En till fångfoder fråga..

Lalle

Trådstartare
Min 22-åriga ponny fick fång i april,är nu helt återställd
Funderar nu på hans foderstat,kan tillägga att han är väldigt lättfödd,behöver i princip bara titta på mat så blir han rund;)
Han äter 6-8 kg hö
TS 61
SMRP 36
MJ 6.6
CA 2.4
P 1.5
MG 1.2
K 13.9
Är urdålig på analyser/kvoter och allt vad man nu kan tänka sig:crazy: Så skulle behöva lite råd!
Och så får han för tillfället 1,5 näve Hippo lin cubes och Krafft´s mag/tarm tillskott.
Han är för tillfället rätt ok i hullet men är lite oroad över att han börjar tappa muskler.
Tips och råd mottages tacksamt:bow:

Sv: En till fångfoder fråga..

Han äter 6-8 kg hö

silage menar du (det är ju bara 61% TS) ;)

Han är för tillfället rätt ok i hullet men är lite oroad över att han börjar tappa muskler.

Det är ju lite låg kvot i ditt hösilage. Nämligen 5.4. (den ska vara kring 6 eller högre) Så inte så konstigt om han tappar muskler, särskilt eftersom han är en äldre häst och de brukar behöva lite extra protein t o m.
Jag skulle börja ge honom 1kg lusern också. Spelar ingen roll i vilken form (hack elelr pellets).

oopps..såklart det är hösilage:D

Han åt lusern innan fånganfallet,men sen när han kommit hem från kliniken och allt det där så började jag ge linfrö istället,mest för magens skull. Har funderat på och börja ge lusern igen,men är lite rädd för att det blir för mkt protein med det och linfröet.
Och 1 kg,är inte det lite väl mkt? Tänker på att han är väldig lättfödd.
Är som sagt bra i hullet.

oopps..såklart det är hösilage:D

Han åt lusern innan fånganfallet,men sen när han kommit hem från kliniken och allt det där så började jag ge linfrö istället,mest för magens skull. Har funderat på och börja ge lusern igen,men är lite rädd för att det blir för mkt protein med det och linfröet.
Och 1 kg,är inte det lite väl mkt? Tänker på att han är väldig lättfödd.
Är som sagt bra i hullet.

Men byt ut 1-1.5kg hösilage mot lusernet. Och nej det är inte farligt med proteinet i det, fång orsakas inte av proteiner, men du ska självklart introducera det försiktigt till en fånghäst. Ge bara 250gram första dagarna, sen 500gram, sen 1kg.
Nej 1kg är inte speciellt mycket heller - tycker du att 1kg hö extra är MYCKET? ;)
Ditt hö kräver att du ger minst omkring 1kg lusern - om du vill att han ska få tillräckligt med proteiner och inte tappa muskler.

Den lilla givan linfrö cubes du ger har nästan ingen betydelse för varken energi eller protein... Det ger ju bara några få gram när du bara ger ett par nävar!

Jag vet att inte proteinet orsakar fång. Det var ju att han va så lättfödd jag tänkte på.
Men är det så bra och ta bort av hösilaget verkligen? Ponnyn väger omkring 400 kilo och får ju inga stora mängder nu.

Jag vet att inte proteinet orsakar fång. Det var ju att han va så lättfödd jag tänkte på.

Lättfödd eller inte så ska de ha tillräckligt med protein vilket är oftast minst 6gram per MJ. Du ger mindre. Och får resultat som inte är önskvärt - han tappar muskler. Uppenbarligen behöver han alltså mer! Det har ingenting med att göra om han är lättfödd elelr inte.

Men är det så bra och ta bort av hösilaget verkligen? Ponnyn väger omkring 400 kilo och får ju inga stora mängder nu

I o med att du byter ut det mot LUSERN så får han fortfarande lika mycket grovfoder. Alltså - ja ingen fara att ta bort lite av hösilaget. Ge gärna lusern HACK så ger det nästan lika i tuggtid också. ;)

Oavsett hästen är lättfödd eller inte så blir den inte tjock av proteiner utan det är överskottet på energi (mj) den lägger på sig av.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka