En varm hov

M

M-Meduza

Min häst fick en broddskada för två veckor sen. uppe vid kronranden.
Men jag har hållit det rent med hjälp av lindor osv för att hålla lera spån mm borta..

Hästen är nu mycket mycket bättre.. Men tycker ändå att han haltar lite lite (el är det bara inbillning). Men han springer gärna och busar). Kan kanske bara vara såret som sträcker lite för han är en känslig häst när han e skadad. (ajaj).

Men nu till saken. Han har ingen feber men är lite varm i hoven..Inte mkt men lite.. (va mkt värre förut).

Hovslagaren kommer om en vecka för han ska ändå skos så han ska kika på han lite då.

Men finns det något ja kan göra? el vad tror ni?

Jag tänkte hovböld först men samtidigt njaa... jag vet inte..

hjälp och tips mottages varmt

Sv: En varm hov

Jag tror inte du behöver oroa dej. När de har hovbölder blir de jätteömma och haltar för det mesta kraftigt. Men om du är lite fundersam så är det bra att hovis kommer så han/hon kan kika på det,men jag tror inte det är ngn fara:)

Jag tror inte du behöver oroa dej. När de har hovbölder blir de jätteömma och haltar för det mesta kraftigt. Men om du är lite fundersam så är det bra att hovis kommer så han/hon kan kika på det,men jag tror inte det är ngn fara:)

ja jag vet att dom brukar va jättehalta oså när dom får hovbölder. fast min har haft en liten en gång och det märktes inte förrän hovslagaren verkade honom.men det va typ minimal då.

Tycker du att jag kan ut o promenera hästen? är så fint väder och jag behöver röra på fläsket också.
Men sen tycker jag inte han går helt helt rent.. men skritt borde kanske inte vara ngn fara?

ja jag vet att dom brukar va jättehalta oså när dom får hovbölder. fast min har haft en liten en gång och det märktes inte förrän hovslagaren verkade honom.men det va typ minimal då.

Tycker du att jag kan ut o promenera hästen? är så fint väder och jag behöver röra på fläsket också.
Men sen tycker jag inte han går helt helt rent.. men skritt borde kanske inte vara ngn fara?

Jaha var det samma häst som det handlar om nu som hade en liten hovböld förrut?
Men ta ut han en liten sväng och kolla hur han verkar gå då du promenerar med honom och så... För man måste ju nästan göra nått iaf så man ser om det blir bättre eller sämre,det brukar ju iallafall veterinärerna rekommendera,haha:P

prova att skritta en kort sväng..känns han konstig så är det ju bara att hoppa av och gå bredvid..verkar han inte ha jätteont och haltar rejält så går det nog bra att vänta på hovslagaren men blir det akut så får du väl kalla på veterinären

Jaha var det samma häst som det handlar om nu som hade en liten hovböld förrut?
Men ta ut han en liten sväng och kolla hur han verkar gå då du promenerar med honom och så... För man måste ju nästan göra nått iaf så man ser om det blir bättre eller sämre,det brukar ju iallafall veterinärerna rekommendera,haha:P

näh har nog aldrig haft ngn tråd om hovböld. bara om broddskada?
Jo fast ja ser ju.han e ju i hagen hela dagarna.

men ska ut o gå med han idag har jag tänkt

prova att skritta en kort sväng..känns han konstig så är det ju bara att hoppa av och gå bredvid..verkar han inte ha jätteont och haltar rejält så går det nog bra att vänta på hovslagaren men blir det akut så får du väl kalla på veterinären

Har haft ute vetrinären för två veckor sen när skadan var ny..han fick då smärtstillade och jag skulle skydda såret så mkt jag kunde.vilket jag gjort..

men kanske skrittar en liten bit till helgen..för det e ju så att det brukar kännas väl när man sitter uppe på..
men jag börjar nog att ut o gå med han..

som sagt det e bara lite litee som ja tycker han kanske markerar... o han e lite varmare i den hoven..men inte mkt...

näh har nog aldrig haft ngn tråd om hovböld. bara om broddskada?
Jo fast ja ser ju.han e ju i hagen hela dagarna.

men ska ut o gå med han idag har jag tänkt

Jaha nej jag menade inte tråden,haha:P Det är jag som är lite seg att förklara:P men jag menar om det var samma häst som gjorde illa sig nu som hade hovböld förrut? Om du förstår hur jag menar:P

Hur såg pållen ut idag när du gick med den då?

yes d e samma.

fast nu har han varit halt efter en broddskada på högerfram. den gången han hade en liten hovböld va på ett bakben och han har blivit lite sömstucken där sa den hovslagare(va inte han som skodde hästen vanligtvis) o när ja sen kom hem me hästen va hästen halt på tre ben. tog av en sko för den syntes d värst på..det blev lite bättre... tog av en till.blev ännu bättre. tog av den sista. o han blev bra (hade bara tre just då pågrund av hovbölden).

men sen skodddes han av den vanliga hovslagaren o blev då bra.. stackarn.

imorgon ska ja o medryttaren ut o gå en runda me dom :smirk:
men han sprang så fint i hagen idag

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 774
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd