En undran ang ytter och inner

Koppen

Trådstartare
Vi pratar ju mycket om ytterhjälperna när vi rider. Men en sak jag funderat på är detta. Hoppas att ni fattar, för jag suger på att förklara! ;)

När Prins och jag rider på volter; vanliga volter samt 8-volter, räcker det att jag bara har stöd på mina ytterhjälper.
Däremot måste jag hela tiden jobba med mina innerhjälper! Gör jag inte det minskar han volten rätt mycket, faktiskt.

Så här krockar det lite med "dressyrläran" för mig. Jag kan lixom inte hålla på att tänka på ytter, när jag hela tiden måste hålla koll på inner! :confused:

Är vi ute och cyklar, eller är det jag som har blivit fixerad vid det här med ytterhjälperna??

Serpentiner, öppnor/slutor samt skänkelvikningar går så djäkla bra, att jag skulle kunna tänka mig att visa bilder på det här, t.o.m.! :rofl:

Nån får förklara för mig det här med ytter och inner-hjälper! :p

Sv: En undran ang ytter och inner

Jo, nu glömde jag! :)

Ytterskänkeln när man rider på en volt: var ska den ligga?? Lägger jag den bakom sadelgjorden, så faller hela hästen inåt.
Och då måste jag korrigera med innerskänkeln för att få tillbaka han på volten igen.

Shit, va svårt det blev. Jag ska nämna detta för min tränare också, men jag var tvungen att skapa tråden ochså innan tanken försvann ur mitt huvud! :p

Det beror ju på om man har problem med att hästen blir rak eller att den förböjer sig. Det vanliga är ju att i det ena varvet rätar hästen gärna ut sig, då måste man ju tänka som du gör. Men i det andra, hästens vekare sida kan den ha en tendens att förböja sig och då måste man tänka mer på att stadga upp yttersidan.

Sen tror jag kanske att du har hört folk prata om yttersidan på så sätt att man kan ju säga att hästen ska inte formas för innerskänkeln, utan den ska formas RUNT innerskänkeln. Egentligen är det ytterskänkeln som påverkar bakdelen och ställningen påverkar nacken och innerskänkeln hålls på plats för att bakdelen och nacken ska komma "runt" innerskänkeln. Hoppas du förstår vad jag menar. I regel ska ytterskänkeln ligga bakom innerskänkeln, lite beroende på var denna ligger, just för att påverka så att bakdelen inte faller ut. Sen måste den alltid vara flexibel, vissa hästar försvarar sig istället med att gå med bakdelen innanför spåret och då är det ju dumt att påverka med ytterskänkeln långt bak.

Det är meningen att hästen skall formas av dina skänklar. Alltså man säger ju att hästen skall formas runt innerskänkeln och för att få hästen bågformad måste ytterskänkeln vara placerad något bakom innerskänkeln. Sen får man parera med inner så att inte volten blir mindre. Eller ytter om volten blir större. Jag tror du är helt rätt på det.

Det är svårt att se detta framför sig:confused: Faller han inåt?

Om du inte använder för mkt ytterhjälper eller ställer för mkt- borde han inte minska mer än du vill.
Låter som om du använder en hjälp för mkt-yttersk. o kompenserar det med inner.

Vid ställning- behåll stödet på ytter o vänd runt för säte o sk o runda den runt innersk.

Jag kan tänka mig att när du försöker påverka med ytterskänkeln så välter han lite inåt mot innerskänkeln istället för att forma sig i kroppen.

*sorry, fel knapp*

Det beror ju på om man har problem med att hästen blir rak eller att den förböjer sig. Det vanliga är ju att i det ena varvet rätar hästen gärna ut sig, då måste man ju tänka som du gör. Men i det andra, hästens vekare sida kan den ha en tendens att förböja sig och då måste man tänka mer på att stadga upp yttersidan.

Sen tror jag kanske att du har hört folk prata om yttersidan på så sätt att man kan ju säga att hästen ska inte formas för innerskänkeln, utan den ska formas RUNT innerskänkeln. Egentligen är det ytterskänkeln som påverkar bakdelen och ställningen påverkar nacken och innerskänkeln hålls på plats för att bakdelen och nacken ska komma "runt" innerskänkeln. Hoppas du förstår vad jag menar. I regel ska ytterskänkeln ligga bakom innerskänkeln, lite beroende på var denna ligger, just för att påverka så att bakdelen inte faller ut. Sen måste den alltid vara flexibel, vissa hästar försvarar sig istället med att gå med bakdelen innanför spåret och då är det ju dumt att påverka med ytterskänkeln långt bak.

:bow: :bow: :bow:

Då gör jag ju rätt, även utan min tränare! :) :rofl:

Han ÄR faktiskt lite fuskig i höger varv...
Jag kan tänka mig att när du försöker påverka med ytterskänkeln så välter han lite inåt mot innerskänkeln istället för att forma sig i kroppen.

ja, jag ska tänka på det i fortsättningen

Det är meningen att hästen skall formas av dina skänklar. Alltså man säger ju att hästen skall formas runt innerskänkeln och för att få hästen bågformad måste ytterskänkeln vara placerad något bakom innerskänkeln. Sen får man parera med inner så att inte volten blir mindre. Eller ytter om volten blir större. Jag tror du är helt rätt på det.

Vad glad jag blir! :bump: Då gör jag ju rätt ändå! :D

Otroligt!! :eek: Ni fattar vad jag skrev!
Jag är bättre i praktiken än i teorin, men denna gången lyckades jag! :D

Vi pratar ju mycket om ytterhjälperna när vi rider. Men en sak jag funderat på är detta. Hoppas att ni fattar, för jag suger på att förklara! ;)

När Prins och jag rider på volter; vanliga volter samt 8-volter, räcker det att jag bara har stöd på mina ytterhjälper.
Däremot måste jag hela tiden jobba med mina innerhjälper! Gör jag inte det minskar han volten rätt mycket, faktiskt.

Så här krockar det lite med "dressyrläran" för mig. Jag kan lixom inte hålla på att tänka på ytter, när jag hela tiden måste hålla koll på inner! :confused:

Är vi ute och cyklar, eller är det jag som har blivit fixerad vid det här med ytterhjälperna??

Serpentiner, öppnor/slutor samt skänkelvikningar går så djäkla bra, att jag skulle kunna tänka mig att visa bilder på det här, t.o.m.! :rofl:

Nån får förklara för mig det här med ytter och inner-hjälper! :p

Jag skulle förmoda att du med din kropp rider en mindre volt än vad du vill. Ditt överliv och höfter är förmodligen vridna för en mindre volt. Tänk istället på att hålla ut i volten, genom att lägga vikten utåt och bara ha en liten ställning i din kropp inåt. För varje steg din häst tar runt volten skall din kropp vända och vända hästen runt i volten. Så att du egentligen tänker att du rider på rakt spår snarare som en åttkant än en cirkel.

När man börjar lägga till innerhjälper för att trycka hästen utåt motverkar det lätt sig själv. Då vill man gärna trilla inåt för att komma åt och ordentligt vilket går att man måste kämpa ännu mer för att rent faktiskt trycka ut hästen med skänkeln.

Hälsning Maja

Jo, nu glömde jag! :)

Ytterskänkeln när man rider på en volt: var ska den ligga?? Lägger jag den bakom sadelgjorden, så faller hela hästen inåt.
Och då måste jag korrigera med innerskänkeln för att få tillbaka han på volten igen.

Shit, va svårt det blev. Jag ska nämna detta för min tränare också, men jag var tvungen att skapa tråden ochså innan tanken försvann ur mitt huvud! :p

Skänkeln skall hänga rakt både inner och ytter och avslappnat rama in hästen.

Hälsning Maja

Om han faller inåt i höger varv måste du flytta ut bogen och se till att du själv inte hänger inåt och att det är därför.

Det är jättevanligt (och jag måste ha koll hela tiden faller tillbaka så lätt) att man sitter mer på höger sida och alltså är sned på hästen.

Det har stått om i andra trådar här, när ryttaren tror att vänster stigläder är för långt trots att det inte alls är så:angel: Ryttarens högerben blir längre, ryttaren viker sig i sidan osv.

Prova att känna efter om du verkligen sitter rakt över hästen, att du är rak själv.

Du ska ju att hålla om hästen med skänklarna & anledningen till att han faller inåt på volter är att han inte har bärighet nog, han tränger mot innerskänkel. För att få honom att sluta med det så flyttar man honom åt motsatt håll.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 710
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hästvård Hej! Min shettis-valack är 16 år och har haft fång flera gånger i sitt liv. Sista åren har vi sett direkt när ngt här på gång och...
Svar
10
· Visningar
1 869
Senast: tara
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar