En riktig skitfråga

smedsussie

Trådstartare
Men hur gör ni när ni mockar hagen vintertid?

Har aldrig haft problemet förut när jag hade större vinterhage, men nu behöver jag mocka varannan dag.
Vad använder ni för redskap?

Spångrepen är ju i plast och pinnarna far omkring när högarna är genomfrusna och halmgrepen är alldeles för gles för att få upp något överhuvudtaget...
 
Jag mockar så länge det går helt enkelt, gör uppehåll när det är fruset och gör ett rejält ryck igen när det tinar ute.

Som jag förstått, dör äggen på frusen mark, så det som hamnar på marken vid frysgrader är smittfritt. (Rätta mig gärna @Madick ?)
 
Jag mockar så länge det går helt enkelt, gör uppehåll när det är fruset och gör ett rejält ryck igen när det tinar ute.

Som jag förstått, dör äggen på frusen mark, så det som hamnar på marken vid frysgrader är smittfritt. (Rätta mig gärna @Madick ?)
Helt rätt, ägg som landar på frusen mark/snö dör. Däremot det som landat innan snön kommit och sen fryser överlever så länge det inte blir superkallt och snöfritt.
 
oftast är det svårast att mocka just i övergången när det fryser, är marken frusen brukar det vara relativt lättmockat då bajshögarna fryser för sig och ofta går att få loss i ett styck. jag mockar med plastgrep - men använder favoritgrepen som är av en mer hållbar variant. det finns ju även "stålgrepar" med lite mindre avstånd mellan piggarna. annars kanske du ska prova en spade? högar som frysit fast brukar få ligga kvar tills det tinar igen.
 
En rejäl spade brukar funka. Eller högrepen om hela högen liksom sitter ihop. Är det som mest fruset får det vänta, då tar jag de högar som går att få loss
 
Mycket lättare att mocka när det är fruset än i lera! Allra bäst såklart med ett snölager :)
Hackar loss det med en gles halmgrep eller hötjuga, sen samlar man upp det med spångrepen. Krävs dock en "oförstörbar" spångrep, dom andra klarar inte riktigt hanteringen... :P
 
Hej!

Jag mockar året om oavsett väderlek. Så länge det är hyffsat varmt använder jag vanlig spångrep, behöver bara vara lite försiktig. När det frusit funkar antingen spångrepen eller en halmgrep (inte en högaffel mao) för att hugga loss bajset från marken, sen tar jag upp det med spångrepen.

Min hage är den enda som mockas noggrannt året om och är också den med klart minst lera i. Jag upplever att det blir betydligt lerigare om man låter skiten ligga och att ta upp allting framåt vårkanten är sjukt tungt - det testar jag inte igen!

/Lavinia

Men hur gör ni när ni mockar hagen vintertid?

Har aldrig haft problemet förut när jag hade större vinterhage, men nu behöver jag mocka varannan dag.
Vad använder ni för redskap?

Spångrepen är ju i plast och pinnarna far omkring när högarna är genomfrusna och halmgrepen är alldeles för gles för att få upp något överhuvudtaget...
 
Men hur gör ni när ni mockar hagen vintertid?

Har aldrig haft problemet förut när jag hade större vinterhage, men nu behöver jag mocka varannan dag.
Vad använder ni för redskap?

Spångrepen är ju i plast och pinnarna far omkring när högarna är genomfrusna och halmgrepen är alldeles för gles för att få upp något överhuvudtaget...

Järnspade.
 
jag mockar typ bara 2 gånger om året :o, en gång på hösten och en på våren när snön försvunnit, sen så harvar jag upp allt på våren ordentligt (jämnar till att som hästarna trampat upp).
sommartid så klipper jag hagarna och harvar lite i ratorna med pinnharven. då vi hade ponnyer så hade de 2 högar där de alltid bajsade,så då var det bara att mocka så fort det inte var så mycket gräs ivägen men storhästarna skiter överallt, så tycker att det är smidigare att klippa och dra runt med harven lite då och då istället ^_^.
 
Vi mockar året runt, tycker det är så fruktansvärt äckligt med hagar som det ligger skit "överallt" i. Dessutom så ökar ju risken för parasiter.

Vintertid så tas dom nya högarna oftast dagligen, så dom oftast inte hinner frysa då, så en vanlig grep funkar fint, på med pannlampan om det är mörkt.
Skulle dom hinna frysa så fungerar en spetsig spade fint att bända loss dom med.
Alla inackorderade i stallet ska ta minst en full kärra i veckan per häst, hagarna håller sig fina och fräscha och våra hästar nollar i princip alltid på träckprovet.
 
Lättast att mocka när det kommit ett tunt lager snö, då fastnar det inte i marken. I förra stallet använde jag en stadig stålkratta och räfsade ihop högar av de frusna små bollarna som sen var lätt att få upp med vanlig spångrep. Sen gick det bra att hacka med den också de gånger det satt mera fast. Toppen tyckte jag!
 
Hackar med spade så allt lossnar, krattar med vanlig kratta i plast och sen använder försiktigt en plastgrep att ta upp det lösa. Inga trasiga redskap och både krattan och grepen är lätta att hantera så man får lite som en "vilopaus" när man krattar upp bajset man hackat loss. :)

viktigt dock att hacka loss det ordentligt, annars kan grepen gå sönder och plastkrattan tar inte ens frusna högar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 331
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 755
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 043
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 424
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp