.

Samtidigt är jag liiite skrämd över att jag kanske eventuellt kommer ångra mig. Fast det är nog bara för att jag är rädd för att ändra på saker, egentligen tycker jag bäst om att saker är som de alltid varit fast jag vet att det inte funkar riktigt så ;)

Känner att jag velar här, tycker ju bra om fjorden med förstås. Men ändå.
 
Sv: Enbart småhästar?

Eftersom det ändå är en foderhäst så hade jag faktiskt passat på att testa att bara ha en liten. Som du säger är allt så smidigt! Det finns ju inget som säger att du kanske skaffar dig en stor igen :)
 
Sv: Enbart småhästar?

Näe, det utesluter ju inget :) Vis av erfarenhet så ska jag i alla fall "sova på saken" ett tag. Men det känns liksom lockande.
 
Sv: Enbart småhästar?

Det låter klokt. Jag upptäckte ju av en slump hur skönt det var, hade nog aldrig kommit på det själv.
 
Sv: Enbart småhästar?

Låter som att du har hittat din grej ;)
Varför tvinga dig själv att rida när du är rädd? Det är ingen glädje i det. Och framförallt: Du älskar att köra och känner att du är bra på det. Så varför inte? Det finns ju hur mycket körskoj som helst, allt från avancerad dressyr vid tömkörning till far och fläkt.
 
Sv: Enbart småhästar?

Man måste ingenting! :)

Gör vad du vill med nuvarande eller tilltänkt häst så länge hästen tycker det är roligt, varför ska man "måsta" göra nåt, och för vems skull? Är det för sin egen eller för andras?

Det finns de som tycker att man måste göra ditten och datten med sin häst..men nej, hästen har bara ett, möjligen två behov att fylla idag och det är rent sällskaps eller nöjessyfte, så varför göra nåt man inte tycker är roligt?
 
Senast ändrad:
Sv: Enbart småhästar?

Varför inte? Jag har inte ridit regelbundet på snart 10 år och nu är det väl en 3-4 år sedan jag satt på en häst senast. Jag köpte min första häst för ungefär 6 år sedan. Däremot kommer jag att skaffa en stor häst någon dag, som jag kan tävla i körning och rida den där gången om året jag blir sugen.
Jag har precis som du kämpat med en (i mitt fall eskalerande) ridrädsla som höll på att bli hästrädsla. Sedan jag la ner ridningen har mitt självförtroende runt hästar ökat något enormt! Jag har aldrig ångrat att jag satsade på körningen istället.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 512
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 321
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 720
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp