En till klipptråd...

Russinet

Trådstartare
Nu är det så här att jag vet att det finns ett dussin andra klipptrådar, men jag har inte sett någon som handlar om det här. Om jag klipper min häst nu, tror ni att det hinner växa ut till vintern då, altså på bara några månader??

Sv: En till klipptråd...

Javisst, den kommer fortsätta växa på en gång. Klipper du nu kommer du säkert få klippa 1-2 ggr till under vintern.

jo, men saken är den att jag VILL att det ska växa ut till vintern, men ajg vill helst inte klippa om henne innan oktober, för vi ska täval till miten av oktober och då tycker jag synd om henne som ska behöva svettas så, men i vinter så vill jag ju inet att hon ska frysa, och då behöver hon ju pälsen. så när är lagom att klippa för att den sak vara lagomkort till mitten av oktober men hyfsat lång när det börjar bli kallt?

Men det är väl bara att lägga på ett täcke så fryser hästen ju inte?

Klipper du nu har det nog vuxit ut en bra bit på 2 månader tror jag, om hästen har bra hårtillväxt. Men frågan är ju varför du vill att hästen ska bli långhårig igen om du ska fortsätta rida? (eller du kanske ska ställa av den sen?)

Min häst helklipps och fryser inte på hela vintern, för hon har täcke på sig. Går inte att ha päls o rida henne då hon flyter bort av det.

efetrsom vi ahr tävlat hela smmaren och nu på hösten och dessutom tränat hårt på våren så ska hon få stå och ta det lugnt nu i vinter och då är det ju ingen mening att ha henne klippt. det är ett russ, så hon har rätt bra med päls. de går ute ganska mycket på vintern också, och jag vill helst ha så lite täcke som möjligt. men nu så har vinterpälsen börjat komma och hon svettas ganska mycket nu, så om en och en halv månad så kommer hon ju vara dyngsur efter träningen.... så ajg undrade ung. hur lång tid det tar så man kan palnera in det rätt

Då tror jag allt att du kan klippa nu och fortsätta ha hästen otäckad, kanske ett tunt regntäcke bara mot blöta/lera, så kommer det snart växa ut igen.

Jag skulle tippa på att om du klipper nu så har pälsen redan växt tillbaka om en månad. På hösten växer det väldigt snabbt tillbaka!
jag vet av erfarenhet...

Alltså klipper du NU har den i mitten eller slutet av oktober förmodligen en riktig päls igen (som den skulle haft om du inte hade klippt den).

Klipp du nu!

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
580
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25