En testikel kom fram trots allt??

milly

Trådstartare
En drygt 1årig nsv hingst kastrerades förra hösten och veterinären kunde inte hitta mer än en testikel hur han är gjorde (hade undersökt hästen så långt in han kunde). Ägaren fick hans ord på att det inte FINNS någon, helt omöjligt enligt honom.

Men nu ser det ut som hästen har fått en testikel trots allt! Ägaren ska be vet. komma o titta men tvivlade själv på att det verkligen är en testikel (för veterinären sa attd et var omöjligt). Jag (sköter om hästen) tycker onekligen det både SER UT och KÄNNS som en testikel!! men jag är verkligen ingen expert...

Har ni hört talas om liknande fall? Skulle det kunna vara nåt annat??? VAD i så fall? Jag är så nyfiken så jag orkar inte vänta tills veterinären tar sig ut för tt titta på honom.... Kan säga att han har flera tecken på att han skulle fortf. kunna va hingst.

Bild:
http://photos-d.ak.fbcdn.net/hphoto...1095106657490_1221271219_233771_5842916_n.jpg

Sv: En testikel kom fram trots allt??

Det är olagligt att kastrera om man bara hittar en testikel.
Då skall hästen in på klinik för att klapphingstopereras.

Och ja det ser ut som en testikel på bilden.

Håller defenitivt med att det är en testikel, tycker det var en klåpare till vet. :eek:

De ska veta inte tro att det bara finns en. E vet sen osäker ska det kollas på klinik, eller helt enkelt vänta. Denna kostnad ska han stå för att han tabbat sig.Hoppas det ordnar sig.:)

Det är defenitivt en testikel! Och som Hovis skrev bör veterinären som genomförde kastreringen göra om kastreringen eller bekosta den nya.....Om ägaren väljer en annan klinik/vet.

Ser onekligen ut som testikel.
Testikel känns "glatt" är hård och är förskjutbar under huden (pungen).
Kan betäcka ston med en testikel i pungen.
Händer vid undantagsfall att testikel kan vandra ner i pung så pass sent som i detta fall.
Borde inte vara ngr speciella omständigheter vid "om-kastration".

hmm
låter konstigt att vet skulle kunna vara säker på att det bara fanns en testikel...hur kunde han/hon vara det????

hade h*n kanske ultraljud och laparoskopiutrustning med sig då?;)

det låter som om det är dags för kastrering nr 2...

Olagligt att kastrera bara en sida är det inte dock, men inte så smart.

Min veterinär sade till mig att man inte får kastrera en klapphingst med bara en testikel utan att man måste ta båda på något vis.
Detta då man annars skulle ha farliga"fuskvallackar" på drift.

Men kanske är det några andra bestämmelser som gäller för detta.
Eller anställningsvillkor.

Om man vill plocka bort båda testiklarna på sin hingst bör man låta testikeln i pungen vara kvar tills man bestämt sig för att göra detta. Detta underlättar själva sökandet efter testikeln inne i buken, då man vet vilken sida man ffa skall leta på. Man vet helt enkelt vilken sida som testikeln sitter på i pungen och "buktestikeln" sitter då på andra sidan.

Ibland hittar man den andra testikeln i inguinalkanalen (kanalen mellan bukens insida och bukens utsida). Likadant då är det av värde att veta vilken sida som den den nervandrade testikeln befunnits/befinner sig i.

Kontenta: Har man för avsikt att operera bort båda testiklarna på sin hingst, bör man ta bort båda samtidigt även på en klapphingst. Har man som veterinär bara opererat bort testikeln i pungen på en klapphingst (vilket då skall göras i samråd med djurägaren EFTER att man talat om och kring problematiken), så skall detta noteras i hästpasset.

En testikel som befinner sig inne i buken (omges av 37-38grs värme) producerar spermier av mycket undermålig kvalitet och mycket mycket låg kvantitet. Dock producerar denna testikel testosteron i sådan mängd att hingstbeteende i regel kvarstår.

Att operera bort testikeln som sitter inne i buken kan ibland vara svårt. Den kan sitta förankrad i bukväggen eller annan vävnad och inte sällan är den "utspridd" (den saknar då helt enkelt en välavgränsad struktur), vilket omöjliggör att hela vävnaden kan tas bort. För att kontrollera framgången av en sådan operation brukar man mäta testosteronhalten ngr månader efter op.

Håller defenitivt med att det är en testikel, tycker det var en klåpare till vet. :eek:

De ska veta inte tro att det bara finns en. E vet sen osäker ska det kollas på klinik, eller helt enkelt vänta. Denna kostnad ska han stå för att han tabbat sig.Hoppas det ordnar sig.:)

Som jag förstått det så ÄR hästen undersökt ordentligt inuti... Ägaren sa så här iaf: "Han sa att han letat ända upp till ryggraden och kunde inte finna någon så han sa att det omöjligt kan finnas nån där inne". Ägaren var mycket angelägen om detta eftersom han skulle gå med sin syster i hagen!

Hoppas att det inte är en bit tarm bara.
Pungbrock då.

Okej läste om om pungbråck men det ska väl ÖMMA man tar på pungen?? Han brydde sig inte det minsta när jag kände på den...

Själv kan jag inte tänka mig att det är nåt annat än en testikel där inne i pungen. För mig känns det definitivt som att det är rund testikel där inne!
Jag ska lägga in ett par till bilder på datorn o visa er...

hmm
låter konstigt att vet skulle kunna vara säker på att det bara fanns en testikel...hur kunde han/hon vara det????

hade h*n kanske ultraljud och laparoskopiutrustning med sig då?;)

Se mitt svar ovan....

Olagligt är det inte. Här har man wäl dessutom gjort en klapphingskastration och letat igenom bukhålan - går den inte att finna så gör den inte. Weterinären har bedömt att hästen war monorkid och handlat efter det. Skulle det bli många år i fängelse, tro!? ;)

Och pungbråck låter osannolikt 1 år efter kastrationen.

Bulan är onekligen lik en testikel, ska bli spännande att höra fortsättningen!

Hoppas inte han gått ilag med märrar i hagen?

Jodå, han går med sin mamma o helsyster. :crazy: Systern är han ju på emellanåt men vi har trott att det är "på låtsas" som det kan va med nyligen kastrerade valackar...
Just på pga att han skulle gå med dom i hage så var ägaren extra angelägen om att det verkligen blev ordentligt gjort! Men även veterinärer är ju människor och en människa kan ju göra missar...

Du måste ju se till att få märrarna dräktighetskollade.

Inte MITT beslut... Men först o främst ska vi se OM det verkligen är en testikel! :crazy: Sen får ägarna säkert göra dräktighetskoll på systern iaf. (han har aldrig setts hoppa på mor sin) Vore ju katastrof om helsystern blivit dräktig!!! Vad görs då??

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 113
Senast: skuggi
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 998
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31