En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

Alfakrulls

Trådstartare
Håller på med en grej i skolan och kommer ställa lite frågot här under och skulle vara EVIGT tacksama om ni ville svara på dem!

Läraren ville gärna att man skulle ha andras synpunkter på de området man jobbar om, och jag har då valt Hund så klart! ;)

Frågor

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer?

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma?

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp?

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna!


Ja, de va några av de frågor jag gärna vill ha andras synpunkter på!! Så....fram med allas åsikter nu!! :bump:
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer?
Beror lite på hur pass mogen hunden är.. mellan 6-12 månader kanske.. Har aldrig haft två hundar samtidigt dock, men det har varit gigantisk skillnad i mognadhetsgrad bland de hundar jag har haft..

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?
Älskar blandraser, men är nog lite emot medveten blandrasavel.. Vissa korsningar förstår man inte hur folk har tänkt/tänker när de avlar på..

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?
Jag anser inte att man kan korsa hundar "hej vilt" dvs. en liten tax med en stor varghund är kanske inte en så bra kombination!?:smirk:

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare? Ja, det anser jag. Finns alltför många hundar som lider pga av oanvariga och "dumma" människor!

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma? Max 4h


6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp? Är inte speciellt insatt i dem raserna.. Men det bör väl egentligen inte skilja så mycket när det gäller "kamphundar" från vanliga hundar? Dem blir vad man gör dem till (i de flesta lägen..)

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna! Är för mig en hund son används vid kamp.. alltså sådana som används vid hundslagsmål (eller vad heter de?) i USA.. t.ex. pitbull.
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer?
Spelar ingen roll.

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?
Äger en själv, men medveten avel är jag inte för.

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?
För det är ofta folk som bara vill tjäna pengar och struntar i vad det blir för hundar i slutändan.

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?
Ja, man skulle få gå en kurs och få nåt sorts intyg.

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma?
Beror på, men inte mer än 6 timmar.

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp?
Nej. Åh vad jag hatar uttrycket kamphund.

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna!
En kamphund för mig är en hund som används till hundkamp rasen spelar ingen roll, man hetsar hundar mot varandra och satsar pengar. Vet ej om det förekommer i Sverige men hoppas verkligen inte det. :eek:
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer?

- Det beror mycket på mognadsgraden hos den första hunden, men rent generellt så max 1-2 år.

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?

- Emot, har dock en blandras inom familjen.

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?

- Medveten blandrasavel utan eftertanke eller mål slutar inte bra varken för hundarna som blir eller för människorna som köper dem. De är för billiga och hamnar i fel hem. Familjen som köpte en valp för billig peng står helt plötsligt med ett stort och odrägligt monster i sina tonår för att någon idiot korsade sin icke renrasiga BC-tik med grannens bastard som hade både rottweiler och schäfer i sig, och skickar dem till hundstallet istället. Genuint intresserade människor köper renras, enligt mitt tycke och erfarenhet. Vad vet blandrasuppfödare om AD/HD, patella, ögonlysning, meriter, MH, exteriörbedömningar? I 99% av fallen ingenting. Och där hamnar de blivande hundarna i kläm. Skulle kunna göra en hel uppsats enbart om detta ämne... :angel:

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?

- Ja, men jag undrar hur det skulle gå till... vem skulle gå runt och kontrollera att damen på 90 år som är ute och rastar dvärgspetsen har tillstånd för att ha hunden?

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma?

- EN hund, max 4-5 timmar, FLERA hundar 6-8.

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp?

- Ja varför inte, då kanske fler fattar vad det är för något som de håller i kopplet? Dessutom tror jag att suget efter att skaffa en "tuff hund" skulle minska om man var tvungen att gå kurser eller liknande, bortsett från dem som verkligen är intresserade.

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna!

- En kamphund kan vara vad som helst, även om jag hellre refererar till raser som är uppfödda till just kamp, dvs pitbull, amstaff osv.
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

Frågor

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer? Jag tycker att man ska ha en bra grund på den föregående hunden. Åldern spelar ingen roll eftersom vissa är superflamsiga tills de är 6 år och andra mognar kvickt och är klara vid halvåret.

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?
Jag är främst emot aveln. Men jag kan även tycka att vissa extrema blandraser kanske inte borde på springa runt här.

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?
Jag tycker inte om när det inte finns något syfte med saker man gör. Blandrasaveln är ett typexempel på okunniga människor som tänkte tjäna pengar och i vissa fall tycker jag det kan jämnställas med bedrägeri.
Har hänt att folk kommer med de mest hemska blandningarna till valpkurs och säger "det är en jättebra barnhund" så är det KO/Kuvasz/Rottis...:crazy:


4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?
Nja, för vart skulle man dra gränsen? Jag kanske anser att någon är väldigt lämplig, medans någon annan tycker att de är högst olämpliga. Och vem skulle utfärda detta intyg?

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma?
Jag är inte så superkinkig, mest för att jag ibland lämnar mina egna för länge. Men inte mer än 4 timmar i taget och sen max någon timma till.

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m
om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp?
Fast de har inte så hårt psyke i mina ögon. Jag ser hellre att det är större krav på hundägare med stora bruksraser/blandraser/gårdshundar. De är potientillt farligare i mina ögon, sen finns det ju kamphundar som jag tycker är direkt olämpliga för de flesta, men jag antar att du tänker på typ Am.Staff och Pitbill och jag är inte så skraj för dem.

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna!
En kamphund är de raser som är framavlade för nån sorts kamp, Shar pei, Tosa, Pitbull, Bulldogg. De är alltså inte en hund som biter folk på gatan, dem kallar jag aggressiva hundar...

//E- med ca 4 timmar för lite sömn, så jag modifierar nog mina högst genomtänkta svar sen...
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer?
Beror väl lite på ägarens erfarenheter & kunskap, tid & ork, men en bra grund på den tidigare hunden är ju inte fel att ha.

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?
Är inte emot hundarna men aveln.

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?
För att oftast är folk bara ute för att tjäna pengar, första korsningen brukar alltid bli bra men sedan går det oftast utför.

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?
Både ja & nej, vem ska utfärda det, vad ska ingå mm? Det är väl inte fel kanske, men alla vill ju så olika med sina hundar...

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma?
6 tim kanske, lite svårt att säga. Beror ju på typ av hund, ålder mm.

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp?
Svårt att svara på, hur ska man tex kunna kontrollera det? I dagens läge så säljs det ju så många oregistrerade, både renrasiga & blandraser. De som köper en reggad är ju oftast seriösa och vet vad de ger sig in på, det finns ju även folk som köper oreggad/blandis oxå som vet vad de ger sig in på. Tror att det är svårt att "få tag" på de som verkligen skulle behöva hjälpen.

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna!
Hund som är avlad för kamp, på ett eller annat sätt. Även blandraser med kampraser i sig kan räknas tycker jag. Svårt att definiera, mycket beror ju även på ägaren.
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

Tack så mkt för dessa svar!! :bump: :bow: :D
Jätte intressant att läsa era åsikter, så, detta blir väl läran nöjd över hoppas ja! ;)

Fler åsikter är välkomna! :idea:
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

Frågor

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer?

*Beror lite på vad man har för kunskaper och vad det är för hundar. För min del spelar det ingen större roll vad det är för ålder mellan hundarna.

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?

*Jag är mot blandrasavel, men de hundar som finns, finns ju redan...

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?

*För att den oftast baserar sig på undermåliga icke friröntgade, ögonlysta föräldradjur.

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?

*Nej.

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma?

*Absoluta maxtiden för en vuxen hund ska i mitt tycke inte vara längre än 6 timmar i sträck. Får hunden komma ut och bli rastad och aktiverad på dagen, så kan den sammanlagda tiden nog vara längre, utan att hunden far illa av det.

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp?

*Nej. Det kommer inte att fungera i praktiken, då dessa oftast saknar stamtavla och en seriös uppfödare.

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna!

*Kamphundar är de raser/blandraser, där man avlar på kamplusten och som har lättare än andra raser att kampa/ hugga och hänga kvar.
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

Frågor

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer?
svar:
Fullvuxen och ur alla perioder, 2år?

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?

svar:emot blandrasaveln, vi har tillräckligt många raser, är även emot oseriös renrasavel.
Blandrashundar i sig som redan är tillverkade har jag inget emot.

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?

svar: se förra svaret. Oseriöst i mina ögon är att avla hundar med defekter eller utan meriter.

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?

svar: nej men det vore en bra ide om man kunde ha gratis hundägarlurser INNAN folk skaffade hund.

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma?

Svar: om det gäller varje dag, 4H (Dock är det inte optimalt att lämna hunden ensam varje dag.)
Mina jyckar som är med mig dygnet runt får dock vara ensamma längre stunder om det krävs i enskilda fall.
Är inte timmarna som räknas utan det hunden får göra innan och efter ensamheten.

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp?

svar: Vad är en kamphund? Innefattar detta blandraser? Hur hittar man ägarna för att ge dem körkortet?, Svårt att kontrollera funkar inte i praktiken.


7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna!

svar: Kamphundsras är raser avlade för kamp. Kaphund är en hund som snvänds aktivt i hundkamp. Tror det finns väldigt få av dem. De allra flesta som benämns som kamphundar är grova blandraser som inte fått en ordentlig svart i livet eller uppfostran.
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

Frågor

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer? 2-3 år så att den första hunden har hunnit mogna och alla grunder sitter i den.

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?
Emot, finns undantag. Ex draghundsavel och att utöka en avelsbas om en viss ras har för "trång" sådan.

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?
För att de som avlar på blandrasavlen har i regel ingen aning om vad de håller på med. De mixar hejvilt bland raser som inte matchar varandra egenskapsmässigt ( ex polarhund med vallhund el liknande) och verkar dessutom välja sin tik eller hane för att "den är ju så snäll o go". Jag har heller aldrig stött på någon blandrasavlarna som tar höft och armbågsröntgen och dylikt på allvar.

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?
Njae...Det finns så många olika tillvägagångsätt vad gäller hunduppfostran (vad folk anser vara korrekt hundhållande) , och vem ska bestämma vad som är den rätta vägen?

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma?
3-4 timmar om det dom måste vara ensamma dagligen. Annars kan man kanske gå över tiden ibland.

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp?
Nej, isfåfall tycker jag att det skulle finnas en särskild utbildning inom alla kategorier. Vallhundsraser, jaktraser , bruksraser etc..Men jag tror inte det håller i längden.

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna!

En kamphund för mig är ju egentligen en hund som har använts till kamp,oavsett ras. Kamphundsras däremot skulle jag räkna in alla bullar i. Bullterrier, amstaff, eng staff, bulldogg etc. som har ett ursprung som kamphund.
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

Frågor

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer? Jag tycker nog att det kvittar. Så länge man har tillräckligt med tid eftersom två valpar tenderar att ta mera av ens tid än en vuxen och en valp.

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)? Emot blandrasavlandet för blandrasandets skull, är dock för seriös blandrasavel där man vill åt speciella egenskaper, ok att Labradoodle inte har blivit så jättelyckad, men tanken är ju god, för att ta ett exempel. Helt okej att blanda in andra besläktade raser för att minska inavel (som vi gjort med hästar ibland). Inte emot blandraser som sådana... och inget emot att låta en tjuvparning fortskrida om inte föräldrarna är olämpliga vill säga, men det tycker jag gäller renrasiga hundar också. Tycker att en blandras kan vara lika bra som en renrasig.

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?

Omöjligt att svara på... Då jag har en komplicerad inställning till det hela...

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?

Egentligen, men å andra sidan tror jag att det skulle bli alldeles för svårt att genomföra så jag tror på information till uppfödare och köpare om fördelarna att gå genom SKK etc. och att uppfödarna ska försöka ha lite koll på sina köpare och kanske skall man erbjuda Valp och unghundskurs "gratis" med köpet av valpen?

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma? Jag har själv satt max 6 timmar i taget och max 8 timmar om dagen på min vovve. Det blir alltså 6+2, 5+3, eller 4+4 timmar maximalt. Och det har jag sällan överskridit och då bara med någon halvtimme... Sen anser jag också att det inte är optimalt för alla hundar. Vissa hundar vill inte vara ensamma så länge, med min går det bra men man måste anpassa sig till individen.

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp? Se den andra hundkörkortsfrågan. Jag tror snarare att man ska försöka informera och få uppfödarna att försöka värdera sina köpare om vilka som är lämpliga och inte.

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna! En kamphund för mig är inte ett begrepp jag använder. En kamphund för mig är en hund med nedärvd skärpa och aggresivitet som pga träning/brist på ledarskap och rätt träning fostrats/utvecklat en benägenhet att slåss/attackera. Det är inget jag ser tillhör en viss ras utan något jag anser att vissa raser är mer benägna att göra med fel ägare. Med rätt ägare tror jag att de flesta hundar är trevliga och ofarliga.
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer?
svar: Beror väl helt på den andra hunden, hur den är och så. Tror inte åldern är så viktig, men det kanske är svårt att ha två lika gamla hundar om det blir att de bråkar om rangen?

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?
svar: Har väl träffat en del trevliga blandraser, och har inget emot de hundarna, de kan ju inte hjälpa att de finns. Men aveln är väl inte så bra, att man avlar på allt möjligt utan att ha ett mål och har ingen aning om vad man får, visst det kan ju vara en olyckshändelse också.

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?
svar: Jag tycker att det är väldigt oseriöst att ta valpar på konstiga korsningar bara för att tjäna pengar på valpar och sen sälja dem till vem som helst.

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?
svar: Jo det skulle inte vara fel, typ som grönt kort kanske för att få tävla häst? För långt ifrån alla är lämpliga hundägare och det kan ju vara bra med typ en kurs eller så för att få lära sig mer.

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma?
svar: inte mer än 6 timmar iallafall. Helst så lite som möjligt men ibland måste man ju. (skillnad om man har hundgård med flera hundar då)

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp?
Svar: Ibland tror jag att det skulle vara en bra lösning, så mkt som händer :crazy: Man hör så många unga människor säga att de ska köpa amstaff/pitbull eller korsningar dessa och rottweiler, bara för att det "skulle kännas tryggt att ha en sån hund" och så kan de inget om hundar överhuvudtaget.

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna!

hundar som förr eller fortfarande har använts till kamp och som är avlade på att kampa, liksom har det i generna, precis som en vallhund har vallningsinstinkt även om den inte använts som det eller avlats på det på jättelänge. Eller att jakthundar har jaktinstinkt.
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer? Minst ett år, helst två så att allt hunnit befästas och hund nr 1 har funnit sin plats i familjen.

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)? Emot- avel. Skulle nog inte köpa en blandras men de kan vara väldigt trevliga hundar.

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln? Tycker att man bör ha lite mer planering bakom än "oj hoppsan min tik smet". Iof är det nästan värre om det planeras... Sjukdomar ökar väl tex.

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare? Nej

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma? Om hunden är i normalålder och frisk, max 6 timmar.

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp? Nej

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna! Visst finns fördomarna mot pitbull. För mig är en kamphund en hund som visar tydliga aggressioner. Främst nedärvda.
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer?
Jag tycker att hund nr 1 ska vara minst 3 år.


2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?
Jag har själv 2 blandraser, så jag har inget emot dom!
Däremot medveten blanavel för snabba pengar är jag emot, men samtidigt förtjänar alla hundar ett hem!

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?
Jag är mest emot extrema korsningar, men jag tycker att vi har så mycket fina raser i sverige att man inte behöver blanda för att få en hund man vill ha!

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?
Ja, varför inte! Skulle inte vara någon nackdel.

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma?
Max. 6 timmar, men inte varje dag!!

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp?

Jag tycker det ska finnas för alla raser inte bara "kampraserna"

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna!
En kamphund är en hund som används till kamp, annars är det "bara" en helt vanlig hund!!
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

Frågor

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer? Beror mkt på ens eget intresse och ork och på valpens mognad och personlighet tycker jag:)

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?
Inte emot hundarna, aveln däremot känns ganska naiv

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?
bläää, kan inte formulera mig.

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?
Ja, ngn typ av hundägarintyg skulle vara jättebra, och väl behövligt!

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma?
4-5 timmar/dag

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp?
Svårt...

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna!
Min bild av en kamphund är en pitbullliknande jycke ungefär,som inte är den lättaste. Kunde inte vara mindre insatt.



Ja, de va några av de frågor jag gärna vill ha andras synpunkter på!! Så....fram med allas åsikter nu!! :bump:[/QUOTE]
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer? Den ska vara färdigväxt i skallen o helt klart vara utan problem ex rädslor, aggressiva bettenden.

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?
Emot

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?
Tycker det dinns så många raser som är friska o sunda som har bra avelsarbete att det faktiskt finns en ras för varje människa.

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?
Ja, på nåt sätt kunna visa upp att man har ordning på sin hund.

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma?
5timmar.

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp?
Nej, till alla raser, men det kunde vara som med bilkörkort att man får ta nya för ex Buss,Lastbil oxh Taxi. utöka det om man vill ha för skarpare raser.

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna!
En kamphund är för mig en hund som är avlad att kampa med andra djur ex Pitbull, Amstaff,bulldoggar,tosa,Akita o.s.v.
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

Frågor

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer?

Det beror lite på vad man själv har för erfarenhet och hur hunden är - den ska vara färdigvuxen i kropp och själ så den kan en ordentlig grundlydnad. Så kanske runt 2-3 år.

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?
Har inget emot blandrashundar, även om jag själv inte skulle skaffa mig någon. Det finns så oerhört många raser i landet så varför måste man blanda?

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?
Har fått den uppfattningen att blandraser skapas då man vill ha fram gulliga hundar från sin oerhört söta tik - om tiken sen har de rätta rasegenskaperna eller ej struntar man i. Det tillför inte en ras något.

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?
Tror det skulle vara svårt, eftersom alla har olika idéer.

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma?
4-5 timmar max om det är dagligen (5 dagar i veckan). Om det blir 6 timmar någon gång så visst, men det är för lång tid varje dag tycker jag.

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp?
Nej, jag tror även det skulle vara svårt att tillämpa.

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna!
En staff-liknande hund som är tränad att slåss, antingen mot hundar eller människor eller båda (och andra djur) - att slåss för att döda.
 
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

Frågor

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer?

Två år och uppåt gör saker och ting enklare. Då har hund nr ett nått den psykiska mognaden och hunnit få en god lydnad.

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?

Jag är emot avel utan kunskap och eftertanke, och dit hör ofta blandrasavel. Hundarna i sig har jag inget emot.

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?

Avel bör enligt mig bedrivas med tanke på framtiden - flera generationer bort. För att kunna göra det behöver man veta vad avelsmaterialet har för genotyp och inte bara fenotyp (det man ser). Vi har kommit långt inom renraserna med att kartlägga genetiken, med blandraser börjar man om varje gång.

4: Tycker ni att man på något sätt ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?

Jag tror inte att det fungerar - tyvärr.

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma?

Somlig hundar kan inte hantera ensamhet alls, så de ska inte behöva det heller. Andra klarar längre tid, men för den skull ska de ändå inte behöva ha hur långa ensamma dagar som helst. Hur länge man kan lämna dem beror så mycket på omständigheterna. Har hunden sällskap av andra hundar och möjlighet att gå ut och in som de vill kan man lämna dem rätt länge, medan om den förväntas ligga inne själv begränsas tiden mycket. Jag tycker nog att ytterligheterna ligger mellan 4 & 10 timmar på maxtider.

6: Tycker du att de ska krävas särskild utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp?

Nej, det är ingen lösning.

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna!

Kamphund är för mig de raser och korsningar som har sitt urspung som just kamphundar, och där avelsurvalet sedan i modern tid ej ändrats. En hund som själv har, eller avlats med urval på, för kamp viktiga egenskaper är i mina ögon en kamphund. Låg retningströskel, envishet, muskelmassa, tålighet, bettstyrka och lämplig storlek gör en kamphund i mina ögon. En aldrig så ettrig papillon kan aldrig bli en kamphund eftersom den saknar muskelmassa, tålighet, bettstyrka och storlek. En grandis kan inte heller bli det eftersom den är FÖR stor för att effektivt kunna slåss, även om den som individ i princip skulle kunna besitta de övriga egenskaperna.
 
Senast ändrad:
Sv: En "Undersökning"....tacksam för hjälp! =)

1: Om man funderar på att köpa en TILL hund, hur gammal tycker/annser du att den första hunden ska vara innan hund nr 2 kommer?
-beror på, sånt ser man oftast om man skaffar en till hund.. fungerar det inte så gör det inte..

2:Är du emot eller för blandraser ( Både Aveln och hundarna)?
jag är för blandraser.. dom flesta jag mött är tillomed trevligare och finare än renrasiga.. fast.. man ska ju såklart veta vad man håller på med, det gäller all avel.

3: Varför är du emot/för blandraser/blandras aveln?

4: Tycker ni att man på något sett ska ha typ ett "papper" som intygar att man är en lämplig hundägare?
ja, vid många fall ska man ha det tycker jag.. eftersom att det finns så himla många oseriösa hundägare här i världen.

5: Vad annser ni är max tiden för hur länge en hund ska/kan vara ensam hemma?
det beror på hur gammal den är, hur mogen hunden är =klarar sig hemma. men hunden måste ju få komma ut å pissa och har man inte det så inte mer än 5 timmar.. (vuxen hund)

6: Tycker du att de ska krävas särsklid utbildning/"hundkörkort" m.m om man äger en "kamphund", dvs de hundar som har ett hårt psyke & framavlade för bla Kamp?
det beror på hur väl erfaren man är, men eftersom att det är så mycket problem så skulle det väl vara en bra lösning egentligen..

7: Vad är en Kamphund för dej? En Speciell ras? Förklara gärna!
en kamphund för mig är sånna som kampar, ingen speciell ras.. utan en hund som blir tränad för å kampa helt enkelt.. för t.ex. pitbull, det finns väldigt många sånna som ogillar kamper.. (har mött sånna) och sen finns det dom som har lättare för det.. har tillomed sett småhundar kampa med varandra.. så för mig är det hur man tränar hunden..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 906
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 317
Senast: Castellini
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 600
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp