En testikel kom fram trots allt??

Sv: En testikel kom fram trots allt??

Olagligt är det inte. Här har man wäl dessutom gjort en klapphingskastration och letat igenom bukhålan - går den inte att finna så gör den inte. Weterinären har bedömt att hästen war monorkid och handlat efter det. Skulle det bli många år i fängelse, tro!? ;)

Och pungbråck låter osannolikt 1 år efter kastrationen.

Bulan är onekligen lik en testikel, ska bli spännande att höra fortsättningen!

Jag ska uppdatera så fort jag vet nåt nytt! ;)

TS: tja, letat ända upp i ryggraden verkar ju grundligt :) Jag antar att hästen varit på djursjukhus då med den utrustning det krävs för att så säkert säja att det bara fanns en testikel. Eller kanske togs blodprov. Skönt iaf att den är nere nu, kan vara nog så svår att hitta via laparoskopi/laparotomi. Bara att knipsa bort nu då och hoppas att det inte är ett par oäktingar på gång i stallet:laugh:

Inte ung: tror ej heller finns spec bestämmelser bara olämpligt/inte lege artis

Jisses: tack för föreläsningen, jag kanske verkade okunnig:crazy:

Det där ser ännu mera ut som en testikel.

Ja och det trodde veterinären också då ägaren ringde om det. Jag hade missförstått att han undersökts grundligt på klinik eller så, vet. hade bara grävt in mot bukhålan (så mycket/lite det går) o letat efter den andra testikeln på plats hemma på gården vid den vanliga kastrationen. :crazy:
Han hade lovat ägaren att det var inget hon behövde oroa sig för och menade antagligen på att han inte kan göra ett sto dräktigt oavsett (inga/dåliga spermier pga den legat inne i bukhålan). Inte vet jag men antar det. För han kan ju inte vart helt säker på att det inte fanns nån där inne med den där "metoden"!

Iaf - vet. hade sagt bara "Vad bra att den trillat ner nu" när ägaren ringde. Och hade sagt att det inte var troligt att hästen kunde betäcka men att man visste ju aldrig säkert. Hästen går nu med ett äldre new forest-sto som ägaran tyckte inte gjorde nåt om hon blev dräktig... Det verkar fungera kanonbra! Han försöker inte rida på henne än iaf. Hon säger ifrån om han försöker närma sig.
Vet. kudne dock inte komma o titta förrän i nästa vecka! Och om det är som vi tror (högst troligt) så tar han bort den där o då...

Om ni undrar så är jag på god väg att köpa den där hästen... ;)

TS: tja, letat ända upp i ryggraden verkar ju grundligt :)

Haha, ja jag vet, lät konstigt men nåt sånt sa ägaren och kanske överdrev hon "lite". Jag tänkte att hon kanske menade att de tittat med ultraljud "ända upp i ryggraden" eller nåt sånt. Jag har ingen erfarenhet av sånt här alls! :D

Oseriös veterinär, jag hade skämts ihjäl om jag gjort en sådan fadäs och sett till att plockat bort den genast, inte väntat till nästa vecka! :crazy:

Haha, ja jag vet, lät konstigt men nåt sånt sa ägaren och kanske överdrev hon "lite". Jag tänkte att hon kanske menade att de tittat med ultraljud "ända upp i ryggraden" eller nåt sånt. Jag har ingen erfarenhet av sånt här alls! :D

Jag uppfattade det som att man gjort ett bukingrepp på hästen för att lokalisera och awlägsna den testikel man misstänkte låg i bukhålan?

Jag uppfattade det som att man gjort ett bukingrepp på hästen för att lokalisera och awlägsna den testikel man misstänkte låg i bukhålan?

Jag trodde ju det med - att hästen HAR undersökts ordentligt inuti på ett eller annat sätt. Men icke då.

Som jag förstått det så ÄR hästen undersökt ordentligt inuti... Ägaren sa så här iaf: "Han sa att han letat ända upp till ryggraden och kunde inte finna någon så han sa att det omöjligt kan finnas nån där inne". Ägaren var mycket angelägen om detta eftersom han skulle gå med sin syster i hagen!

ja, men sår fast vid min åsikt att jag tyckte det verkar vara en klåpare till vet. Om han el hon är osäker kan vet rekomendera till klinik för en SUPERKOLL. Hade ställt krav tillbaka. Absolut!

ja, men sår fast vid min åsikt att jag tyckte det verkar vara en klåpare till vet. Om han el hon är osäker kan vet rekomendera till klinik för en SUPERKOLL. Hade ställt krav tillbaka. Absolut!

Ja jag tror inte han hade ens föreslagit nåt sånt. :crazy:

Vi har haft flera unghingstar under åren där bara ena testikeln vandrat ner när det är dags för kastration. Då tar vi bort den som vandrat ner. I 9 fall av 10 kommer den andra ner inom ett år och kan tas bort stående hemma. Om den inte gjort det har vi lokaliserat den med ultraljud och opererat på klinik. HH

Varför väntar ni inte tills båda kommit ner?
Så att ni slipper att skära i hästen två gånger.

Vi hade den politiken tidigare. Men ofta fick vi vänta förgäves på att den andra skulle vandra ner!

Efter att ha hört några utlänska vettars erfarenheter började vi med att om inte båda testiklarna vandrat ner vid 2 års ålder tar vi den ena och sen den andra när den kommit ner efter 6-12 månader. Det finns inga publicerade studier på området utan bara enstaka vettars erfarenheter. Hypotesen är att borttagandet av en testikel gör att den andra blir föremål för ökad hormonell och biokemisk aktivitet så att den knallar ner.

Även om det blir 2 operationer så är i alla fall 2 stående ingrepp hemma både enklare, billigare och mindre riskfyllt än ett bukingrepp på klinik. HH

Sant.
Jag har även hört att testikeln i pungen kan ligga ivägen för den andra att kunna komma ner.
Att pungen helt enkelt är full redan.
På min så kom den andra ner när vi gick förbi stohagen.
2 veckor före bokad klapphingstoperation.
Så det var bara att avboka tiden.
Det var tydligen vanligt fick jag veta när jag avbokade.

Ja och det trodde veterinären också då ägaren ringde om det. Jag hade missförstått att han undersökts grundligt på klinik eller så, vet. hade bara grävt in mot bukhålan (så mycket/lite det går) o letat efter den andra testikeln på plats hemma på gården vid den vanliga kastrationen. :crazy:
Han hade lovat ägaren att det var inget hon behövde oroa sig för och menade antagligen på att han inte kan göra ett sto dräktigt oavsett (inga/dåliga spermier pga den legat inne i bukhålan). Inte vet jag men antar det. För han kan ju inte vart helt säker på att det inte fanns nån där inne med den där "metoden"!

Iaf - vet. hade sagt bara "Vad bra att den trillat ner nu" när ägaren ringde. Och hade sagt att det inte var troligt att hästen kunde betäcka men att man visste ju aldrig säkert. Hästen går nu med ett äldre new forest-sto som ägaran tyckte inte gjorde nåt om hon blev dräktig... Det verkar fungera kanonbra! Han försöker inte rida på henne än iaf. Hon säger ifrån om han försöker närma sig.
Vet. kudne dock inte komma o titta förrän i nästa vecka! Och om det är som vi tror (högst troligt) så tar han bort den där o då...

Om ni undrar så är jag på god väg att köpa den där hästen... ;)

Jag blir helt chockad :eek: Fast eg inte med den veterinären...:grin:

Tycker det var konstigt av vet att göra op stående, hemma, när bara en kula fanns nere.
Min minsting var sen ner med sin andra kula(skulle gissa att nr 1 var så stor att den låg i vägen, den var stoooor) sommaren när han var 2 år kom den ner, dock lite blyg i början och mycket mindre.
Vet kollade honom då och rek att vi tog honom på klinik, annars var risken att den skulle "åka upp" igen och så skulle man ändå få åka in och leta reda på den.

Otroligt oansvarigt dessutom att försäkra att det ALLS inte fanns en andra kula! :eek: Hur vanligt är det?? Och hur säker kan man vara bara genom att peta lite i såret?? På kliniken sa de att de kan sitta lååååångt upp i värsta fall...

Shit, tur att du inte köpt hästen ännu, det hade ju kunnat bli trassel med betalning osv kring kastrering nr 2...
Om du ska köpa hästen skulle du kanske begära att han inte går med ston tills vidare... han kan ju bli ganska otäckt sparkad om han skulle börja betäcka... Dessutom är det dumt att "uppmuntra" det beteendet, man vill ju helst inte ha en valack som betäcker sedan resten av livet. Det är inge kul, tro mig, jag har två :crazy:

Tycker det var konstigt av vet att göra op stående, hemma, när bara en kula fanns nere.
Min minsting var sen ner med sin andra kula(skulle gissa att nr 1 var så stor att den låg i vägen, den var stoooor) sommaren när han var 2 år kom den ner, dock lite blyg i början och mycket mindre.
Vet kollade honom då och rek att vi tog honom på klinik, annars var risken att den skulle "åka upp" igen och så skulle man ändå få åka in och leta reda på den.

Otroligt oansvarigt dessutom att försäkra att det ALLS inte fanns en andra kula! :eek: Hur vanligt är det?? Och hur säker kan man vara bara genom att peta lite i såret?? På kliniken sa de att de kan sitta lååååångt upp i värsta fall...

Shit, tur att du inte köpt hästen ännu, det hade ju kunnat bli trassel med betalning osv kring kastrering nr 2...
Om du ska köpa hästen skulle du kanske begära att han inte går med ston tills vidare... han kan ju bli ganska otäckt sparkad om han skulle börja betäcka... Dessutom är det dumt att "uppmuntra" det beteendet, man vill ju helst inte ha en valack som betäcker sedan resten av livet. Det är inge kul, tro mig, jag har två :crazy:

Det där var för ett par veckor sen, nu är han "omkastrerad" o allt har gått bra. Han är dessutom så LUGN av sig att det är ingen fara med "hingstigheten" och det lilla stoet han med nu är schysst (rättvis). Han verkar inte längre försöka betäcka heller.

Han är MIN nu! Igår kom vi överens om summan äntligen och är överens. Nu är bara papprena kvar att skriva på o för mig att betala... det tar vi nån dag framöver då båda parter hinner.

Denna veterinär, som varit verksam i himlans många år, hade aldrig vart med om att den andra kulan ramlat ner så långt efter. (han kastrerades i oktober-08 första gången) men av HHs inlägg verkar det som att det är helt normalt.... :confused:
Veterinären stod inte för kostnaden av denna andra kastrering, det fick ägarna göra (dvs de förra ägarna alltså ;) ).
Ingen av dom finner detta konstigt utan tycker att "veterinären kunde ju inte veta att den var där inne trots att han försökt leta o inte hittat nån". men enligt er som kan detta verkar detta ju himla konstigt... Jag står i mitten o fudnerar... :confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 113
Senast: skuggi
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 998
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31