En vinstmaskin?

Mabuse

Trådstartare
Avel är ju inte direkt någon vinstverksamhet, men med tanke på en bekant erfarenheter borde väl följande vara ett framgångsrecept:

Rid in hästen och låna ut den på foder när den är 3. Låt fodervärden stå för alla kostnader. När den unghästtiden är slut och hästen hyfsat färdigutbildad tar du tillbaks den och säljer den, nu för betydligt mer än vad du hade fått när den var tre.

Visserligen får man ju vänta länge på avkastningen, och hästen kan förolyckas eller skadas under tiden, men bortsett från detta så känns det ju som ett bra sätt att öka sina inkomster. Varför gör inte alla uppfödare så? Det känns nästan för bra för att vara sant, men var är haken? :confused:

Sv: En vinstmaskin?

OK så man ska rida in hästen och sen låna ut den för vidareutbildning och sen sälja den dyrare, NEJ det finns allt för många som vill ha en häst på foder som inte har koll alls, jag tror fler hästar sjunker i värde än går upp i värde om man gör så här så det är knappast något man tjänar på troligtvis förlorar ännu mer på det hela.

Senast ändrad av en moderator:

Olinda skrev:
OK så man ska rida in hästen och sen låna ut den för vidareutbildning och sen sälja den dyrare, NEJ det finns allt för många som vill ha en häst på foder som inte har koll alls, jag tror fler hästar sjunker i värde än går upp i värde om man gör så här så det är knappast något man tjänar på troligtvis förlorar ännu mer på det hela.

Nej, men du lånar ut den till en utbildad tränare som jobbar heltid med hästar och har tillgång till tränare, anläggning med mera. Samt har koll på den under tiden. I det aktuella fallet ökade hästen i värde från ungefär 30 000 till 100 000 under de tre åren. Ka-ching! :D

o du tror inte att den utbildade tränaren genomskådar dej o kräver förköpsrätt till de gamla värdet (de den var värd när hon tog den på foder) eller % på försäljningssumman???

dessutom skulle ja vilja kalla det att utnyttja folk o skulle bli asförbannad om nån gjorde så mot mej utan o säga villkoren från början..

Tror inte att du får en etablerad ryttare eller tränare att gå på det. I allafall inte mer än en gång om inte hästen i sig är exeptionell och då går den att sälja med vinst ändå. Det är snarare så att du får betala om du vill att dom ska träna hästen. Vilket blir lika med minus istället för vinst.
Plus om man ska räkna helt krast på så kostar det mellan 30 000 till 60 000 om året att hålla en häst på en sådan anläggning bara i uppstallningskostnader. Din bekant gjorde kanske en vinst men den stackars ryttaren gjorde ju en rejäl förlust på minst 90 000 på tre år. Den stackaren kunde ju köpt en bra häst för dom pengarna till sig själv istället.

Senast ändrad:

Nja, det är ryttaren som är min bekant. Varför trodde du att det var uppfödaren som jag kände? *nyfiken*

Tack för tipset, jag ska genast köpa in ett antal treåringar och börja låna ut dem till bekantskapskretsen :devil:

För att du sa att det gick med vinst, vilket det inte gjort för ryttaren precis.

Fast en fodervärd är ju just en fodervärd och är inga kontrakt uppsatta med några regler (som jag förmoder att så var fallet) så får man ju som fodervärd skylla sig själv. Man borde ju ana något om någon vill låna ut sin outbildade häst om man själv är en proffsryttare..

Masse skrev:
För att du sa att det gick med vinst, vilket det inte gjort för ryttaren precis.

Nej, det var ju för uppfödaren som det hela gick med vinst. Det skrev jag ju också. Oavsett vem jag kände i det hela så var det ju uppfödaren som gick med vinst? Och för min del så såg det ut som ett lätt sätt att öka förtjänsten på sin avel - och om det finns pengar att tjäna så brukar ju folk göra det. Frågan blir ju då varför folk inte gör det?

För att alla inte är så duktiga på att utbilda hästar och så naiva som din bekant. Det är svårt att hitta duktiga ryttare som vill ta sig an hästar som är så unga och "bara" inridna. Ofta blir det istället så att fodervärden är av sämre kvalitet och istället förstör värdet på unghästen.
Duktiga ryttare tar betalt för att ta emot unghästar för träning i normalfallet annars hade det nog varit många som gjort på det här viset och de flesta har nog försökt också.

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 118
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 099
Senast: Lobelia
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 176
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig förstått meningen med avtalstid när man har uppsägningstid i ett fodervärdsavtal. Kan någon hjälpa mig att reda upp...
Svar
7
· Visningar
2 310
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit