Ena marsvinet skrammer det andra - hjalp

Soppan

Trådstartare
Nu har jag haft Glenn och Percy en vecka drygt och det har visat sig att aven om bada ar blyga sa ar Glenn iaf nyfiken och tar mod till sig och kommer fram efter en liten stund for att halsa och gosa.

Nu har 'fega' Percy borjat varna och skramma Glenn att undvika kontakt och G har redan borjat bli fegare!

Vad gor jag nu?!?:(

Sv: Ena marsvinet skrammer det andra - hjalp

Det låter ju svårt det där, men om dom inte slåss eller hugger varandra så är det huvudsaken. Jag har aldrig fått det att fungera mellan 2 hanar :( slutar alltid med att dom slåss så tussarna ryker. Kanske behöver du ägna lite mer tid åt dem, så att dom får mer kontakt med dig? eftersom du bara haft dem en vecka menar jag, hålla fram lite mat och se att båda kommer fram, tålamod.. Jag jobbade hårt med min Loke som idag är nyfiken i alla fall :) hoppas att allt går bra..

Hej
Ju mer du ägnar tid åt dina marsvin destå mer kontakt kommer du att få med dem. Det ena marsvinet är lite modigare än det andra. Detta är jättevanligt. Jag har haft många, många hanar tillsammans. Det fungerar mycket bra. Tänk på att det är stressande för djur att ha för liten bur. Att det uppstår bråk mellan marsvin beror oftast på en för liten bur. Det kan också hjälpa om marvinen får en stimulerande sysselsättning som att få springa på golvet, leka med halm, gå igenom rör mm. Bråk är också ett sätt att kommunicera och göra upp inbördes rangordning. Alltså inte deras sätt att säga att de hellre vill slippa sin kompis, för de vill helst slippa vara ensam. Bli inte förskräckt om det under någon period uppstår lite kiv i buren, men tänk på att den buren du skaffade när marvinen var små kanske inte var det bästa valet. Nu finns "kaninburar" i 120 cm längd eller mer. Dessa passar marsvin bra så att alla tunnlar, hus mm får plats ordentligt. Välj gärna hus med låga och platta tak så får marvinet ännu en yta att hoppa upp på. Hoppas du kommer att trivas med dina härliga hanar.

Tack for era svar! De smagnabbas lite ibland men brakar inte. Deras bur ar 1m x 55cm. ska kolla pa lite leksaker och prylar i helgen och se om vi kan hitta nat skoj :)
Percy (den radda) ar valdigt matglad sa kanske kan funka att fjaska lite med godsaker..

Ett tips kan vara att i början ha extra mycket hö i buren Både att kunna gömma sig lite i/bakom och för att det aldrig ska behöva bråka om mat Att alltid ha hö att tugga på är en lugnande sysselsättning Förutom leksakerna

De brakar inte med varandra, med skrammer menar jag att den ena skrammer upp den andra, tex nar jag sitter hos dem sa vill 1an komma fram och halsa men da sager 2an typ "nej nej akta dig det ar jaaaattefarligt" och nu har 1an borjat lyssna pa 2an och gar och gommer sig med honom istallet.

Snälla du skaffa en större bur till dem!!! I mina öron låter det VÄLDIGT mycket för litet med en bur som bara är 55 cm lång, den ska vara minst 100 cm!!!

Men den är ju 1 m lång?

Eller menar du att de måste ha en bur som 1x1 m? Det tycker jag låter ganska stort.

OJ, läste nog för snabbt och fick det till att den var 55 cm lång, dock tycker jag att 100 cm är i minsta laget med. Om man har det så tycker jag det gäller att ha dem ute mycket.

Men hur många har burar som är en kvadratmeter stora till sina marsvin?

Jag sa ju just att jag hade läst fel däremot tycker jag gott att man kan ha en bur som kanske är 120 cm om man har plats.

Jag har alltid velat göra en bur i flera våningar som de kan springa upp och ner i. Frågar är bara hur man ska göra en sån bur som fortfarande är lätt att städa. Nån som vet?

Jag har alltid velat göra en bur i flera våningar som de kan springa upp och ner i. Frågar är bara hur man ska göra en sån bur som fortfarande är lätt att städa. Nån som vet?

Här finns ett exempel på flera våningar...dock ej ihopsatta men de skulle nog inte vara så svårt att fixa till

bur_klar.jpg

Tack tack, ska försöka fixa nått sånt i framtiden. Jag har ofta undrat varför de inte gör roligare burar för marsvin, som de har till möss och hamstrar. Ja ja det passade inte riktigt in i tråden.

Gosa mycket med båda så kommer det att fixa sig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·
Småbarn Jag har tva funderingar jag behover hjalp med eller kanske snarare asikter om. Sonen har précis fyllt tva ar och ar précis som en tva...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
2 004
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama