en till kotledsinflammation tråd... *hjälp*

Lisaa

Trådstartare
Min pärla har visat hälta, finns ingen värme eller svullnad i något ben. Hältan syntes på volt i vä varv. Ingenting på rakt spår eller böjtspår i hö varv. Hästen är mer samarbetsvilliga än vanligt och springer gärna på trots "hältan". Kollat igenom resten av kroppen och inget verkar konstigt.. Hon har fått gå lite hårdare dem senaste två veckorna, varvat passen med varierat underlag och långa skritt turer och hon har känts att vara i bättre form än någonsin. Har tränat hårdare för att hon har bantat bort lite mage (hon är inte jättefet bara något mullig) och aldrig tidigare halt. Kan det vara att hon kanske bara är något överansträngning?? :(

Känner mig så dum som tränat hårdare när hon blivit halt.. Fast iof så är det inte heller bra om dom blir för tjock..

Vet kommer på måndag till stallet så ska be han kolla till henne, tillsvidare tänkte jag promenera 30-60 min på asfalt?

:(

Senast ändrad:
Sv: en till kotledsinflammation tråd... *hjälp*

är den halt skulle jag personligen inte promenera den så länge som 60 min. När min häst behandlades för kotledsinflammation fick vi skritta/promenera 20 min/dag mellan återbesöken. Men innan vet har tittat på hästen skulle jag vila den helt.

Vi fick då diagnosenkotledsinflammationen på våran shettis i torsdags. Å han sprutades med kortison. Ett dygns boxvila. Sen sjukhage i 14 dagar å första veckan prommenader 2 x15 min och vecka 2 30 minuters prommenad per dag.

Okej, tack för tipset. De är inte lätt att veta hur man ska göra...

Hur ser en veterinär att det är kotledsinflammation? Min häst haltar inte regelbundet utan det kommer som i vissa steg, är det så det brukar visa sig?

Jag är visst snurrig i kolan. Våran Mini har hovledsinflammation!

Haha, så kan det vara!! Jag är ett frågetecken angående min egen... Hoppas det inte är något farligt.......

Hur ser en veterinär att det är kotledsinflammation? Min häst haltar inte regelbundet utan det kommer som i vissa steg, är det så det brukar visa sig?

Ja det kan visa sig så.
Du behöver åka på hältutredning med din häst . Och inte rida på den halta hästen under tiden .

En hältutredning görs sällan på hemmaplan. Det kräver bedövning i led och ofta röntgen. Jag vill inte gå in i led i hemmiljö.

Ofta är det totalt bortkastade pengar att ta ut veterinär vid hälsa, det krävs klinikbesök.

Vi har då gjort utredningen med bedövning kortisonbehandling på hemma plan

Det finns de som gör det (veterinärer) men som hästägare vill jag inte riskera det, så länge det gäller att gå in i leden (bedöva el. behandla).

Jag rider absolut inte på henne men hon går ute hagen under dagen. Imorgon då vet kommer ska jag bara höra vad hon säger (hon kommer på återbesök då vi har en häst som varit skadad i stallet) sen går vi se vad hon rekommenderar. Är nämligen inte sugen att åka mer än 25 mil enkel väg till kliniken med en orolig häst i transporten.. Jaja bara vänta och se vad vet kommer!

Jag rider absolut inte på henne men hon går ute hagen under dagen. Imorgon då vet kommer ska jag bara höra vad hon säger (hon kommer på återbesök då vi har en häst som varit skadad i stallet) sen går vi se vad hon rekommenderar.

Ännu en skadad häst i samma stall.. :crazy:

Ok men varför ska du ut och leda den 30-60 min om den är halt ? Du vet ju inte vad det är och den går i vanlig hage där den som jag förstår det rör sig ?

Hm.. Förstår inte? Är det konstigt att två hästar råkar vara skadade samtidigt av helt olika orsaker?

Jag tänkte bara att det kunde vara bra om hon fick röra på sig, skrittade skadar sällan men nu har jag INTE gått med henne, det var bara ett förslag som jag hade.

Det finns ju stall med 40-50 hästar eller ännu fler (jag var på ett stall i Österrike nu i somras med 250 hästar!) och det skulle förvåna mig om 249 av dom var helt friska och ohalta. :)
I vårt eget stall har vi ett par krassliga, men där står också närmare 20 hästar....

Varför skriver du till mig ang en eller två skadade hästar ?? Har inget skrivit om det ? Däremot en halt häst som ska promeneras 30-60 min om dan utan diagnos . Galenskap .

Jag menade inte att skriva till dig mackan!! Förlåt.
Jag har inte gått med min "halta" häst något. (som inte var halt idag då veterinären var här :D ) hon fick skräpa i hagen istället ;) i detta fall skulle det nog inte vara någon fara men man vet ju aldrig utan diagnos, som förövrigt inte alltid stämmer.... :s när veterinären var här idag kunde vi bara springan i gången då vi ej har någon bana på stallet (finns ca 1 km bort i skogen) och vädret var inte trevligt= regn, åska och storm! Så vi övervägde riskerna att ta ut henne. Skönt iaf att hältan inte blivit värre, hoppashoppas att den bara var något till tillfälligt ofarligt!!

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 886
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 419
Senast: mackan
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 653
Senast: hastis1234
·
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto på 10 år, som jag har haft i två år och pga olika personliga saker, så har hon ibland fått stå perioder...
Svar
9
· Visningar
5 122
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka