En saltsten i veckan

fiaskurken

Trådstartare
...Käkar min nya pålle upp. Detta är väl just inte så bra. Men varför gör han det :confused: :confused:

Om jag ska tillsätta salt i maten istället, hur mkt rekkomenderar ni per dag? Det är en äldre nordisherre :love:

Sv: En saltsten i veckan

Min fjodis kille på 22 år slickar oxå i sig en saltsten i veckan. Tror han gör det för ha nått att göra i boxen till en viss del. Jag funderar oxå på om det kan vara skadligt eller om man skall låta honom hålla på. En saltsten i veckan blir ganska dyrt i längden.

/Linda :confused:

Jag läste just på internet och det är tydligen inte skadligt med mkt salt, njurarna tar upp det de behöver och resten av överskottet söndras ut från kroppen genom urinet. Så min får nog fortsätta knapra i sig! :d Du kan kolla på kraffts hemsida, där står det om detta.

Salt i stora mängder kan inte vara nyttigt.

Farligt eller inte. För ekonomins skull kanske det lönar sig att ge honom salt i fodret istället.

kopierat från Kraffts hemsida

I vilken form och i vilka mängder bör hästen tillföras salt?

Svar:

Under förutsättning att hästen har fri tillgång till vatten, bör den ha fri tillgång även till salt. Hästar har en hög tolerans mot högt saltintag och utsöndrar den mängd som inte behövs via njurarna. Modern forskning visar, att hästens behov av salt troligen ofta underskattats.

En saltsten kostar ju inte direkt en himla massa pengar heller

Det är inte nyttigt att äta för stora mängder salt. Så står det ju inte heller i texten från Krafft - bara att hästar vanligen kan reglera saltintaget själva om de får fri tillgång på varan. När en häst knaprar i sig en saltsten i veckan är detta en överkonsumtion. Följden blir i förlängningen att njurarna tvingas öka sin sekretion av bla Na för att bibehålla den viktiga elektrolytbalansen och därmed tvingas hästen att dricka mer eftersom den annars skulle bli uttorkad. Med detta kan följa att det blir brist på andra elektrolyter samt, får man förmoda, ett ökat slitage på kroppen. Se bara vad salt kan ställa till med hos folk.

Jag skulle rekommendera dig att begränsa hästens saltintag. Att vräka i sig salt som han gör beror inte på att han behöver det utan det är en ful ovana han fått, kanske pga av att han står inne mycket i sin box och har det trist. Försök aktivera honom på annat sätt.

Som Krafft skriver så underskattas i regel saltbehovet för häst. Detta gäller dock de som presterar hårt och har stora förluster via svetten.

Hej!
Jag doserade saltet till min häst en period när han åt saltsten som hans matte äter smågodis :) . Då blev jag rekomenderad av en kompis att ge en tsk salt om dagen (till normalstor islandshäst). Sedan vet jag ju inte om det är skadligt eller inte med mycket salt, men så gjorde jag.

Kan du inte låta honom ha fri tillgång på saltstenen varannan dag? Borde inte det vara ganska smart :idea:

Fast en saltsten kostar väl bara 10 kr? 15 kr om det är mineraler i?
så det blir bara 40-60 kr i månaden, är inte det ganska överkomligt om man räknar med hur mycket allt annat kostar? ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 882
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 326
Senast: malumbub
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 451
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka