En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

ako

Trådstartare
Leker som jag tidigare skrivit ibland lite med tanken på en hund till . Har redan en femårig Springerhane, som man väl får klassa som aktiv sällskapshund, eller liknande. Han är med mycket ute i stallet och går långpromenader varje dag, samt att vi leker och tränar lydnad mm hemma. Vi går även på kurser lite då och då, men bara för att det är kul, inte med några tävlingsambitioner eller så.

Då vi bor på landet och ändå har en massa djur, och alltså är låsta hur som helst klurar vi lite på att kanske skaffa en vovve till. Dels för att vi skulle tycka det vore roligt att ha en valp från början (vår hund köpte vi när han var tre och ett halvt), och dels för att Zorro skulle få en kompis. Vet att människorna ska vara lika bra som flock till hunden, men samtidigt säger många att katter inte har något utbyte av andra katter, och av det har jag minst sagt motsatt erfarenhet. Mina trivs bäst när de sover i katthög (Hoppas ni förstod jämförelsen?).

Fattar ju att det är massor av jobb med en valp och unghund, men hur är det sedan? Vad tycker ni som har två hundar? För- respektive nackdelar?

Kan tillägga att om det blir en hund till alls, så blir det en tik, då vår hund inte gillar vuxna hanar, och en av dem eller båda kommer att kastreras, och troligen blir det en cocker, då det är en ras som påminner mkt om springern, men har ett mindre format.

Att man inte kan lämna valpar ensamma någon längre stund är jag heltpå det klara med, men hur går det att lämna dem en liten stund, som t ex medan man går och släpper ut hästarna (och inte tycker valp och hovar är någon bra kombination), eller i bilen när man handlar (om det inte är varmt, förstås)?

Tankar och tips mottages tacksamt. Och, som sagt, inget är ännu bestämt.
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

Jag har alltid haft mer än 1 hund fram tills förra året då jag skaffade min första hund av liten modell, när mina stora tagits bort på ålderns höst.
Hade 1 hund ganska precis ett år,fram tills för 3 veckor sen då jag välkomnade en omplacering.
Jag tycker det är mkt bättre med 2 hundar. Roligare framförallt.
Men det beror ju mkt på den "nuvarande" hunden.
Min lilla tyckte inte om att vara ensam,älskar att busa med andra och är mkt social mot alla andra hundar vi möter.
Med 2 hundar har dom ju alltid varandra,om dom känner sig ensamma osv.
Men vissa hundar är mkt egennyttiga och vill gärna vara "enda hunden",när dom konkuransen(stava?) stiger.
Så man får nog checka av hunden lite,om du förstår vad jag menar!
Jag ska inte dra alla över en kant bara,för min gamla rottiskille "Pepsi" var ganska hanilsk och grinig på andra hundar öht,men blev världens bästa gullestorebror till rottis valpen "Nirra",som han vaktade med sitt liv sen.;)

För min del så krånglar det inte med hundvakt om jag skulle få för mig att åka bort. Men det är ju något man får tänka på. Vissa kan tycka att 2 hundar är en hund för mkt att ta hand om.

Promenader går man ju med 1 hund,så jag upplever inget jobbigt med 2 st.
Träning blir dubbelt så mkt,ja nästan allting.
Men jag skulle inte kunna tänka mig att ha bara 1 hund.:)

Varför torka 4 tassar när man kan få torka 8 lixom!:D
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

Jag hade 3 större hundar tills för ett tag sen då jag fick ta bort min ena:cry:.. Vi i min familj tränar med våra hundar så man fick planera vilka två som skulle åka med vilken dag efter som vi bara fick in två hundar i bilen:rofl:.. Men promenadmässig så var det inga problem med tre hundar. Det som kan vara en nackdel är att hitta hundvakt:D.. Men annars så tycker jag inte att det är värre att ha en hund eller tre för det är alltid lättare att skaffa den andra om hundarna går i hop:D lycka till hur du än gör!!!
hoppas du fatta vad jag mumla om hehe:rofl: :banana:
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

Jag tycker att skillnaden mellan en och två hundar är ganska stor, iaf om ngn av hundarna är stor.

Jag fick hem min andra hund för typ tre månader sen och har upplevt både för och nackdelar.
Mest fördelar förstås, annars hade jag inte valt att ha två st.

Fördelarna är att hundarna har varandra. Självklart ska man inte se det som en ursäkt att tex lämna dem hemma ensamma långa dagar, men samvetet är renare av att lämna två hundar hemma fyra timmar än en ensam.
MER att gosa med, mer att tycka om, och meer glädje när man ser hur roligt hundarna har tillsammans:) :)
För min valp (som kom först in) har det varit jättebra att få en vuxen "storasyster". Hon har utvecklats jättemkt sen Maja kom, till den positiva.
Är man en sån som älskar träning är det ju också en fördel att det blir mer att träna med och hitta på saker tillsammans med.

Nackdelar är väl att det blir dubbelt så smutsigt inomhus, dubbelt så många leriga tassar att torka, dubbelt så mkt bajs att plocka upp:D

är väl ingen nackdel egentligen, men det ör ju ännu viktigare att hudnarna är väluppfostrade och lydiga när man har två, så amn kan kontrollera dem tillsammans på stan tex.
Och det är ju jobbigare med två hundar som drar i kopplet än en;)
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

Tack allihop för era svar :) ! Fler tankar mottages gärna.
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

Jag har två små hundar, en chihuahua och en Jack Russell och jag måste säga att det är lite enklare att ha två hundar en en. De aktiverar varandra på ett annat vis än om de är ensamna. Chihuahuan kan vara krävande i sitt behov på aktivering (mycket mer så än JRT) och hon blir verkligen jobbig om man sitter och försöker arbeta en stund och hon tycker att hon ska aktiveras och göras någonting roligt med.
När de har varandra leker de med varandra mer!
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

Tack, Ramona!

Ingen mer? Vet ju att ni är många som har flera hundar här:)!
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

Jag har alltid haft minst 2 hundar och tycker det är bättre med 2 st än en....som många andra säger så har dom ju varandra också...Nu har jag ju en sch/bc och en mindre modell med slät päls :D ....otrolig skillnad på "lernivån" i huset.

Den stora är 7 år och gillar heller inte vuxna hanar...men när dom får en valp så växer dom ju ihop på nåt sätt och att den andra hanen är så mycket äldre spelar nog mycket roll...skillnad är nog om det bara är ett år emellan dom då rangordningen oftast blir tuffare då. Mina går iallafall hop även om den äldre ibland får ge åthutningar...

Har man sen en hund som 'är äldre o klok o förståndig så får ju valpen en bra läromästare.
Sen är det ju uppfostran av den lille, svårt att lämna den äldre ensam o dra iväg med valpen kanske..mina är väldigt lydiga utan att behävt gå på kurser odyl, men det har nog mycket med hur hundarna är själva, om dom har egenskapen att vilja lära...för mig funkar det bra iallafall....hellre två st...annars vill jag nog inte ens ha hund alls.
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

Själv är jag sugen på ännu en hund, vilket skulle innebära 3 stycken. Men sambon tycker att två räcker gott och väl så jag skulle gissa att jag måste ge mig till tåls.
Själv tycker inte jag att det är jobbigt alls med 2 hundar, bara fördelar. Det jag nästan kan tycka är lite tråkigt är att jag skulle vilja ha ännu en hund att träna med, då greyhounden inte är nåt att jobba med alls. Han är bara sällskapshund. Han följer alltid med på träningarna men medan dom andra hundarna arbetar och gör nytta får han strosa runt, pinka lite och bara må gott.
Men vi får se. Jag har sambon under övertalning så om nåt år eller så kanske. :angel: :D Man kan ju alltid hoppas. ;)
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

vi har tre hundar här hemma och alla är av större format :) Två var inga problem att övertala sambon till men den tredje var värre kan jag säga.. *ler*

Det är tre tikar. Jag kan känna att det är inte roligt att lämna en hund ensam hemma, men det känns lättare på ngt vis o lämna två/tre hundar hemma när man är borta, då har dom ju som sagt varann!

Dom har nån att busa me,och känna trygghet hos men däremot har vi som regel här hemma att inte busa inomhus för det går inte.. då river dom halva huset.

Visst blir det mer jobb, absolut men jag tycker det fungerar bra, vi får göra som en annan skrev i tidigare inlägg, ta två hundar med oss åt gången på bruks och skifta till nästa gång:D

Och att gå promenader med dom är inte heller ngt större problem, men det ser nog roligt ut när vi går "fot" allihopa dom få gånger vi är i stan eller så.:D och dom vet alltid sina platser och hoppas in på rätt plats med en gång när man ger dom komando:rofl:

det man får tänka på är att det kostar mer i foder,vet,försäkringar osv oxå. och mer att städa :angel:

Och visst, hundvakt är väl ett "problem" i så fall. men vi har lyckats placera ut dom rätt bra dom få gånger vi är iväg.
En hos mamma och en hos pappa och en hos svärföräldrarna:D

jag ser mest fördelar med att ha fler hundar, det enda jag helt ärligt kan säga som är värre är att nu har jag inte bara en som går efter mig hela tiden utan tre!

Lycka till med ditt val!
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

Problemet med två är om de är ouppfostrade och inte går att hantera ihop. Två hundar som drar i kopplet och ska flyga på allt och alla gör ingen matte glad. I det avseendet är det INTE lättare med två än med en. Så det beror på hur man bor, hur man rastar och hur lydiga hundar man har. Två hundar springer också mer och kan vara svårare att kalla in (stör folk, går fram till andra hundar osv.) Men det hänger ju också ihop med uppfosyransbitan och hur stora hundarna är!! Två små hundar som drar och skäller i kopplet är ju ingen match rent fysiskt ;)

Angående att man inte kan lämna valpar ens en kort stund så undrar jag bara hur uppfödarna gör :angel: Tror ni att de sitter hemma 8 veckor med sina valpar? Nej så klart inte. Valparna är vana att bli lämnade (med sällskap av annan hund). Har din valp sällskap av din äldre hund och du bara ska ut till stallet en sväng så är det ypperligt att ensamhetsträna. Då blir det naturligt redan från början att ni försvinner ett par korta stunder varje dag. Gör ingen affär av det. Slänga sopor och gå på muggen med stängd dörr kan du börja med direkt =)
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

Ang ensamhetsträning. Jag som har flera hundar tänker inte alls på det. Så fort valpen blivit hemmastad så lämnas den själv med de andra hundarna. Och inte bryr sig valpen om det, de stora går och lägger sig och valpen hänger efter. Skitbra att ha flera hundar när man har valp :D
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

Ja exakt!! Och det går ju till som de är vana vid sen uppfödaren också, så för dem är det inget konstigt med det alls :D
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

Tack för alla svar :) !!

Jo, det hela tål ju att tänkas på ordentligt, men det känns ju som om det finns många fördelar med två...
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

Uppdatering av mina valpfunderingar: Har mailat med stora hundens förra husse, som trodde Zorro skulle gilla att få en kompis jättemycket. dessutom har jag nästan löyckats få med mig sambon på cocker-idén. Han har nämligen hela tiden sagt att han vill ha en springer till, om vi ska ha någon mer hund alls, medan jag tycker det blir för osmidigt med två så pass stora hundar.

Så vi får väl se...

Tack för alla svar!
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

Jag hade förut två arbetsnarkomaner, och kände ibland att det var svårt att räcka till.
En hund hinner jag utan problem träna, två blir lite värre när man får göra allt själv. Mitt x var inte ett dugg intresserad, vilket jag märkte efter ett tag. Han var pigg på att skaffa hund, men jag tror inte han gick en enda promenad frivilligt.
Jag är sugen på en till, och tänkte då försöka skaffa en hund som kräver ungefär lika mycket som den jag har nu.
Men som fäller mindre....:devil:
Jag vet ju hur kul min voffla tycker det är att vara med sin bästa kompis som bott hos oss i perioder.
Jag upplever att hon blir mindre klängig på mig och mer självständig när hon har en annan hund att leka med, vilket är ett plus.
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

Jag tycker att det är mycket bättre att ha två hundar än en.
Tycker inte att det blir mer jobb och känns annorlunda med två.
Fördelen är ju att hundarna har varandra. Jag har nästan alltid haft minst två hundar. Tycker det blir tomt att bara ha en. Jag har två greyhounds. Om man har två brukshundar att aktivera innebär det ju så klart mer jobb. Men när mina hundar och jag tar våra långpromenader så trivs vi med att vara tre:) Min tik är 8 år och min hane 7 månader. Ibland kan hon tycka han är lite jobbig. Men hon tycker jättemycket om honom! När hon blev ensamhund ett tag innan vi skaffa honom så var hon jättelolycklig ibland. Hon var ju van vid att vara två "fyrbentninga" i soffan.
 
Sv: En vovve till??? Hur mkt mer jobb?

varför tränar ni inte greyhounden?

Visst finns det folk som tränar lydnad med sina greyhounds. Men mina är inte så motiverade till detta. Självklart aktiverar jag dom på andra sätt. Jag gör allt för att mina hundar ska må bra. Dom är med mig jämt. Älskar att vara med när jag håller på med hästarna. Dom lyder på inkallning. Greyhound är en lättlärd ras. När dom själva vill.
Det är det jag älskar med vinthundar. Jag är ingen bruksmänniska därför passar dom mig så bra. Vi älskar liksom samma saker
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 795
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp