En teori; någon som har en åsikt? *långt*

Q

Quadrophenia

I april förra året åkte jag till Hgb djursjukhus med min häst då hon inte kändes fräsch. Hon bjöd inte framåt och "tappade" hö. bakben en del.
Hon visade sig vara halt på alla fyra knappt 2-gradig hälta.
Efter många nogranna undersökningar (röntgen, bedövningar, böjprov osv) visade det sig att det hela berodde på en låsning i ryggen som FT hittade.
Den troliga orsaken till låsningen skulle vara att hon hade halkat/rullat sig illa eller dyl.

Hästen blev helt annorlunda efter att låsningen var borta.
Väldigt glad över detta, och har nu satt igång väldigt långsamt (ca 6 mån, detta i samrådan med vet. och FT, eftersom hästen i princip enbart skrittat i ett år).
Efter/under sommmarbetet blev det likadant igen, hon bjöd ej framåt och kändes lite ofräsch. Tillbaks till Hgb där man konstaterade att lite av låsningen hade kommit tillbaks, FT fick loss den och tyckte att hon blev bra efter det. Jag påtalade åter igen det här med att hon tappar sitt bakben men det FT och vet. förklarar det med att hon är lite dåligt musklad.
Hon är jämt musklad över rumpan, man ser ingen skillnad på hö. och vä. sida.

Jag tycker inte att det känns bra att hon tappar sig, det känns som om hon trampar ner i en håla och hon knäcker till i hela ryggen, särskilt hö. sida.
Nu funderar jag på om låsningen i ryggen orsakas av att hon tappar bakbenet? Hon har numer specialskor (falsade) för att få bättre grepp så att hon inte ska halka (vilket då FT trodde att låsningen berodde på).
Men tänk om låsningen kommer när hon tappar bak, knäcker till i ryggen och då spänner hon sig i ryggen?
Och att tappandet av bakbenet är grundproblemet, inte låsningen?
Har hört att det kan vara knäledsinflammation när de tappar sig bak.

Vad tror ni?
Ska ringa och disskutera med veterinären på Hgb på må, han är kanonbra och lyssnar alltid när man vill prata med honom.

Hälsningar
Q

Sv: En teori; någon som har en åsikt? *långt*

Låter lite som vi har samma problem med våra kusar?! Min tappar oxå bak lite för ofta o jag fick hela tiden påtalat från alla att det var helt normalt att en stor växannde unghäst inte hade så bra koll på sina ben :confused:
Men jag åkte upp till Halmstad Euro vet (itället för Helsingborg eller Stenestad som tidigare). Han har den modernaste utrustningen, böjer inte benen utan de får sprigna på rullband.
Där uppe konstaterades spräckt minisk i bakknät, som de inte hittat någon annan stans :cry:
Jag hade nog åkt upp till honom ifall jag vore som dig.
Jag misstror inte din veterinär i Helsingborg men det är alltid bra att få åsikt från flera olika ställen.

Lycka till med pållen!
/Anna

Senast ändrad:

Hej!

Usch minisken det lät inte skoj. Visade din häst inga andra symtom? Svullnad kring det aktuella stället eller något sådant?
Min häst är 14år och har gått mkt fälttävlan i sitt liv.
Hon började med de här "tappaningarna" ungefär ett halvår efter att jag köpt henne och hon har inte skadat sig i knät/hasen så vitt jag vet.
Jag ska i alla fall ringa och rådfråga "min" veterinär.
Har dock hört mycket positivt om veterinären i Halmstad. Så det kanske får bli det i stället, ska fundera på saken. Tack för ditt tips!

/Q

Hej igen Anna!

Var inne och läste på Euro-vets hemsida om symtom gällande knäledsinflammation och jag tycker att det är rätt mycket som stämmer på min häst.

Hur ska man nu skaka fram pengar till ytterliggare ett veterinärbesök *suck*.

/Q

Eftersom låsningen i ryggen återkommer så tycker jag att du ska börja misstänka nått annat då låsningen kan vara ett secundärt problem. Om det nu inte är så att det är du som orsakar låsningen genom din ridning/sadel.
Jag hade också sökt vidare. Jag tycker det låter konstigt med en häst som "tappar" sitt bakben pga musklerna.

Jag tycker också att det låter som om det skulle kunna vara ett problem med bakknäna.

Jag har en häst med en hel hög gamla ryggproblem, jag (vet. på klinik på min önskan) böjde henne mängder av gånger i bakbenen och fick åka hem i ogjort ärende. Men i april i år bedövade de ena bakknäet och gjorde körprov (travhäst) och vilken skillnad det blev!
Hon sprutades i båda bakknäna och efter det fick jag en ny häst. :)
Så som hon jobbar och rör sig bak nu för tiden har hon aldrig gjort och snubblingarna är borta. :idea:

Hennes diagnos blev så klart knäledsinflammation men det var inget de åtgärdat om jag inte varit så :devil: -a envis om att hon inte var OK bak.

Senast ändrad:

Låter nästan exakt som min häst:(
Har varit på samma klinik och haft samma FT
Min häst har också haft låsningar och tappar bak pga svaghet säger Vet och FT.
Men nu när hon värkligen är bra musklad tappar hon ännu och det måste finnas nått annat fel då:S

PMa gärna och berätta vilken Vet duhade

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 511
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
Hästvård Först av allt vill jag bara skriva att veterinärtid redan är inbokad, så detta är ingen tråd som ersätter veterinär på något sätt, utan...
Svar
13
· Visningar
2 146
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama