En tråd för oss som väntar föl 2008

Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Det får vi verkligen hoppas att hon inte gör.
Om jag var du skulle jag ringa vet o be dem komma ut o kolla så hon inte fått kvarka eller A2.
Håller tummarna...

*kl*

Misstänker att min Z håller på att kasta :(

I går var hon helt utan anledning jättetjock i alla fyra benen. Hon har inte ens gallor i vanliga fall. Var dessutom alldeles grå i pälsen och hade lite feber. Idag var hon piggare men fortfarande stolpar till ben. Funderar på om det kan vara dött föl i magen som påverkar henne:confused:
Fölis som sparkat där inne har inte hörts av på ett tag så jag fruktar det värsta. Hon var på 230 dagar lite drygt...

Jag skulle också ringt vet. om jag var i dina kläder. Håller tummarna för att det bara är en dålig dag, jobbig fällning eller något annat bagatellartat. Håll oss uppdaterade om du kan.

Grejen är ju den att jag har eget stall med ridhus och bara två hästar. Jag har inte varit från gården eller fått besök av någon som kan ha haft med sig smitta så det hela är mkt mystiskt.

Idag var hon fortfarande lite tjock i benen men höll på att gräva sig ur boxen för att jag inte var där 6.15 och släppte ut dem utan 30 min. senare så det verkar inte vara något mer allvarigt eftersom hon inte är allmänpåverkad längre. Men hon har inte någon fölmage längre utan är mer uppdragen.

Hur ofta kastar de ute på dagtid?
Det är ju ingen hemma hos oss mellan 7.30 och 17.30 och de har en stor hage där det finns både räv och lo så att hitta något kastat foster ser jag som omöjligt om det inte sker inne och på natten.

Ska ändå ta henne till seminstation och kolla med UL för om det inte är något kvar så är det ju dags att göra iordning henne, om det behövs, för ett nytt försök. Suck!

Äntligen börjar det hända någonting med Arabellas juver. De senaste dagarna har det inte växt jättemycket men ändå svullnat lite och känns åtminstone aktivt:).
Sparkar har det dock varit mycket mindre av. De känns mycket mer diffusa och magen ser konstigt nog mindre ut. Kan det vara så att den förändrats om fölet kanske ändrat ställning eller håller hon på att tunna ur? Någon som vet?

Undrar jag också, har varit lite mindre och svagare sparkar i magen på mitt sto ett tag nu, är det något att oroa sig för? :crazy:

Är det inte så att ju större fölet blir desto svårare har det att röra sig = mindre sparkar

Då låter det ju inte som om hon fått någon smitta iaf.
Om hon kastat borde du kunna se det på hennes slida o bakben. Brukar bli kladdigt i svansen också. Det brukar komma mjölk från juvret också.
Ta ut vet för ett blodprov...det brukar kosta 400:- så har du svar på en vecka.

Chami stod o slog med sina framben i spånet i natt. Stod o tryckte svansen mot väggen o gungade fram o tillbaka flera ggr. Spände sig o tittade på sin mage flertalet ggr.
Men fortfarande just ingenting i juvret.Dag 336

Här rinner det mjölk. Så vi hoppas på inatt nu.. Också dygn 336.

Är det inte så att ju större fölet blir desto svårare har det att röra sig = mindre sparkar

Jag vet inte, men det låter ju logiskt, är rädd för att fölet ska vara svagt eller något sånt... Ingen som har erfarenhet och ev har haft ett föl som inte sparkat så mycket och trots allt kommit ut friskt och starkt?

Jag har ju samma fråga som du, har inte känt någon riktig spark på en vecka nu. Stod länge, länge i morse och det kändes ju som om någonting rörde sig, men väldigt svagt om det nu inte var stoets rörelser. Om fölet skulle vara dött, hur lång tid tar det då innan fölning sätter igång? Hon har idag drygt två veckor kvar till fölning och inget juver att tala om.

Faktiskt lite hopp i mörkret just nu (men jag ska ändå göra en ordentlig koll i nästa vecka), kände en väldigt tydlig spark och något som bökade runt ordentligt i magen på henne :)
Men den ligger VÄLDIGT långt fram, det som känns, känns strax framför mitten på magen och en liten bit upp på sidan (kan hästar ha utomkvedshavandeskap?).
Ser man henne från sidan ser hon inte dräktig ut med tanke på i princip 8 fulla månader. Något rund men inte fölmage.

Framifrån däremot är hon klart assymetrisk och magen är kantig. Det kanske är så att fostret klämmer på något som gör att hon mår väldigt dåligt (eller så hade hon satt i sig något unket hon hittat i hagen :angel:).

Har inte sett något som tyder på kastning i alla fall och juver har hon ju fortfarande men utan mjölk (bara klar vätska).

Får man säga GRATTIS TILL DEN FINA KILLEN!!:banana:

Jag vet inte, men det låter ju logiskt, är rädd för att fölet ska vara svagt eller något sånt... Ingen som har erfarenhet och ev har haft ett föl som inte sparkat så mycket och trots allt kommit ut friskt och starkt?

På min kompis sto kände vi aldrig en enda spark men ut kom ett hingstföl pigg och frisk. Jag har även ett ponnysto vars föl inte gjorde så mycket väsen av sig i magen och hade hon inte varit så tjock så hade vi inte trott att det var något där inne. Den fölungen var jättepigg och när han fick ordning på sina långa ben så racade han runt i hagen som en liten hare.
Jag har hört att det är vanligare att stona går över tiden när de fölar så här tidigt på året och på mina har det stämt att dräktighetstiden har varit något kortare när de fölat senare på sommaren.

KL
Ser sällan sparkar från Idas föl, trots detta har hon levererat 4 friska föl hitills.

Nu är mina hemmaston
dygn 302 Ida, har litet juver med genomskinlig lite klibbig vätska. 5 e fölet och gått mellan 317-325 dygn.
dygn 320 Celmah, inget juver ännu, 6e fölet har alltid fått runt 335d
dygn 314 Peach Tree xx, första fölet, har börjat få juver.

De bägge första har väldigt röda och slappa slemhinnor men de har hitills varit väldigt tydliga och lika sina fölningar så jag är inte direkt orolig ännu. Ida brukar dessutom ha vit mjölk och läcka dagen innan medan Celmah blir väldigt svullen i slemhinnorna. Celmah är fortfarande otroligt pigg och rids varje dag i alla gångarter trots sin trillingmage, Ida går mest i hagen och solar sig.

Grattis till Jac!!
Skönt att din väntan är över...din kom först.
Min har nog inte fattat att hästar brukar gå 330dygn.:)
Ärligt talat kan hon få knipa 14 dagar till ...känns som om fölis har bäst där han är just nu...vilken omställning på väder det blev. Fast det var riktigt vacker nyss när jag var ut o solen sken o snön yrde.Lite kallt om öronen bara.
Inatt var natten hur lugn som helst. 337dygn.

Tack för alla grattis!

Det gick jättebra, Jilly började vanka runt vid midnatt ungefär och sedan kom fosterblåsan och efter en stund lade hon sig ner och började och när vi såg ben på väg ut så gick vi ut i stallet för att försäkra oss att det var rätt ände ;) och sedan när hon fått ut framben och huvud så gick det några värkar när han bara gled ut och in så då gick jag in i boxen och hjälpte till att dra lite, och PLOPP så var han ute :)
Pigg och vaken krabat som vi dock fick hjälpa på fötter efter ett antal försök, han blev nog lite lat för han bestämde sig för att sova en stund :rofl: så sen när han väl kom upp så började han ju dia och allt sådant. Bajsade själv på morgonen och har även kissat och sådär. Supersocial redan. :love:

snitt är 335;), så 2 dar över är ju ingenting:D

GRATTIS till den fina fina fölisen! Gissa om jag är avis!! Det ska bli kul att se fler bilder på den lille så småningom. /AFF

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023