En till hund - hur lösa transport?

Dentaku

Trådstartare
Jag har börjat drömma lite om att skaffa en till hund, även om det ligger långt fram i tiden innan det är praktiskt möjligt. Det hindrar inte att jag redan börjat grubbla över hur jag ska kunna lösa transportfrågan. Rover åker i en MIM singelbur som jag är jättenöjd med, Rover har gott om utrymme och jag hade gärna hållit mig till samma märke eftersom jag gillar systemet med deformationszoner. Problemet är att den enda dubbelbur som går att få in i min bil är Small, och även om korthårscollie inte är en jättemaffig ras så finns det ändå gränser för hur lite utrymme man kan knöla in dem i. :crazy:

Jag har hintat för husse vilka bilmärken som kan vara aktuella för honom när han ska köpa bil, men han bör nog ta körkort först, så jag tar gärna emot lite tips så att jag har ett hinder mindre på vägen mot nästa hund. ;)

Sv: En till hund - hur lösa transport?

Det finns ju jättemånga som specialtillverkar burar, nu vet jag inte vad du har för bil men om den är skapligt rymlig så borde inte vara några problem.
Sen är det ju säkerheten, går ju inte att få samma som hos MIM..

Vi köpte ny bil nyligen och valde v70 bara för hundens skull :laugh:
Så nu har vi en MIM dubbelbur XXL, Camaro har det jättebra på sin halva. Den andra halvan är tom än så länge men vi planerar "tillökning" ;)

Jag har börjat drömma lite om att skaffa en till hund, även om det ligger långt fram i tiden innan det är praktiskt möjligt. Det hindrar inte att jag redan börjat grubbla över hur jag ska kunna lösa transportfrågan. Rover åker i en MIM singelbur som jag är jättenöjd med, Rover har gott om utrymme och jag hade gärna hållit mig till samma märke eftersom jag gillar systemet med deformationszoner. Problemet är att den enda dubbelbur som går att få in i min bil är Small, och även om korthårscollie inte är en jättemaffig ras så finns det ändå gränser för hur lite utrymme man kan knöla in dem i. :crazy:

Jag vet ju inte vad det är för bil du har, men du kan kanske göra som jag har gjort? Med fällt baksäte och litet trixande har jag fått in 2 enkelburar. Att jag inte får in en dubbelbur beror på bakluckans utformning samt att dubbelburen är alldeles för tung. Jag tror att jag har de största burarna.

Jag vet ju inte vad det är för bil du har, men du kan kanske göra som jag har gjort? Med fällt baksäte och litet trixande har jag fått in 2 enkelburar. Att jag inte får in en dubbelbur beror på bakluckans utformning samt att dubbelburen är alldeles för tung. Jag tror att jag har de största burarna.

De flesta burars säkerhet hänger ihop med att de installeras/spänns fast mot baksätesryggarna.

Till TS:
Jag har en MIM small, dubbelbur till Leon, han får plats galant i den, skulle väl kunna knöla in en liten hund till, men det vore med skohorn.
Han är 59 i manken o väger ca 23 kg, tänk kropp som liten Scäfer, stor Tollare, etc.
large-DSC_04002.JPG

Gnist höll i kameran.

De flesta burars säkerhet hänger ihop med att de installeras/spänns fast mot baksätesryggarna.

Du kan ju även förankra bur/ar i lastöglorna, vilket för mig känns bättre än baksätet, även om man nu har buren sittandes tajt emot ryggstödet vilket kan vara bak eller fram om man fällt baksätet.

Du kan ju även förankra bur/ar i lastöglorna, vilket för mig känns bättre än baksätet, även om man nu har buren sittandes tajt emot ryggstödet vilket kan vara bak eller fram om man fällt baksätet.

De skall spännas fast i lastöglorna, var jag otydlig på något sätt?
En bra bur, värd namnet, har en evakueringslucka, o det betyder att ryggsätetet det förankras mot måste kunna fällas ner.

De skall spännas fast i lastöglorna, var jag otydlig på något sätt?
En bra bur, värd namnet, har en evakueringslucka, o det betyder att ryggsätetet det förankras mot måste kunna fällas ner.

Inget illa menat, jo jag vet att dom ska spännas fast i lastöglorna, men som du skrev, kunde det tolkas att man kunde spänna fast dom i baksätet.

Och självklart har väl en bilbur evakueringslucka, men det finns dom som har löst sina bur problem med att ha fält bakstödet och en mindre bur på baksätets plats, väl förankrad den med, och samtidigt kan du använda bägge burarnas evakueringsluckor.

Liknande trådar

Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
6 586
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Om man (som jag) har två hundar, ska man satsa på en singelbur, eller en dubbelbur då? Vi ska köpa en bur från mim och är lite osäkra...
Svar
8
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka