En vargtand irriterar min häst!

M

memory

Hon är väldigt irriterad på den för hon skakar på huvudet
hela tiden när man rider. Hur gör dom när dom tar bort den?

Det är ett väldigt okomplicerat ingrepp. Veterinären använder sig av ett simpelt verktyg som lossar tanden från tandköttet, och tanden kan sedan dras ut med en tång. Vargtänder har inte långa rötter som de andra tänderna, och det är därför väldigt lätt att ta bort dem.
Om hästen är irriterad tycker jag att du ska se til att dra ut vargtänderna så snart som möjligt, de fyller ingen funktion, men kan ge problem om de kommer ivägen för bettet.

Såren efter ingreppet läker fort, och hästen kan snart ha bett i munnen igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka