En till häst eller inte...

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Jag har fram till den här veckan haft 2 hästar. En lite äldre häst och en unghäst som jag håller på och rider in. Tyvärr var jag tvungen att ta bort den äldre hästen nu i veckan.. Nu vet jag inte hur jag ska göra med stallplats och allt. Jag känner att jag borde hålla igång ridningen mer så att jag inte är helt ringrostig när jag rider unghästen och det skulle vara bra för mig att slipa på grundridningen lite då jag på den gamle hästen bara kunnat rida i skogen det senaste halvåret. Man tappar fort...

Jag funderar därför på att ta en foderhäst och kanske ha den 1-1,5 år tills den yngre hästen kan ridas mer ordentligt på banan etcetera. Samtidigt så är det dyrt med två hästar och tanken är att jag i framtiden vill lägga min tid och energi på unghästen. Ekonomiskt kommer jag iofs inte märka något då det är en utgift som jag är van vid. Hur är det att ha en foderhäst? Jag tänker att det kommer att kännas fruktansvärt den dagen som hästen ska tillbaka...

Hur hade ni gjort? Skaffat en till? Blivit medryttare? Ridskola?
 
Jag hade nog koncentrerat mig på unghästen och inridningen i första hand och då istället tagit lektioner eller gått på ridskola för att upprätthålla min egen ridning.
Först är det inte alltid så lätt att hitta en foderhäst när har så speciella önskemål som du har, så det kan ta tid att hitta den. Sedan som du är inne på själv så ska den ju då lämnas tillbaka och det är inte alla som klarar det att jobba och vårda en häst som sin egen och så plötsligt bara lämna tillbaka den.
 
Tack för ditt svar. Velar fortfarande, men nu lutar det åt att det inte blir en till. Jag vet inte om jag orkar engagera mig känslomässigt i en häst och sedan lämna tillbaka den... Ska kolla upp ridskolemöjligherna häromkring!
 
Jag satt i exakt samma sits som du för ett år sen, var tvungen att ta bort min gamling och unghästen var bara tre år och nyss inriden. Jag valde att enbart satsa på unghästen. Dels av ekonomiska skäl, jag hade absolut inte råd att skaffa en häst till i det läget. Men dels också för att jag inte klarade av att engagera mig känslomässigt i en häst till efter det, jag hade haft min gamla ponny i elva år och det kändes skitjobbigt när hon inte fanns mer.

Jag har haft flera foderhästar tidigare, aldrig mer. Ovan nämnda ponny hade jag på livstid och det fungerade utmärkt, men med de övriga la sig ägarna i alldeles för mycket för min smak. Är man van vid att ha egen häst och bestämma allt själv (jag hade exempelvis ägt en ponny och haft en på livstidsfoder), så känns det rätt surt att behöva ta hänsyn till någon annan som kanske inte alls tycker som du.
 
Jag har haft flera foderhästar tidigare, aldrig mer. Ovan nämnda ponny hade jag på livstid och det fungerade utmärkt, men med de övriga la sig ägarna i alldeles för mycket för min smak. Är man van vid att ha egen häst och bestämma allt själv (jag hade exempelvis ägt en ponny och haft en på livstidsfoder), så känns det rätt surt att behöva ta hänsyn till någon annan som kanske inte alls tycker som du.

Fast alla hästägare lägger sig inte i hur hästarna ska skötas om de lämnas ut på foder.
Jag har min ena ute på foder och lägger mig inte i någonting, jag vill bara ha lite uppdateringar ibland om saker och ting går som det ska eller ej.
Jag hälsar på någon gång ibland och får bilder och ser att hästen är välskött och mår bra.
Då behöver jag inte lägga mig i detaljer om hur hästen sköts.
Jag är knappast något unikum utan det finns många som släpper kontrollen när de ser att hästen har det bra.
Det är ju väldigt bra att ha en dialog om det innan man tar en häst på foder så brukar det bli bra.
 
Fast alla hästägare lägger sig inte i hur hästarna ska skötas om de lämnas ut på foder.
Jag har min ena ute på foder och lägger mig inte i någonting, jag vill bara ha lite uppdateringar ibland om saker och ting går som det ska eller ej.
Jag hälsar på någon gång ibland och får bilder och ser att hästen är välskött och mår bra.
Då behöver jag inte lägga mig i detaljer om hur hästen sköts.
Jag är knappast något unikum utan det finns många som släpper kontrollen när de ser att hästen har det bra.
Det är ju väldigt bra att ha en dialog om det innan man tar en häst på foder så brukar det bli bra.

Nej, det finns såklart både bra och "dåliga" hästägare, och jag är den förste att erkänna att jag nog hade varit en sån där "jobbig" hästägare som hade lagt mig i alldeles för mycket om jag hade lånat ut min häst. Ägaren till min första foderhäst lät mig sköta hästen helt som min egen redan från början, där var det aldrig några problem alls.

Däremot hade jag två foderhästar efter det, där ägarna började lägga sig i småsaker precis hela tiden, och det fungerade inte för mig. Därmed inte sagt att det inte fungerar för andra, men jag som var van vid att vara självgående blev bara irriterad på att de skulle lägga sig i saker som egentligen inte hade någon som helst relevans för hästens välbefinnande (det är en helt annan sak om det de säger är på ett trevlig sätt!), och nu när jag återigen äger en häst så är valet ganska uppenbart för mig. Aldrig mer fästa mig vid någon annans häst. Jag ville bara ge min syn på saken gällande foderhästar, för det kan hända att man får en ägare på halsen som absolut inte släpper taget, och är man då van vid att ha egen häst kan det vara jobbigt.

I TS fall hade jag valt nog valt att enbart ha unghästen, men kanske rida lektioner en gång i veckan eller liknade för att ändå få en mer "seriös" ridning än vad man får på en unghäst. Men det är jag det. TS kanske känner att det är helt rätt att ta en foderhäst, och då ska givetvis hon/han göra det.
 
Har också haft min gamla i 11 år och unghästen är 3... Jag har funderat mycket och jag tror inte att jag orkar engagera mig känslomässigt i en till just nu, och utan det engagemanget så tror jag heller inte att jag kommer att tycka att det är kul. De här dagarna har jag känt att jag verkligen hinner med och kan lägga massor av pysseltid på den unga vilket känns väldigt bra. Har nog näääästan bestämt mig nu...;-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
820
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 942
Senast: Svartkatt
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 772
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp