en till dum fråga

Seabaz

Trådstartare
Om man har en sån där vanlig bröstsele variant billig med fast brösta (heter det så?). Och en vagn utan svängel.... Hur selar man då? :o

Skakelremmarna som hänger i ringen från selen? Det går ju två remmar under magen, surrar man dom?

Jag har ett vagt minne från när jag surrat remsele på sulky att man surrade först i skacklarna på sulkyn och sedan ned under magen och koppla ihop remmarna i varandra där?

Är det nåt liknande med sådan här sele?

Sv: en till dum fråga

Däckelgjorden skall sitta åt mer än bukgjorden som sitter i dragringarna, där ska vara en tvärhand mellan hästmage och rem.

Ovärderligt! Tack! :laugh:

Fick precis svar att jag fått plats på helgens kurs så nu kommer vi ha tömkörningslektion nr 2 på söndag! Det ska bli så skoj!

Kom på en sak till, när jag ändå är igång.

Hur lång ska körpisken vara? Jag ska till globen och shoppa tänkt jag och då är piskmakarn där så jag ska fynda lite om han har bra erbjudanden!

Men frågan är hur långt? Hur långa har ni till shettis alternativt russ?

Pisken ska nå fram till däckeln när du sitter i "normal" körställning i vagnen brukar man säga.
Tänk sedan på att en bröstsele med fast brösrta, som den du beskriver, blir väldigt obekväm för hästen om du inte har svängel! Varje röselse i vagnen, och varje steg hästen tar, så kommer bröstran att skava fram och tillbaks. Det är inte bra med svängel heller, men mycket värre utan. Stor risk för skav och tryck! Sagt i all välmening...

Jag provade en körpisk från piskmakarn i helgen och den var 1.40 cm lång, den kändes lagom. Jag har en 1.80 cm sen tidigare men det blir alldeles för långt.

Kom på en sak till, när jag ändå är igång.

Hur lång ska körpisken vara? Jag ska till globen och shoppa tänkt jag och då är piskmakarn där så jag ska fynda lite om han har bra erbjudanden!

Men frågan är hur långt? Hur långa har ni till shettis alternativt russ?

Om du pratar med piskmakar´n och berättar vad du har för storlek på häst+vilken vagn - så brukar han kunna ge råd om längden på pisken också. Talar av egen erfarenhet då jag inte hade en aning om hur lång pisk jag skulle ha när jag köpte min;)
Så jag har fortfarande inte koll på hur lång min pisk är...:p

Samma här :D Köpte den som kändes bra, haha. Kortaste modellen piskmakaren hade, men har en shettis på 88 cm i mkh och en rockard. Min pisk är perfekt :)

Jag har fått lära mig av körfolk att selar med fast brösta kan vara väldigt obekväma för hästen. Skulle aldrig sätta en sådan på någon av mina hästar, att dra med!

Jag håller med och jag har köpt en "riktig sele" men vagnen jag har hemma (junkvagn) är tänkt att köra in hästen med (läs: vänja vid att dra en vagn som skramlar) nu innan snön kommer. Till våren ska jag skaffa en riktig vagn med svängel och allt så jag kan börja köra på riktigt.

Så det handlar bara nu om att ha den selen för att släpa däck och så småningom dra junkvagnen med några gånger :)

Jag ska skaffa en brösta till min riktiga sele också, har än så länge bara däckel och baksele :)

Det är inte speciellt svårt att sätta en dit en svängel på en vagn. Dessutom blir det betydligt bekvämare för både dig och hästen.

Nej jag vet, jag har köpt en svängel faktiskt men skivorna på rockarden är så ruttna så jag tror inte det går att skruva dit den på ett säkert sätt och att lägga ned mer pengar och tid på den här vagnen är det inte värt. (har redan lagat ett däck och ena skakeln).

Den är inte så dålig så att den är någon fara att hålla på med men den lär inte gå att sitta i och köra. Planen är att lägga i en spånbal när han så småningom ska ha lite tyngd.

Jag är medveten om bristerna och får göra processen så bra som möjligt efter de förutsättningarna vi har just nu

Att dra däck med skitselen har gått bra i alla fall :)

61660_10151294566495552_102865094_n.jpg

Senast ändrad:

Det borde inte vara någon större fara att köra in med en sådan sele om den har två gjordar, men nej man ska självklart inte köra med den mer än lite lätt. Tror jag inte TS har tänkt heller :)

Ett litet däck på slät mark är ingen vikt alls för hästen, men ska det vara helt optimalt kan man kan ta svängeln och hänga i ett kobindsle eller liknande som provisoriskt fäste. Inte svårt och behöver inte kosta något alls egentligen :) Borde finnas nåt ställe att hänga den på junkvagnen? ;)

Kan intyga att det blir ordentligt mycket bekvämare, både att dra och definitivt också att åka. Det är hemskt att åka rockard utan svängel och säkert samma för hästen! Provat en gång i "modern tid" ;) och aldrig mer :eek:

Oj! Jag är nog för rookie än så länge för att känna skillnad! Så länge sedan jag satt i vagn också nu för den delen....

Jag ska försöka leta fram bild på underverket till vagn om jag inte råkat radera dom :D

Senast ändrad:

Jag tycker det är obekvämt att köra utan silettdäckel (alt. rörliga skaklar) nu för tiden :p

Seabaz, fördelen med att sätta en svängel är att hästen direkt lär sig att dra med draglinorna och bröstan. Annars är det lätt att de lägger sig fel i dragläget eller hur man ska säga.

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 332
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Körning Ursäkta en dum fråga. Jag funderar på att köpa en sele och vill då ha en med empathy-brösta till min lille ponny. Sitter och kollar...
Svar
4
· Visningar
1 539
Senast: Rosalinda
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 920
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur