En riktig liten skitgris...

K

Krich

Min häst är en riktig skitgris finns det en gnutta lera i hagen slänger hon sig på rygg och riktigt gnor in leran. Helst mitt uppe mellan öronen där det är jättesvårt att få bort.
Hon har en ganska lång man, ca 40-50cm, som blir som doppad i betong varje dag och det sliter hårt på den när man försöker få den ren. Det enda som fungerar är (ajja bajjja :confused: ) piggborsten. Har provat att duscha bort det och att borsta med andra mildare borstar.

Har nån ett bra knep för att få bort leran på ett milt sätt alternativt få henne att sluta rulla sig?

Sv: En riktig liten skitgris...

Jadu, jag skulle önska att det fanns nån slags kondom att trä på hästskrället nu under höst och vår :devil: :p
Har tyvärr inga tips, bara längtar tills snön kommer så jag slipper mitt konstanta lermoln.

Nästa gång jag köper häst, ska första kriteriet vara att den inte rullar sig i hagen :D :)

haha.. klipp manen!!! :)
näe det finns nog inget du kan göra! Själv har jag en riktig Groda i hagen... Hon rullar och rullar i lerpölar.. finns det ingen lerpöl så tillverkar hon en.. :) i sommras så kom jag på henne RULLANDES i en jätte pöl som var ca 30cm djup :) jäkla skit häst :)

Usch ja, vet hur det är :p Regntäcke för att pållen inte ska bli lerig på kroppen åtminstone. Manen har jag försökt att reda ut med en vanlig mankam, men jag har fått för mig att det sliter mer med den än med piggborsten, så jag har gått över till piggen. Försöker att dra över det värsta, vet ju att hon ser likadan ut nästa dag igen så jag lägger inte ner någon jätteenergi på det. Om manen och svansen inten är supertunn så tror jag faktiskt inte att det gör så mycket när man tar piggborsten. Annrs blir det ju inte utrett ordentligt heller :confused: Men det där är förstås olika hur man gör :angel:

Du är knappast ensam, har shetlandsponnyer själv så det där med lång man och lera känner jag igen :smirk:

Sprayar med massor av pälsglans och har i matolja. Då fastnar det inte lika mycket i alla fall. I värsta fall får man nog fläta manen.

haha polaren har inte alls några problem hon.. en riktig dam är det hon har till ponny.. när de andra (hyfsat renliga) islandshästarna är skitiga så han Sandysan en droppe lera på hasen typ :D
sånna hästar ska man avla på.. så man får fram en REN ras :rofl:

Jag har slutat att använda piggborste utan använder en hundkarda till man och svans. funkar kanon! :D

Är hästen riktigt skitig så tar jag den även på kroppen lätt och försiktigt. Men annan är det bästa att skaffa ett halshögt täcke till skitgrisen så är det inte så mycket som man behöver kämpa med.

Nu är det gjort... :cry: Manen klipptes av idag!
Usch så kort det blev, känner knappt igen pållen.
Svansen blev också avklippt strax under hasen.

Fattar inte hur hon kan få så mycket lera att fastna!?
Idag kunde jag dra loss stora kokor med lera, dessutom hade de inte torkat ordentligt...blä! Nu blir det betydligt lättare att hålla henner ren. Men snyggt är det banne mig inte... fast nu när jag ändå är igång kanske vi ska prova stubb också :D

Liknande trådar

Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 244
Senast: wtf
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 475
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka