En tävlingsfråga till

Sv: En tävlingsfråga till

150, 250 m passlöp P3 skulle väl vara speedpass iså fall men jag har inte sett den beteckningen tidigare. PP1 är stil pass.

Speedpass omfattas av 100 m pass som klockas, flygande start.

hmmm... För dte mesta skrivs ju som sagt grennamnen ut i proppen. Men de officiella namnen är:

p1=250 meter pass
p2=Speedpass
P3=150 meter pass
pp1=stilpass

Och som boy säger så rids speedpass på hundra meter.

Om du kollar på en anmälningsblankett så står det väldigt tydligt efter varje ruta först vad grenen heter och sen förkortningen efteråt. :)

Nu är det ett litet tag sen jag tävlade, och jag minns inte om de har ändrat måtten sen dess men.

20m, skall hästen fatta galopp i tratten. Mellan 20-40 m skall hästen läggas i pass, och 40-140 m är tidsmätningssträckan. 140-190 m är nedtagningssräckan, man har alltså 50 m på sig att ta ned hästen.

Domare 1 står således och bedömer läggning.
Domare 2 samt 3 bedömer passkvalite på sin sträcka av 50 m var.
Domare 4 bedömer nedtagningen.
Den 5:e poängen får man genom tiden, förutsatt att tidsmätningsträckan är godkänd.

Liknande trådar

Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
34
· Visningar
1 639
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Roheryn
·
Kultur Lyssnar ju sedan ett bra tag tillbaka nästan enbart på P1 när jag kör bil, och det har aldrig varit några problem. Men, de senaste cirka...
Svar
9
· Visningar
633
Senast: Jeffery
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka