Sv: En timme?

Man ska inte hålla på med en häst för länge. De blir lite okoncentrerade och trötta i sitt huvud då.

Jag fick lära mig när jag höll på NH att bara göra de mål som man tänkt ut innan. Tex att om du vill få hästen att flytta bakdelen så gör du det tills han gör som du vill, sen slutar du med det momentet.
Tänk ut ett nytt och gör det.
När hästen står och små tuggar efter det du gjort så ska man sluta (under förutsättning att man fått igenom det man vill).

Det är lika i akademisk ridning, då är oftast lektionerna i 30 min. Det blir för mycket tänkande för hästen annars.

d är rätt d du säger att man ska sluta när det går bra, hästen gör som du vill.. för d r d hästen kommer ha i åtanke till nästa gång..men du får känna själv om du kan ta upp något mer den dagen eller om du tycker d är nog. självklart kan man träna mer än en timme.. och om du inte fått igenom det du velat fortsätter du tills d åtminstonde går åt rätt håll..t.ex du lasttränar, ditt mål var att få in hästen i transporten, men du upptäcker att oj, d va lite mkt begärt redan idag.. då kanske du nöjer dig me att hästen bara är uppe på rampen..

Jag tycker nog att en timme är alldeles för mkt ö h t ändå...men som de andra säger det blir alldeles för mkt att greja med, o inte minst för hästens huvud, man vill ju inte att det ska vara tråkigt

Jag hålla med vad du säger. Man kan själv klart hålla på med mer än timma, men det är up till matte/husse att veta om man ska fortsätter en längre tid. Man kanske ska inte håller på med samma övning för länge men om hästen är med, så kan det ibland ta tid med visa övningar. Jag har hållat på med upp till 4 timmar på visa saker. Men om jag har sett att hästen börja blir mental/fysisk trött då är det up till mig att slutar. Men man behöver sluta för att hästen har lite svett på pannan. Ta det lungt med någon annan övning så man inte tappa takten på vad det är man gör och ser till att hästen mår bra. Tänk på många NH kurser man håller på med hästen mer en timma eller huh? Det behöver inte vara varje dag.

Frågan är ju vad man menar med "hålla på".
För att lära hästen något, kan 5 minuter vara alldeles tillräckligt och 6 minuter för mycket, medan träning för distansritt gäller över flera timmar, och rent arbete, körslor t ex, kan spänna över hela dagen.
På ridskolor "hålls det ofta på" från tretiden till nio på kvällen. Puts och mys, varvat med lektioner.

Inte kan man väl gå efter klockan?

LIA

LIA skrev:
Frågan är ju vad man menar med "hålla på".
För att lära hästen något, kan 5 minuter vara alldeles tillräckligt och 6 minuter för mycket, medan träning för distansritt gäller över flera timmar, och rent arbete, körslor t ex, kan spänna över hela dagen.
På ridskolor "hålls det ofta på" från tretiden till nio på kvällen. Puts och mys, varvat med lektioner.

Inte kan man väl gå efter klockan?

LIA

frågan är inte om man kan "hålla på " under en timme men över. Själv klart ta visa andra häst grejer (visar ord kan jag inte hitta) mer eller mindre tid. Men jag har hört andra säger det samma om en timme. Och det stämmer inte. Och det är vad jag sa, man kan ta mer än en timme men det är upp till ryttaren/hanteraren att ser till att hästen klara det 6 min. eller 6 timmar. Ibland med oerfaren personer så hör man något så tror dem det tills de fråga eller lära senare i tiden. Rätt, vi ska inte går efter klockan men det KAN ta längre än en timme....när vi "hålla på med nåt :)

Mitt inlägg var allmänt tänkt och inte ett svar på ditt. Sorry!
Nu väntar jag på en reaktion från Moej, på frågan om hur hon tänkt.

Det verkar, för mig, som om det smugit in sig en inställning att hästar bara kan arbeta 45-60 minuter. Man tar sin ridtur med uppvärmningsskritt, uteritt, avskrittning och så är det allt vad hästen klarar av den dagen! Antagligen vad Moej åsyftade?
Vi "håller på" med våra hästar allt emellan 5 minuter och många timmar. Det beror på vad vi gör.

Dalarna- long way from home? ;)

LIA

Jag tränar NH när hästarna ser mig. ;)

Allvarligt, så är det som jag skrivit ovan, det blir vad som helst från några minuter och uppåt. Om du tänker på flytta fötter etc, så blir det repetitioner om några minuter någon gång ibland. Att lära nya grejer tar olika tid, men total "inlärningsträningstid" sällan mer än 15-20 min åt gången, för hästarna snappar vanligen ganska snart vad man vill, och vi har inte försökt oss på några cirkuskonster.
Vi håller aldrig på och tragglar samma moment någon längre stund i en följd. Däremot kan vi återkomma efter att ha pysslat med annat ett tag. Omväxling förnöjer.

På kurser jobbar man ofta lite mer och längre med hästarna, eftersom man där vill uppnå tänkta mål under en helg t ex. Hemma kan man ju dela upp inlärningen i småbitar och ta dom vartefter.

Så kan jag tänka mig olika undantag, t ex om man köpt sig en ny häst som vägrar låta en komma fram till den i hagen. Väljer man metoden att vänta ut den, kan det givetvis ta ganska lång tid, innan man ens når ett delmål.

LIA
PS!
Ser att jag svamlat en massa utan att ha svarat på din fråga, men det har ju andra redan gjort, så det klarar jag mig ifrån. ;)

Senast ändrad:

Det är så att man märker väl hur länge man kan "hålla på" ?
Det beror på hur mycket hästen orkar, är van vid och så ska man inte överdriva. Jag brukar vara klar just vid en timme eller 1 timme och en kvart tills jag känner att jag är klart och gått igenom "dagens mål".

asså det beror ju helt på vad du gör! Vi har ett jättestort naturreservat med massor av kor och vi brukar valla i 4 timmar! ifall du har en vältränad häst så klarar den det!bara den tycker att det är kul. Men du ska nog inte träna i paddock i över en timme utan sluta när det går bra.

När man lär hästen något nytt första gången ska man sluta när den precis fattat vad den ska göra om det så tagit fem minuter att komma dit. Men umgänget med hästen kan man förstås hålla på med hur länge som helst. Ridningen/körningen bestäms av hästens kondition. Det är väl detta att lära sig nya saker som avses med tidsgränsen, att inte nöta och tråka ut hästen i onödan. Eller rida/köra hästen så trött att den skadas. Alla hästar behöver variation både för att bli allsidigt tränad i kroppen och för att de är för smarta för trista upprepningar av enkla övningar i det oändliga.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Uteritten slutade med att ryttaren trillade av och hästen Maia gav sig av. Hästen var sedan försvunnen i flera timmar innan den hittades.
Svar
19
· Visningar
1 337
Senast: EZMK
·
Fritid På lördag flyger jag till Malmö och landar 14:20. Flygbussen går 14:40 och nästa går inte förrän drygt tre timmar senare. Jag räknar...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 221
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama