En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

De utlänska avelsförbundens frammarsh i Sverige.

Ämnet är hett och åsikterna många, men jag skulle vilja ha igång en seriös debatt men även som en informations kanal, där man har en möjlighet att förkovra sig helt enkelt, och samtidigt får man en så färsk uppdatering som möjligt.
De förbund som vill in till oss är följande, som jag vet om, men det är kanske fler, vem vet!

¤ Oldenburgare Verbandet
¤ HannoveranarVerbandet
¤ Holsteiner Verbandet
¤ Trakhener Verbandet
¤ ZFDP ?

Vad tycker du som uppfödare, om att de utländska avelsförbunden vill in i Sverige?

Vad tycker du skulle vara positivt/negativt, för den svenska aveln om dessa förbund etablerade sig här?

Och hur länge kan vi i Sverige neka att dessa förbund kommer in?

Hur påverkar detta vårt eget förbund ASVH, vad tror du?

Sv: En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare

Jag är inte insatt men skulle gärna vilja få förklarat vad som menas med att de vill in i sverige?
Vad exakt är det som skulle hända rent praktiskt?

Sv: En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare

Undrar om inte Westfalen också kan tänkas utöka samarbetet med Sverige.

Kan själv känna att det kanske inte är helt fel att få fler aktörer på banan än bara en enda. Men det finns ju helt klart risker med det också med tanke på hur lite vår avel egentligen är i förhållande till andra länders.

Jag som bor i de sydliga delarna har ju redan nu bra möjligheter att utnyttja vissa tjänster i dessa förbund. Men jag är också stolt över vår svenska häst som faktiskt kan riskera att försvinna på sikt.

Ingen blir väl förvånad om jag säger att jag är för att dom släpps in.
Mycket pga att konkurans är bara bra o kan få ASVH att vakna upp o tänka lite + att jag gärna vill hålla mina hästar "rasrena" har jag en hannoveraner o betäcker med en hann,så vill jag gärna regga den hann.
Lik väl som att har jag en SWB (gud förbjude :o) o betäcker den innom förbundet så ska den bli swb,många hingstar är ju redan nu godkända i flera förbund så man har ju för det mesta en valmöjlighet.
Det har ju fungerat i DK så varför inte här (utan att deras DV lidet någon nöd)

Vi kan inte i långa loppet stänga dörrarna för utlänska förbund i Sverige.
Det finns idag så pass många som avlar på tyska ston, som med öppna armar gärna hade sett att de tyska verbanden hade kommit in.
Jag kan bara utgå ifrån mig själv, och jag vill ju självklart ha in Hannoveranar Verbandet och dess tjänster som man erbjuder sina medlemmar.

Jag tror även att detta hade varit nyttigt för ASVH, som då helt plötsligt hade fått kämpa för att behålla och värva nya medlemmar.

Man får ju inte heller glömma bort att de förbund som vill fotfästa sig här blir ju en underförening till huvudverbandet i Tyskland, som då kommer att bedrivas utav en svensk styrelse.
Vi har ju möjlighet att kunna dra nytta utav huvudföreningens domare, och de arrangemang som erbjuds, tex aktioner unghästar, ridhästar, avesston, fölvisningar samt dess aktioner, men även mkt intressanta föreläsningar osv.

Baksidan kan vara:

ASVH förlorar många medlemmar, kan inte hålla den service som skall vara pga penningbrist.
Likaså blir ju konkurrensen vansinnigt stor gentemot svenska hingshållare men även Flyinge.

Det är nog dags för oss alla att ta ett ställningstagande i denna fråga.:bow:

Det jag är lite rädd för här i Sverige är det redan gått lite för långt och för infekterat för att det ska kunna fungera på samma sätt som i Danmark. Det är ju rätt allmänt känt idag att det finns åsikter om att det handlar om klubben för inbördes beundran och nykomlingar eller uppkomlingar accepteras ej. Om det så i verkligheten eller om det är rent förtal, det vill jag inte ens spekulera i. Men åsikten börja bli väldigt spridd.

Jag är inte så insatt i halvblodsaveln, men en sak som jag funderat på är varför det är så att om någon ifrågasätter ASVH och dess avelsvärderingsnämnd osv. så anses genast den personen som lite udda, bråkstake och lite mindre vetande!
Det är oundvikligt att andra avelsförbund kommer in i sverige, och jag tror bara det är positivt. Hästaveln nu är internationell, och att tro att lilla sverige skulle kunna stå utanför är nog ganska naivt om vi vill hänga med i racet.

Jag är inte så insatt i halvblodsaveln, men en sak som jag funderat på är varför det är så att om någon ifrågasätter ASVH och dess avelsvärderingsnämnd osv. så anses genast den personen som lite udda, bråkstake och lite mindre vetande!
Det är oundvikligt att andra avelsförbund kommer in i sverige, och jag tror bara det är positivt. Hästaveln nu är internationell, och att tro att lilla sverige skulle kunna stå utanför är nog ganska naivt om vi vill hänga med i racet.

Precis, huvudet på spiken .........kan man säga.:angel:

:bow::bow::bow:

Konkurans tycker jag enbart är positivt för konsumenterna!;)

Håller med dig!:)
Som avlare och uppfödare av en mindre ras välkommnade jag SJVs beslut att låta en utländska avelsorganisation få fotfäste i Sverige genom att ge dem rätten till att via en nybildad svensk avelsförening registrera och stamboksföra sina hästar direkt i ett av rasens två utländska modersförbundet. Detta till trots för att det i Sverige sedan 20 år tillbaka fanns en svensk avelsförening som delvis "försvenskade" rasen men även valde riktning mot ett av modersförbunden. I mina ögon "varken fågel eller fisk"........:crazy:
I många år hade vissa uppfödare dragit linjen för hur det skulle vara och höll man sig där var det OK men vi som ville följa det andra moderförbunds avelsinriktning och normer fick inget gehör för våra åsikter. Inom rasen finns två moderförbund, så det var ju som bäddat för åsikter som gick i sär och som i längden skadar rasens
utveckling.
I dag finns fortfarande åsikterna men nu finns även valmöjligheten..........
Jag välkommnar konkurensen från utlandet det skakar liv i den svenska avlen och driver arbetet framåt.

Som jag förstår det så hade det inte funnits några hinder om det inte vore för brännmärkningen, och den vet jag inte hur vi ska komma runt.

ASVH brännmärker sina hästar i USA men svenska regler tillåter inte att tyska förbund brännmärker hästar i Sverige. Det är nåt som inte stämmer här! ;)

Jag har flera stoägare som enbart vill registrera sina ev föl i tyska förbund trots att hingstarna är godkända av ASVH, det tycker jag säger en del.

Cyllene du måste skilja vad som är lag och vad som är bestämmelser i en förening. Enligt svensk LAG är det förbjudet att brännmärka i Sverige medan det är tillåtet i USA.

Jag gick in och ändrade det direkt när jag skrivit det, jag såg att jag formulerat det fel. (Hade tidigare skrivit att det var ASVH's regler och det är det ju mycket riktigt inte.)

Jag har sett många fölungar brännmärkas och ett helt gäng bli chippade. Jag kan inte avgöra skillnaden i smärta...

Hur som helst så är det vad som hindrar de tyska förbunden idag. Man får inte regga hästar i deras register om de inte brännmärks, och i Sverige får vi inte brännmärka.

Så de som vill åker med sina ston och föl över bron i Danmark och brännmärker där så är problemet ur världen! I augusti var det ganska många svenskar som var över...

Jag välkomnar också de utländska förbunden in i Sverige. Tyvärr tror jag att ASVH förlorar ganska mycket pengar på att inte låta vissa raser reggas i föreningen. Sen hade jag gärna sett att ISH blev godkänt i Sverige. Fattar inte hur man än idag kan hävda att det är för mycket kallblod i rasen, de irländska sport hästarna är ju som vilken annan sporthäst som helst.

Vart någonstans är dessa hästar kallblod?
http://www.allbreedpedigree.com/ben+along+time (vinnare av Kentucky CCI****)
http://www.allbreedpedigree.com/imiko+imp
http://www.allbreedpedigree.com/ballycullen+flash
http://www.allbreedpedigree.com/a-day-in-ireland
http://www.allbreedpedigree.com/pembrook+fighter+pilot

Cyllene du måste skilja vad som är lag och vad som är bestämmelser i en förening. Enligt svensk LAG är det förbjudet att brännmärka i Sverige medan det är tillåtet i USA.

Men man får karva i öronen på kor och grisar:crazy:

Fast det kanske gör ondare att brännmärkas... inte vet jag.

Så de som vill åker med sina ston och föl över bron i Danmark och brännmärker där så är problemet ur världen! I augusti var det ganska många svenskar som var över...
Dessutom så åker alla inte över bron heller för att brännmärka...:angel: Det finns villiga utlänningar som kommer hit och gör det! :crazy:

Jag tycker det bara är positivt. Det gynnar aveln och framstegen där.

Monopol är aldrig bra

Du som har koll på irland, är det så att alla de stora europeiska förbunden "dissar" irland? Vad jag förstår så gör iaf hannoveranerförbundet det också?

Jag välkomnar också de utländska förbunden in i Sverige. Tyvärr tror jag att ASVH förlorar ganska mycket pengar på att inte låta vissa raser reggas i föreningen. Sen hade jag gärna sett att ISH blev godkänt i Sverige. Fattar inte hur man än idag kan hävda att det är för mycket kallblod i rasen, de irländska sport hästarna är ju som vilken annan sporthäst som helst.

Vart någonstans är dessa hästar kallblod?
http://www.allbreedpedigree.com/ben+along+time (vinnare av Kentucky CCI****)
http://www.allbreedpedigree.com/imiko+imp
http://www.allbreedpedigree.com/ballycullen+flash
http://www.allbreedpedigree.com/a-day-in-ireland
http://www.allbreedpedigree.com/pembrook+fighter+pilot

Jag håller med dig fullt ut. Det är skam att man inte erkänner världens bästa ras för fälttävlan.

Det var ju som när Boherdeal clover kom hit och inte fick användas :cool: Ångrar djup att jag inte använde honom ändå.:cry:

Du som har koll på irland, är det så att alla de stora europeiska förbunden "dissar" irland? Vad jag förstår så gör iaf hannoveranerförbundet det också?
Det har jag faktiskt ingen aning om. Sen är det ju sällan de irländska stona säljs som avelsston, utan Irland är unghästproducenter som säljer tävlingshästar och då är det mindre relevant. Irländarna i gemen själva bryr sig inte ett dugg ifall ISH inte godkänns i Sverige, då de anser att de själva kan avla för att täcka upp den svenska marknaden via export.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka