En till tråd om färg....men nu på ett arab föl...

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

mirjada

Pappan är flugskimmel med lite prickar.
Pappan är E: brun häst EE och EU är också bruna

Mamman är flugskimmel med jätte mycket prickar.
Mamman är E. hingst som bara ger skimmlar (homosygot eller vad det nu heter)EE och EU är båda skimmlar.
U: är fux. UE och UU är båda skimmlar.

Pappan har lämnat både brun och fux men flest skimmlar.

Borde inte resultatet bli ett (flug) skimmel föl?
Eller blir det någon annan färg?
När/hur vet man om ett föl är homosygot eller vad det nu är det heter?

Sv: En till tråd om färg....men nu på ett arab föl...

Glömmde...
På hingstens(pappan) U, UU och UE är alla skimmlar...

Hoppas att jag inte gjort er alldeles förvirrade :p :o

Senast ändrad av en moderator:

mirjada skrev:
Pappan är flugskimmel med lite prickar.
Pappan är E: brun häst EE och EU är också bruna

Mamman är flugskimmel med jätte mycket prickar.
Mamman är E. hingst som bara ger skimmlar (homosygot eller vad det nu heter)EE och EU är båda skimmlar.
U: är fux. UE och UU är båda skimmlar.

Pappan har lämnat både brun och fux men flest skimmlar.

Borde inte resultatet bli ett (flug) skimmel föl?
Eller blir det någon annan färg?
När/hur vet man om ett föl är homosygot eller vad det nu är det heter?

Är det inte så att man kan säga att hästen har två färganlag. En hingst som bara ger skimlar kan man misstänka har bara två skimmelanlag. Skimmel är dominant anlag, en skimmel kan ha ett brunt och ett skimmel, eller två skimmel. Om pappan lämnat brunt så har den då ett skimmel och ett brunt anlag och det är 50% chans på båda anlagen till avkomman.

Som jag förstod det så är mamman skimmel, efter en hingst som bara ger skimmel, alltså har hon fått ett skimmelanlag av honom. Hennes mamma var brun, alltså måste mamman gett ett brunanlag, hon kan inte ha skimmelanlag att ge för då skulle hon vara skimmel.

Alltså slutligen. Pappan har ett skimmel och ett brunt anlag. Mamman har det med. Chansen är då 25% att fölet blir brunt. Det krävs att det bruna anlaget ges av båda föräldrar för att det skall bli en brun häst. Vilket är en fjärdedels chans. Det räcker att en förälder ger skimmelanlag för att det skall bli en skimmel.

Hälsning Maja

Om jag förstått det hela rätt så var mamman fux. Det innebär att hon har två fuxanlag eftersom fux inte syns annars. Även pappan har ett fuxanlag eftersom han har lämnat fuxar. Det innebär 25% chans för fux. De bruna fölen har han förmodligen lämnat med bruna ston. Då tar deras bruna anlag över hans fux-anlag.

Så om jag nu då fattat det rätt...
Borde det vara störst chans att det blir en skimmel om skimmel är det dominanta. För båda föräldrarna är skimmlar även om dom båda har ett brunt/fux anlag. Eller blev jag förvirrad nu?

Hur är det då med homozygot (såg jag att någon hade stavat det)?
När blir fölet det?

Om jag kolla på det som blir fölets farfar...
Så är båda hans föräldrar skimmlar och deras föräldrar är också skimmlar men ledet efter (3) Så är det 1 brunt anlag på alla utom en som har skimmel på hela vägen så långt jag kan hitta.

Så blir dom då homozygota efter 2led eller vad är det som avgör när en häst räknar som det?

Hoppas att ni hängde med i min förklaring..... :D :o :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
11 109
Senast: Gimlan
·
  • Låst
Avel Nu är jag nyfiken på fölfärg, någon duktig som kan det där med färg? Såhär ser stammen på fölet ut: e. leverfux ee. svart eu...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: ameo
·
L
  • Låst
Avel Mitt svenska ridponny sto betäcktes sommaren 2008 med Poetic Justice RC 81- jätte roligt! :D Då han är så fin och lämnar sådana bra...
Svar
1
· Visningar
678
·
M
  • Låst
Avel Stoföl e Akribori som är mörkt brun och mamman är brun. Hon föddes med en färg som ligger mer åt mammans håll, men med en mörk stor...
Svar
3
· Visningar
1 468
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)