En pestsmittad katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Vaccan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 841
V

Vaccan

har kommit in på djursjukhuset i Huddik, hur smittar pest?? Genom luften?
Mina är vaccinerade men man vet ju aldrig.

Sv: En pestsmittad katt

Virus utsöndras framför allt med avföringen, men förekommer i såväl saliv som urin i akut sjukdomsstadium. Smittan överförs genom direktkontakt mellan katter, kontakt med smittad avföring eller annan kroppsvätska eller genom indirekt kontakt med virus som förs med på t.ex. skor, kläder, händer, matskålar och burar. Troligen kan insekter också föra med sig smittan. Även ensamlevande innekatter riskerar att utsättas för smitta, trots att de inte träffar andra katter.

Källa: SVA

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
407
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 556
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
666
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka