enbart hö?

S

semlis777

en del ger ju bara hästarna hö och mineraler på vintern,klarar dom sig på det?

Sv: enbart hö?

Med ett bra hö och om hästen inte går i hårt arbete (lektionshäst t ex) kan de flesta hästar klara sig på enbart grovfoder.

Lovisaleonora_ skrev:
Med ett bra hö och om hästen inte går i hårt arbete (lektionshäst t ex) kan de flesta hästar klara sig på enbart grovfoder.

säger som ovan, ett bra hö på fri tillgång och om arbetet inte är hårt, klarar sig en häst bra på bara hö.
Däremot håller jag inte med om att en lektionshäst är ett bra ex! Lektionshästar går ju ofta ganska mycket på vintern, det är ju då ridskolan är igång!

Ja, det är ju det jag säer! Hästar i hårt arbete, t ex lektionshästar. De klarar INTE av att gå på bara hö, oavsett om det är bra eller inte.

Visst går det med rätt hö o en häst med ordentlig ätkapacitet.
10-12 kg av ett bra hö kan de flesta stora hästar stoppa i sig, räcker till medelhårt arbete eller lite till.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama