En till katt..

skojskrot

Trådstartare
Då var kattungen hemma sedan någon dag tillbaka, vilket vi trodde skulle bli en glad och trevlig överraskning för vår snart ett år gamla mycket livliga kastrerade hankatt... men ack vad vi bedrog oss...
Han är sur som ätticka,fräser,blänger mot oss människor och är allmänt knepig mot kattungen som är jättetrevlig och tillmötesgående mot vår äldre hankatt.
Det känns som att vi lika gärna kunnat tagit hem en lagomt stor råtta åt vår äldre kisse:grin:...
Jag tror inte han menar något illa egentligen men hans "lek" med lillkatten blir tämligen hårdhänt och vi vågar för allt i världen inte lämna dem ensamma.
Äldre katten smyger gärna upp bakifrån och jaa..tänk er ett lejon som jagar zebror på savannen så har ni hela grejjen utmålade för er.
Sambon och jag sover nu i instängda i olika rum i lägenheten, jag med den förtjusande kattungen och sambon sover tillsammans med vår äldre älskade kisse.
Antar att problemen blir mindre ju större kattungen blir dvs kan leka på samma villkor.
Just nu är vi hur som livrädda att man ska råka tappa dem med blicken en enda sekund av rädsla att den äldre missen ska råka hiva ihjäl den mindre, de gånger vi släpper ihop dem för att bekanta sig med varanda, under vår uppsyn.
Har ni tips på hur man kanske kan göra det lättare för dem? "Skynda på processen" eller liknande eller är det is i magen och vänta ut att lillkatten ska få lite storlek?
Har stoppat ihop katter förr i mitt föräldrahem, men då har det gått mycket enklare då föräldrarnas äldre misse helt enkelt var väldigt avvaktande mot kattungen och höll sig undan så mycket som möjlig. Nu är de två bästisar vilket jag hoppas att vår Isac och Tristan också ska bli!

Senast ändrad:
Sv: En till katt..

Jag skulle inte oroa mig så länge det inte börjar spillas blod, faktiskt. Jag tror inte gammkatten kommer ha ihjäl ungen, men däremot så ska ju ungen uppfostras och det brukar gå vilt till.

Jag hade låtit dem hållas, läget borde lugna sig på några dagar.

Tristan:love: Vackern namn! (Isfolket!)

Klipp klorna på de vuxna katterna, och ha tålamod.
Starta mycket bus med leksaker, få de äldre att haka på.
Det kan ta lång tid innan de accepterar varandra.
Vissa katter kan ligga och putsa varandra efter en timme eller två, och vissa kan det ta månader innan de äter ur samma matskål.
Så tålamod min vän. :laugh:

Jo han ser ut som en Tristan! Lovat bilder på honom tidigare här på buke då han har en lustig jättefin färgteckning som jag gärna vill ha namn på, behöver ju egentlign inte vara något speciellt men jag tycker att det här med färger är jätteintressant!

Idag har de busat lite tillsammans med en sådan där långhårig leksaksmus så det är med andra ord bara att fortsätta uppmuntra lek och ha is i magen...

Jag är livrädd att Isac ska göra samma sak med Tristan som han gör med sin mjukisnalle som nuförtiden saknar både ben och armar...tror det är mest därför jag är rädd att han ska hiva ihjäl den mindre, han är ju så enormt stark!

Jag tror inte du ska vara rädd för att han ska döda den lille, klipp klorna på honom bara, så han inte river till för hårt om han ska läxa upp den lille.

Men lägg in bilder då. :D

Busa på bara med dom, sås ka det nog gå bra.

Nu har de under eftermiddagen legat och sovit på var sitt håll i lyan.
Nu är de vakna och fladdrar runt och jag vettisjutton alltså... Lillkatten går jag just nu runt och bär på då jag inte vågar släppa ner den på golvet och stora katten går runt och tittar på oss med hela sitt fokus på kattungen.
Den stora missen vi har är galet hårdhänt och den lilla är alldeles vettskrämd. Storkatten har lillkatten inne som en radar liksom...har knappt fokus för något annat och gärna vill han få ner lillkatten på rygg genom att bokstavligt talat slå omkull honom och så går han in för strupen= död kattunge om man inte griper in...
Åh vad tråkigt detta är! Vi som skaffade en till för att vår älskade Isac ska slippa vara nsam så månag timmar i höst nät både sambo och jag pluggar.

Katters lek kan verka hemskt brutal i våra ögon, men det ser värre ut än det är. Att gammelkatten slår omkull kattungen på rygg och biter emot strupen är normalt, han lär lillen vem som bestämmer och de kan ha ett riktigt hårt grepp om strupen utan att bitas på riktigt.

Jag tror det är klokt att hålla dem isär när ni inte är hemma, men låt dem "göra upp" när ni är hemma, bär inte runt på lillkissen, då tar allting längre tid. Man ska nog akta sig för att lägga sig i för mycket.

Ge det tid och ha tålamod.
Det må se hemskt ut men katter har bra koll på sina tänder och klor. Låt dem hållas, om det inte blir alldeles, alldeles för hårt, men de behöver få göra upp utan människornas inbrott, å glöm inte att ge gamla katten extra mycket uppmärksamhet nu i början så han inte blir svartsjuk.

När jag bodde hos mina föräldrar för ca 10 år sedan tog vi hem en kattunge som kompis till den honkatten vi hade, hon var ca 2 år. Vi trodde hon skulle bli glad. Hohooo... hon var så jäkla arg!! Hon avskydde mig, eftersom kattungen sov i min säng, jag fick inte röra henne, ens stryka henne lätt över ryggen för då spände hon blicken i mig och morrade, kattungen var äcklig, obehaglig och hemsk tyckte hon!! Det tog en månad, sen charmade lillkissen henne ;) De är fina kompisar än idag. Men hon är en också en ovanligt sur kärring till katt :p

Så, ha tålamod.
Det kan ta tid, men om en månad kan de mycket väl ligga tätt ihopslingrade och sova och tvätta varandra! :love:
Försök, försök att inte lägga dig i för mycket bara.

Vi fick ju hem en kattunge nu för 3 veckor sen ca och vår honkatt blev inte så lycklig direkt. Så första dagarna så bodde lillkatten inne på dotterns rum så han kände sig hemma, sen så fick han utforska resten av lägenheten när vi var hemma, men fortfarande vara på dotterns rum när vi inte var hemma.

Stora katten var jättearg på oss och livrädd för Sixten. Efter två veckor så kände vi att vi kunde låta honom vara härute ensam med henne när vi inte är hemma. Och det har gått bra, har vi smugit in så har de tom legat nära varann och sovit, fast så fort Pixi (storkatten) märker att vi är hemma så reser hon sig, ser förnärmad ut o väser åt Sixten. Vi ska ju inte komma och tro att hon gillar honom heller!

Sen har de börjat leka lite vilda lekar och så och det tycker vi ju är bra men hon kan gå fram och lappa till honom efter en vild jakt, och sen gör han likadant och då hoppar hon tre meter bakåt och rusar iväg livrädd. Hon är lite knasig...;)
Men de går ganska bra ihop så det kommer nog funka bättre och bättre och det gör det nog för er också hoppas jag. :)

Just det, något du kan göra är att tvätta kissungen i det schampoot du använder. (skölj jätte noga!) Så luktar det hemmavant.
Plus att du tar en ren trasa, gnider den ordentligt på gammla katten(erna), mycket över huvudet och speciellt ögonen och bakom öronen, sedan för du över den kattens doft på nya kissen genom att gnisa trasan över nytvättad misse.

Då luktar den hemma. :laugh:

Det ebbas int ut någonting....
lät dem hållas , men som sagt var... det blöir på tok för hårt av storkatten... det börjar fint med att storkatten slickar på den lille och så vips så har han lingrat sig runt kattungen och sparkar på honom med bakbenen för allt vad han är värd..
Är så märkligt för vår storkatt har träffat anda katter förr och då varit vädligt trevlig mot dem.
Vi har is i magen fortfarande och väntar ut dem. Den lille är ju så liten än så att säga och det blir så orättvist då han inte kan slå tillbaka pga sin ringa storlek än. Han växer nog ikapp.
För de borde väl bli kompisar sinom tid?
De är världens bästa kompliment till varandra.. kattungen är väldigt kelen och vill gärna mysa och våran storkatt är en sådan som gärna är med men ingen knäkatt, båda är riktiga godingar på sitt speciella sätt!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en drygt femårig kastrerad siameshona som senaste två åren levt med en äldre hankastrat, också siames. De två var mycket goda...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 057
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 952
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag blir vansinnig. Min katt har under de senaste dagarna börjat bli alltmer rastlös under kvällarna och framförallt morgnarna. Jag har...
Svar
8
· Visningar
6 355
Senast: Darkie
·
Övr. Katt Vår katt har gått bort av ålderdom, så nu är vi kattlösa. Ny kissemiss ska bli familjemedlem till sommaren, och jag trodde valet var...
2
Svar
35
· Visningar
5 297
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar