En snabb fråga om jord...

E

eiwo

Jag har hört att när hästar äter jord har de brist på någon mineral. Stämmer detta, och i så fall vilken/vilka mineraler har hästen brist på?

Sv: En snabb fråga om jord...

DET kan man inte veta....

Man vet väl egentligen inte om det stämmer ATT de har brist heller.
Fast OM det stämmer så äter de ofta på olika ställen, där jordmånen är olika, för att få i sig olika mineraler...

Okej, tack för svaret!

Undrar därför att min häst som nu går på bete dygnet runt och bara får gräs att äta har börjar äta jord... Och jag har hört någonstans att de gör det för att de vill ha/har brist på någon mineral som finns i jorden. När han inte går på bete får han mineralblandningen från Krafft, den blå. Jag kanske ska ge honom det nu med?

Den gröna från Krafft passar hästar som går på bete. Jag hade nog gett honom extra mineraler.

Okej, då får han mineraler från och med nu. När jag ändå är inne på mineraler, finns det någon mineral som de kan få för mycket av? Alltså som kan vara skadlig att få för mycket av...

(Frågar man inte får man aldrig veta :angel:)

Får den en uppvägd mängd mineraler som är det rekommenderade dagliga intaget så finns det nog ingen risk för att den får en överdos av selen, snarare tvärtom. Vi har ju väldigt selen fattiga marker i Sverige.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
534
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?