En undran: Hur mycket rider ni era hästar?

K

kallzon_

hej.
Jag undrar hur mycket ni rider era hästar i veckan (om ni har tillgång till ridhus) och hur hårt, och vad gör ni med era hästar dom andra dagarna (om ni inte rider 7 dagar i veckan)?

Ni som tävlar t.ex på helger och så hur mycket rider ni i veckan? Hur hårt?

/kallzon :bump:

Sv: En undran: Hur mycket rider ni era hästar?

kan väl svara för medryttarhästen.
Dressyr på banan/i ridhus ca 45min, 2-3ggr/vecka
Uteritt ca 1-1,5h 2-3ggr/vecka
Hoppning nån gång i månaden
1-2 vilodagar/vecka
väldigt ungefärligt :p
finns massa gamla trådar, sök!

Jag har medryttarhäst.
Jag rider honom 3 ggr/vecka.
Ägaren rider 1 ggr/vecka.
Ägarens dotter 1 ggr/vecka.

Har inte tillgång till ridhus, bara paddock och massor med skog.
Hur hårt det blir beror helt på mitt och hans humör.

Mitt schema ser ungefär ut så här:
- måndag, massage, dressyr eller hoppträning
- onsdag, barbackadressyr eller skogstur. (blir oftast bara 45 min på vintern, eftersom jag har ridskola efteråt)
- lördag, långtur i skogen med mycket trav/galopp eller privatlektion med kort skogstur efteråt (1-2 tim)

Rider min häst alla dagar förutom 1 vilodag i veckan ungefär brukar det bli.. :)

rider minst 6 dagar/vecka. e ute å tävlar de flesta helger så då blir de oftast en vilodag m typ skritt i skogen efteråt.
har tillgång till ridhus, men försöker rida ute så mkt som möjligt.
en vecka kan se ut såhär när de inte e tävlingssäsong
hoppträning 1 dag
dressyrträning 1 dag
galopp ute 1-2 dagar
dressyr 2-3 dagar
ute resten
varierar lite beroende på väder och vind........men försöker rida rejäla pass annars blir det för mkt överskottsenergi hos min lille herre........

Jag rider 6 dagar i veckan. Brukar försöka rida hopp/markarbete en dag, dressyr en dag, resten ut i skogen. Brukar bli en skrittdag oxå. Sen till våren blir det mer träning än nu...

Tja.. Nu är vi två som delar på en häst, så det blir väldigt varierad ridning för honom.
Det ser ungefär ut såhär:

Måndag: Dressyrpass
Tisdag/onsdag/torsdag: Trav/Galoppträning
Fredag: Utreitt med dressyrinslag (flytta för skänkeln, svara för säteshjälper osv)
Lördag: Hoppning eller uteritt om vi är två, annars dressyr
Söndag: Uteritt eller dressyr, beroende på vad vi gjort på lördagen.

4 dgr/vecka, då han är ett kallblod på 4 år . . .

Skogsridning med hoppinslag och en gång i veckan ett dressyrpass! Alldeles lagom! :love:.

Nu på vintern rider jag bara ett par ggr i veckan pga. ENORM vinterpäls (fick inte tag på en sjysst klippmaskin i tid och den där typen lyckas med konststycket att lägga grizzly-päls trots täcke och allt...) och inget ridhus men under vår-höst rids han ca. 6 dgr i veckan. Brukar dessvärre bli för mycket träning på bana då. Hans vilodag innfaller alltid dagen före en ridlektion (annars blir han omöjlig att jobba med). Idealet för mig är att komma ut och rida i skogen varannan dag men det har visat sig vara svårt att hålla eftersom man inte gärna ger sig ut ensam alla gånger och det är svårt att synka tider med de andra i stallet.

Jag rider i stort sätt alltid ut. Varierar med bara skritt, konditionsträning, klättring mm.
Finns mkt att pyssla med i skogen!
När marken är ok brukar vi ha en dressyrtränare här, rider med ibland på lektionerna och försöker då träna lite i paddocken iaf någon dag i veckan för att underlätta lite för lekionen, så man kan gå vidare.

:crazy: Glömde skriva lånar knapp!

Har under vintern ridit max 2 ggr i veckan. Har inte hunnit mer tyvärr. Det brukar alltid vara så för mig tyvärr.

Har nu börjat sätta igång pållen lite mer ca tre ggr i veckan just nu och kommer sedan att öka på tills jag rider i stort sett varje dag under vår, sommar och höst, sen trappas det av igen under december, januari och februari.

Försöker variera så gott det går, rider mest i skogen och nån gång i veckan på ridbanan när den går att använda, nu är den ej i bruk. Ska i väg till ridhus i helgen för första gången.

Jag rider min häst 6 dar i veckan, ibland 7. Det beror på lite. Jag varierar med att rida i ridhus, rida ut, åka iväg till ett annat ridhus och rida lektion för min tränare osv. De dagar jag inte rider så gör jag nästan alltid något annat (promenad, nh-träning osv.) :)

Försöker rida min 6 dagar i veckan... :)
Hon mår bara bra av de...!
Om min pålle står en lång tid blir hon så "bomstyrig" :smirk:
De beror nog på hur hästen e...

Bilda er egen upfattning...
HA DE BARA BRA! :smirk:

Jag rider ordentliga dressyrpass (varav det ena med tränare) två gånger i veckan i ridhuset. Sedan har jag medryttare som inte rider så hårt, inne eller ute, en dag i veckan. 2-3 dagar/vecka rider jag ut och tränar kondition och muskelträning, mkt tempoväxlingar, klättring m.m. Perfekt med djupsnön nu som man kan träna i! :)
Sen kan jag löshoppa, tömköra och träna NH vissa dagar om jag inte känner för att rida.
Han vilar 1-2 dagar/veckan.

Min häst är 20 år och tävlas inte just nåt.

Rider ca 5-6 dagar per vecka.
När hon inte rids går hon ute i hagen.

Rider varierat, med ridhusträning ca 1 gång i veckan. De andra dagarna rider jag ut i skogen. När jag rider ut rider jag ungefär en timme och i ridhuset ca 45 minuter.

Dressyr blir det oftast i ridhuset, då jobbar jag mkt sidvärtes och skolor och volter, sånt som är lite svårare att pyssla med ute.
När jag rider ut rider jag mkt tempo, kondition och smidighet. Brukar göra sidvärtes längs grusvägar och så hoppar jag naturliga hinder.

Hej allihop!
Satt just och funderade på varför travhästar och ridhästar tränas så olika.
Jag menar vi tränar 2-3 dagar i veckan med snabbjobb ca två dagar och motin en dag.
tänkte det kunde vara en trevlig diskution? :)
Tror ni att det är så att man har mer tid till ridhästarn? :confused:
När jag har jobbat i travstall så hade jag ca 8 passhästar.
När jag tänkte börja jobba med ridhästar skulle jag ha fyra och skulle dessuton jobba en timme längre än i travstallet för mig låter det otroligt att man skulle kunna ha saker att göra med bara fyra hästar att ta hand om? :confused:
Min ridhäst går ca 1-2 dagar dressyr och 2 dagar i skogen
1-2 dagar skrittas hon om det finns tid, de dagarna hon gå går hon hårt.
MVH Linnea :bump:

Jag rinder ca fyra dagar per vecka. Vilka dagar det blir är olika, beroende på vad som passar när jag är hemma tidigt från skolan m.m eftersom hästen inte är så musklad och inte riden effektivt i dressyr så länge får han lätt träningsvärk i ryggen, så vi varvar med rätt mycket vila.
Senaste månaden har jag försökt ta mig iväg till ridhus en gång i veckan. På sommaren har jag paddock och då blir det ganska mycket dressyrträning.
Även i skogen blir det ganska mycket dressyr, men flytta undan för skänkel, öppna, öva halter och igångsättningar.

Nu har jag inte hållt på att tävla i ridning, men när jag tävlar i trav så går hästen nästan hela veckan, lite lugnare tre dar innan och vila helt dagen innan. Vila helt en till två dagar efter tävling. är det sen start veckan efter tar vi det ganska lugnt i veckan med bara lite lugn motionskörning.

Jag har inget speciellt schema eller så utan det blir lite vad som behövs, har tre hästar och varierar ridningen efter vad de behöver.

innan tävling..
2veckor innan tävlingen rider jag ca3 ggr på banan och resten ut..
1 vecka innan tävlingen:
Mån´dag: Vila
Tisdag: Träna för tränare
Onsdag: rida ut
Torsdag: Vila
Fredag: ta en skritt/travtur i skogen.ca 20min

Det viktigaste för mig som tävlingsryttare är att mina hästar ALLTID ska tycka att det är kul och tävla och att vi absolut inte ska tävla för mycket var 3:e helg tycker jag är mkt lagom :D

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 305
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar