en till dum fråga

Sv: en till dum fråga

Ja, jag tror er alla och tänker inte stå och försvara något. Men jag har inte den möjligheten tyvärr.

Jag har en vagn och jag har en svängel, men jag kan inte fästa det i varandra.
Och jag har en Drive out däckel med ryggstycke och baksele men utan brösta eller draglinor.

Och så har jag en billig sele.

Och en budget till utrustning som är = 0kr nu :o

Jag har 3 helger lediga innan nyår som jag kan lägga tid på inkörningen/vänjning av vagn på ponnyn och den första av de helgerna lär jag inte spänna fast alls.

Jag har faktiskt inget dåligt samvete alls över selen eller vagnen, helt ärligt :D
Efter nyår kommer jag lägga ett par veckor på ridning istället beroende på underlag (jag räknar med snö), har "bokat" en liten tjej aka kamikazepilot för detta :devil: :D

Så upptagning av körning med vagn lär bli sedan när snön försvinner och då lär vi vara inne i mars kanske. Och tills dess hoppas jag att jag fått tag i en riktigt fin rockard med svängel och allt :idea:

Nä jag förstår dig. Hade min sönderrostade sulky de första gångerna men det är bättre med riktiga saker ;)

En till dum fråga! :p

OM det nu går bra allting och mitt intresse håller i sig så är tanken att jag i framtiden vill tävla med lillen.

Det lär väl bli dressyr först och sedan precision för att till sist våga sig på maraton... kanske... ;)

MEN! Jag har ju tänkt köpa mig en riktig vagn till våren... Frågan är om man bör satsa på en tvåhjulig eller fyrhjulig vagn??

Vad ska jag tänka på? Kan man köra maraton med en rockard alls?? Vad gör man av groomen i så fall?? :D

En till dum fråga! :p

OM det nu går bra allting och mitt intresse håller i sig så är tanken att jag i framtiden vill tävla med lillen.

Det lär väl bli dressyr först och sedan precision för att till sist våga sig på maraton... kanske... ;)

MEN! Jag har ju tänkt köpa mig en riktig vagn till våren... Frågan är om man bör satsa på en tvåhjulig eller fyrhjulig vagn??

Vad ska jag tänka på? Kan man köra maraton med en rockard alls?? Vad gör man av groomen i så fall?? :D

Ja, du kan köra maraton med rockard, i alla fall i de lägre klasserna. Groomen sitter bredvid, precis som i dressyr och precisionen. Att tänka på är att gigg/giggliknande vagnar (höga hjul) har en högre tyngdpunkt och därför kanske inte är lämpliga för just maraton, även om det är i låg klass.
Det finns ävet rockard´s som utrustats med maratonplatform (ibland avgagbar). Men det går lika bra med en vanlig rockard.
Den känsligare för balans, då den balanserar i skakelöglorna så blir det/kan det bli tryck/vikt på hästens rygg.

Att tänka på med en fyrhjulig vagn är att den kan vika sig om man backar, och vill det sig illa så kan man välta pga det. Den är också bökigare att vända med när man är ute och kör.
Å andra sidan så slipper hästen/ponnyn att bära vikt från vagnen i skaklarna.
Du får tävla dressyr/precision med maratonvagnen upp till nationell klass enligt 2012 års TR (observera att det blir nya regler och nya klassindelningar 2013, så gränsen kanske inte gäller...)

En rockard är dessutom lättare att få med sig ofta går det att plocka isär den lite och stuva in den på andra sidan i transporten (i alla fall med ponny-rockard)

Det blev ju inget rakt svar på din fråga, men jag hoppas att du får lite hjälp i dina funderingar.

Tack för svar! :)
Mycket att tänka på inför vagnköp men det är ju roligt samtidigt!

En ny dum fråga :p

Det börjar snart bli dags att spänna för vagnen... Ska man sitta i vagnen första gången eller stå/gå bredvid och köra/tömköra?

+ någon med lina som håller ett extra tag i hästen tänkte jag... Men frågan är alltså vart jag ska placera mig själv med tömmarna?

Jag brukar ha en medhjälpare som går framme hos hästen med grimskaft att hålla i, och sen en medhjälpare i varje sida om vagnen så att man kvickt kan koppla loss om det behövs. Själv går jag bredvid vagnen o håller i tömmarna tills det känns som om hästen accepterat vagnen innan jag hoppar i. Ibland har det känts okej att åka redan första gången, ibland har det fått vänta, allt beroende på hur hästen reagerar.
Tänk på att det som oftast får hästar att bli osäkra, särskilt med sulky, är när man svänger tvärt och skakeln tar emot i sidan. Det är ju lite ologiskt för dem att skakeln trycker emot och de får korsa över frambenen (typ bakdelsvändning) för att komma runt. Då är det bra att ha medhjälparna som visar vägen...
Lycka till med inkörningen!

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 332
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Körning Ursäkta en dum fråga. Jag funderar på att köpa en sele och vill då ha en med empathy-brösta till min lille ponny. Sitter och kollar...
Svar
4
· Visningar
1 539
Senast: Rosalinda
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 920
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur