En till kandar/stång tråd! Kan vara fel forum..

biffen

Trådstartare
Tycker ofta när jag ser på träningar att det är jättevanligt med att kandarstången "faller igenom" dvs. att man spänner kindkedjan alldeles för löst. Det är 90 graders vinklar lite här och där.

Borde inte instruktörerna se detta och hjälpa sina elever att passa in när man kommit så långt?

Vad har du lärt dig? Hur hårt anser du att kedjan ska spännas?

Sv: En till kandar/stång tråd! Kan vara fel forum..

45 grader har jag lärt mig och jag tror att den brukar sitta så "hårt" när jag rider på bett med kedja. Den sitter inte i 90 grader iallafall.

Folk vill väl vara snälla och har en lös kedja men är inte det minsta snälla då egentligen

ca 45 grader ska det vara när stången börjar verka, sen får man ju anpassa sig till vad hästen trivs med åxå - jag skulle inte sitta och rida med en - i teorin - korrekt anpassad kedja om hästen tydligt visade att den inte trivdes med det...

Kan ju vara så att ryttaren rider med ett s.k vippkandar.D.v.s med rörliga skänklar. Med ett sådant ser det ut som om stången"faller igenom".

Fast även på ett vippkandar så sitter ju kinnkedjan fast i övre delen av stången, så själva skänkeln borde väl inte kunna rotera mer än en fast skänkel för det?

Däremot kan ju hästen rotera mundelen inne i munnen, men det syns ju inte på utsidan.

Eller tänker jag alldeles galet nu?:o

bara en fundering nu...

på vippkandar kan ju skänklarna rotera var för sig eftersom mundelen är "lös". då borde det vara möjligt, om man tar i bara ena tyglen, att den sidans skänkeln kan vrida sig mer än 45 grader, då den andra ju inte "kortar upp" kedjan från sin sida.

är det ngn som förstår hur jag menar? :o

men tar man i bägge tyglarna samtidigt, ska det inte bli mer än 45 grader.

*kl*

Har oxå grubblat på detta idag. Spänner man kedjan rätt borde inte stången kunna "lägga" sig eller? Är det rätt spänt tar väl hakan emot ändå och det blir även tryck i nacken.

Om man spänner för löst borde det bli rejält nacktryck när ryttaren tar i stången så att den hamnar i 90 grader?

Måste låna en stång med vipp av nån o prova....

Ja, precis.. Det blir ju samma sak som med ett hackamore. Tar man i båda tyglarna blir det en 45-gradig vinkel, tar man bara i ena tygeln kan vinkeln lätt bli 90 grader.

Jag har en vipp stång, för jag ville ha en så smal stång som möjligt.
Hästen blev tjafsig i munnen med det, vilket jag inte tycker att han normalt är.
Undrar om det berodde på hur jag spände kedjan?
Kanske för löst med andra ord.

det var bara min fundering det där med kedjan, jag har aldrig testat att rida m vippstång - hittade en vanlig som min häst gillar, så jag kom aldrig så långt som till vippstången i mitt bettletande.

Man bör ta i bridongtyglarna när man spänner kedjan, för att det blir skillnad när det flyttar sig lite.
Har även sett folk som har spänt den väl mkt o då SeR det bättre ut.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 666
Senast: machafuko
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 494
Senast: Speedway
·
M
Träning Hej! Ja, det känns som om jag har frågat det här tusentals gånger innan men har aldrig fått ett ordentligt svar så jag gör ett försök...
2
Svar
38
· Visningar
4 963
Senast: ahmanda
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 404
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka