en till sadel tråd!

Esswe

Trådstartare
förlåt för en till sadeltråd. Men hinner absolut inte leta reda på någon emd samma problem. Då sadelprovaren kommer nästa vecka och vi måste åka runt och låna fram lite sadlar.

Vad kan passa en d-ponny som är groov. dryga 100grader.
när han står stilla är han inte svankig. men han är inte rak i ryggen utan är ganksa hmm djup?! Han har inte jätte stort sadel läge. största är en liten 172 helst ska det vara en 16.5.
Men problemen kommer när han rör sig.. DÅ ser han ut som en annan häst i kroppen. Han höjer ryggen jätte mkt och då ligger inte sadeln bra längre utan glider fram jätte mkt.

Vad ska man kolla efter då? Passa en ponny som ändrar form på ryggen fårn att röra sig och från att stå stilla
Kan en häst ha en sadel som inte ligger 100% vis stillastående men kanon vid ridning?

Sv: en till sadel tråd!

glömde skriva att vi förnärvarande har en sadel som har väldigt runda bossor och sluttar uppåt. Det är något märke men vet inte vad
Har också en hubertus allround. som ligger perfekt men som sagt bara när han står stilla. sen glider den fram, lika så dressyr sadeln.

ja men inte på denna data tyvärr :/
har nu i alla fall testat en Bates caprilli Som ligger riktigt bra i skritten och traven. Men så fort vi kommer till galoppen glider den fram jätte mkt.

På en sådan sadel kan man ändra placeringen av stropparna. Testa om det går. Om hästen har lite mage alternativt sadelgjordsläget längre fram så är det lätt att sadlar glider fram. Eller så är den för smal, för vid eller bara fel för den hästen.

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 289
Senast: poetin
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 852
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 310
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 866
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix